Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Minkavl i DK

Startet af Oy, 25. Oktober 2009, kl. 20:56

Oy

Nu hvor mink og ildere er så tæt beslægtede, tænkte jeg det var passende at poste herinde.

På tirsdag, kl. 20.00 fra TV2 kommer programmet Operation X. Denne gang med dokumentation for hvor voldsom mishandling der sker på landets minkfarme - Selv på formanden for Dansk Pelsdyravls egen farm. (Der er video og billeder derfra, ret voldsomt).

Traileren for programmet kan ses her:
Pels på vrangen (trailer for Operation X tirsdag d. 27/10 2009) (Meget kort og ikke så slem...)

Vil klart anbefale alle at se programmet =)

Vi skal da have stoppet den grumme mishandling af vores små ilderes familie  :X

Black Diamond

Ja jeg vidste godt der kom om mink i danmark på tv2.. Jeg skal helst sikkert også se det. Det er ikke så længe siden jeg så et som var taget i Norge. Og det var rystende det der skete der. Håber der er nogen der kan få øjnene op for hvad pels avl kan indebære. Selv er jeg meget modstander af pels avl. Håber der er nogen der kan få øjnene op eller bare at vi kan give de små dyr en bedre tilværelse i det mindste

lille_jill

Tja... regner ikke med at se noget som jeg ikke vidste i forvejen. Anima har arbejdet på den sag i sååååå mange år. Men skal klart se det alligevel.

PiaLyng

Jeg skal da klart se det :) Men som Jill forventer jeg ikke at se noget jeg ikke vidste i forvejen :)

Pipvig

Samme her... regner ikke med at noget har forandret sig siden at min xkæreste boede på en minkfarm.

SilverDragon

Syntes det er svært.. For det er lige hvad de kategorisere som mishandling. Er det at hvalpene slås og måske har bidt hul eller er det at der ikke er blevet holdt ordentlig rent på minkfarmene. Jeg glæder mig togså til at se programmet, men ja, nu hvor jeg selv har været ind for minkbranchen hele mit liv, så glæder jeg mig til at se hvad det er de kan ryste op med..
Og det er ikke som en forsvaring for de minkavlere som ikke kan finde ud af holde deres farme pæne og rene og at minkene har det godt.

Katrine

Jeg skal helt sikkert se det (selvom jeg indersinde nok ikke har lyst).
Synes det er forfærligt, for små bure, beskidt osv. det er bare forfærdeligt.
Ildere: Loppen & Bamse


lille_jill

Den er jo ikke gal igen. Den er bare gal generelt

Dark Crystal Ferret

Ja det kan jeg jo desværre kun give dig ret i. Men så kan man vel sige, at det igen er blevet opdaget hvor slemt det står til. Også selvom der har været forkus på det før, og det virker jo så til at nogle af dem ikke har ændret på noget alligevel.

mette11

Det er så heller ikke kun mink der lever under kummerlige forhold...det er der sgu mange dyrearter der gør i dk! Uanset hvilket dyr det er, så er der forfærdeligt!

Line

Danske mink lever under betydeligt bedre forhold end i mange andre lande. Ja, det er sørgeligt at der sidder mink rundt omkring som burde være aflivet, men langt langt de fleste af dem er altså uden bidskader. Minkavlerne får jo ikke de gode penge for dårlige skind, så selvfølgelig ønsker ingen minkavler at deres dyr har nogen former for skader.

Stephanie

Citat fra: Line Dato 25. Februar 2011, kl. 13:46
Danske mink lever under betydeligt bedre forhold end i mange andre lande. Ja, det er sørgeligt at der sidder mink rundt omkring som burde være aflivet, men langt langt de fleste af dem er altså uden bidskader. Minkavlerne får jo ikke de gode penge for dårlige skind, så selvfølgelig ønsker ingen minkavler at deres dyr har nogen former for skader.

Ja, men det er ikke et godt liv de har uanset om der er bidskader eller ej. Det kan godt være at danske mink lever bedre end andre steder i verdenen, men det er bare ikke godt nok for mig, for de kunne få det bedre, men det er minkavlerne selv ikke interesseret i, da det er lig med flere udgifter.

Julbert

Enig med dig Stephanie - selvom de generelt har bedre vilkår har i dk end i andre lande, så er det bare stadig ikke godt nok!! Og sådan er det ikke kun med mink desværre.. Det er så forfærdeligt at avlerne kun ser pengesedler når de kigger på deres dyr. Jeg vil gå så langt, at sige, at nogle af avlerne ikke ser på deres dyr dem som de dyr de er og de krav og behov de har ret til at leve under - for det koster jo netop! Det er de færreste åbenbart der ser deres dyr som individer der faktisk godt kan mærke når noget gør ondt, når de er sultne, når de har brug for aktivering, brug for plads osv. De er simpelthen bare noget der skal tjenes penge på og så skider man så på hvad dyrene egentlig kræver og har behov for.
Jeg kan blive ved med hvad jeg mener omkring minkavl og andre avlere, for det er noget der virkelig kan bringe det hele i kog i mig, men det skal i nok slippe for. Jeg har nu givet udtryk for, at jeg bestemt ikke mener mange avlsdyr lever under acceptable vilkår, snøft  :(

Dark Crystal Ferret

Altså jeg må indrømme jeg sad med tåre i øjnene da jeg så filmen denne gang. Små hvalpe der stadig pattede hos deres mor, med store bide sår i hovedet.
Hold op det gjorde ondt inde i mig at se på.
Men det er self rigtig det er uanset hvilket avls dyr eller dyr der er tale om. Misrygt af dyr bør ikke finde sted, uanset om der er tale om dyr vi selv spiser eller dyr der kun bliver avlet for at folk kan bruge deres pels til jakker osv.

Og det jeg ikke forstår ved det her, er at farmene ikke har taget kritikken til sig og lavet om tingene. Kan godt være de danske mink har gode forhold. Men uanset hvad så er det jo åbentbart ikke alle mink. Især når der er folk der bryder ind på en tilfældig farm og finder det her. Det bør ikke finde sted!! Uanset hvor og hvilket land der er tale om.