Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

aggresivitet ved godbidder

Startet af Tanja11, 15. Juli 2011, kl. 21:17

Tanja11

Hejsa.
jeg har en steriliseret ilder på 3-4 år og her på det seneste er hun begyndt at blive aggresiv i leg over for min anden ilder.
de leger boxe-leg men det bliver hurtigt til at hun bider sig fast i min anden ilder, så hun små skriger,
og når det er tid til godbidder starter hun med at "hugge" dem ud af hånden, som hun for iøvrigt aldrig har gjort før, og det leder så til at hun får bidt i ens fingre, men i stedet for at slippe hurtigt bliver hun ved og bider hårdere og hårdere. :(

hun er også begyndt at hvæse en hel del.
jeg ville give hende en god bid, men så begyndte hun at "hugge" den ud af hånden på mig og jeg sagde Nej! og så begyndte hun at hvæse af mig. :(

ville blive lykkelig hvis der var nogen der kunne hjælpe mig :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Ida

#1
Nu er jeg ikke ekspert, men det kunne være fordi hun måske var en smule stresset. Jeg aner ikke om hun lever sammen med andre ildere i bur, men prøv måske at sætte sig ned sammen med hende uden de andre ildere og lege lidt med hende. Hvis mine ildere reagerede sådan, så ville jeg tro, at de har lidt træt af at være omringet af ildere hele tiden. Det er også derfor jeg engang imellem har dem ude hver for sig fordi så får de opmærksomheden og skal ikke kæmpe sig til godbidderne. Prøv dig frem.

Barky

Umiddelbart er det rimelig svært at gætte sig frem, udfra hvad du skriver kan jeg se at hun reagerer negativet overfor et-eller-andet. Om det er den anden ilder (har hun iøvrigt boet med den længe?), smerter, ændring din dagligdag er umuligt at gætte.

Hvis du har lavet nogen forandringer i din hverdag omkring ilderne:
-fået ny ilder
-ændret udetiden for dem
-ændret foderet
-leget mindre med dem

Så er det dér du finder løsningen til problemet hos hende.

Hvis hun evt render rundt og har ondt et sted (de kan være gode til at skjule det), det kan *også* være en hormonel ubalance, er hun sterilliseret? hvor gammel er hun?:
-hun har kortere lunte
-hun sover mere
-hun sover alene hvis hun er vant til at putte med andre ildere
-hun virker lidt deprimeret

Så skal det jo løses ved at I tager til dyrlægen med hende og forklarer dyrlægen på hvilke punkter hun har ændret sig. Og i gør jer selv en kæmpe tjeneste hvis i tager til en dyrlæge som ved noget om ildere, og ikke bare går ud fra at det er en slags mindre kat. En del dyrlæger ved noget om ildere, men uhyggeligt mange aner ikke meget om deres typiske sygdomme eller deres biologi eller fordøjelsessystem, samt deres hormonelle cyklus.

det var lige mine strøtanker.
Men det er godt nok svært at sige.

Jeg har en ilder som er 3½ år gammel, det sidste ½ års tid har hun haft en slags 2 "teenager-periode", hvor hun har testet grænser og bidt hårdere end hun plejer når jeg leger med hende. Det gik også lidt ud over den anden ilder jeg har, men den anden satte hende på plads ret hurtigt, og jeg er også ved at have genvundet "respekten" hos hende. *G*
Det har bare været noget periodemæssigt så jeg har ikke været bekymret over det.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Jeg er helt enig med Barky.. men min første tanke var at hvis du intet har ændret så er det nok fordi der er noget galt med hende, måske har hun smerter eller det kan være hormonerne (dette ses ofte ved binyrekræft). Du må næsten skrive noget mere for at man kan give et bedre bud.. Men ændret adfærd er ikke en god ting men det ksn jo være det bare er fordi du gør noget anderledes derhjemme.

Jeg synes ikke ildere har det med at blive trætte af de andre og har brug for at komme væk fra dem, faktisk er det ofte omvendt. Men selvfølgelig elsker de da ens fulde opmærksomhed. Det er kun hvis man fører nye til flokken at de kan have behov for en lille pause indimellem fordi det kan være stressende.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Citat fra: Eliza Dato 17. Juli 2011, kl. 11:58

Jeg synes ikke ildere har det med at blive trætte af de andre og har brug for at komme væk fra dem, faktisk er det ofte omvendt. Men selvfølgelig elsker de da ens fulde opmærksomhed. Det er kun hvis man fører nye til flokken at de kan have behov for en lille pause indimellem fordi det kan være stressende.

Jeg havde så faktisk problemet sidste sommer, hvor et par af mine gamle ildere var døde, og den nye balance i flokken overhovedet ikke var god. Jeg var jo nødt til at finde et nyt hjem til Kida, fordi at de 2 andre som altid havde været gode venner var begyndt at slås indbyrdes...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Citat fra: Barky Dato 17. Juli 2011, kl. 14:01
Citat fra: Eliza Dato 17. Juli 2011, kl. 11:58

Jeg synes ikke ildere har det med at blive trætte af de andre og har brug for at komme væk fra dem, faktisk er det ofte omvendt. Men selvfølgelig elsker de da ens fulde opmærksomhed. Det er kun hvis man fører nye til flokken at de kan have behov for en lille pause indimellem fordi det kan være stressende.

Jeg havde så faktisk problemet sidste sommer, hvor et par af mine gamle ildere var døde, og den nye balance i flokken overhovedet ikke var god. Jeg var jo nødt til at finde et nyt hjem til Kida, fordi at de 2 andre som altid havde været gode venner var begyndt at slås indbyrdes...

Men igen så var der jo også en forandring der gjorde at tingene ændrede sig. Mine dyr blev også helt anderledes da jeg mistede Snappi..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Tanja11

Altsa hun bor sammen med en anden ilder som hun har gjort hele sit liv, og ja hun er steriliseret.

den anden ilder"Tykke" er tæmmelig underdanig så hun siger ikke rigtig fra, og det ser ikke ud som om at der er noget galt med den første"Futte".
de plejer som regel at komme ud når de har skidt så deres legetider er ret forskellige.

jeg synes ikke jeg har ændret noget med deres vaner, så må det vidst være ubevidst :(

Jeg prøvede at have hende ude idag og give hende nogle godbidder, og hun var ikke ligeså aggresiv.
måske skal jeg bare være lidt mere sammen med hende.

jeg ved ikke om det måske kan være fordi at hun prøver at være "Overhund" at hun er så aggresiv.
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

AlisVolatPropiis

Altså hun kan også måske være lidt understimuleret...og hvis du har undgået at give hende godbidder (går ud fra du har dem ude hver dag!) et stykke tid, så kan det også være hun bliver overbeskyttende overfor dem... :)
Ildere bliver nemt lidt uharmoniske hvis man ikke bruger den tid på dem de har behov for :) -altså ikke at du ikke gør det....men det kan jo være hun er ekstra sensibel overfor selv små ændringer i jeres interaktion :)

Tanja11

Ja jeg har dem ude hver dag, og de får som regel lige mange godbidder, jeg vil faktisk sige at de får for mange, så ved ikke om det er fordi at hun er forkælet at hun er utilfreds med hvis jeg måske har skåret ned på godbidderne.

hmm, måske skulle jeg prøve mig lidt frem, har fået en masse gode ting at vide, mange tak for hjælpen alle. :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Eliza

Du kan jo ikke bare se på hende om hende om der fx er noget galt med hende og hun har ondt eller sådan.. Det kan være svært nok selv for en god dyrlæge at finde ud af og kræver ofte forskellige undersøgelser.

Jeg tror ikke hun prøver at være overhund (hvad det så helt er :) ) hvorfor skulle hun begynde på det lige pludselig efter så lang tid..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg synes heller ikke at jeg kan genkende den slags magtkampe med ildere hvor de prøver at "bestemme". Måske med virile hanner, det skal jeg ikke kunne sige, men ildere er jo ikek flokdyr i den forstand at de har et alfadyr. Når vi snakker om alfaer herinde er det normalt bare den mest frembrusende, ikke fordi den som sådan bestemmer som ved hunde.