Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Minkavl i DK

Startet af Oy, 25. Oktober 2009, kl. 20:56

Cille

Hvis man så læste grundigt hvad folk faktisk skriver.... så er der faktisk ingen af os der synes mink avl er tip top ;)
Og de fleste synes også det kan forbedres.

Det vi ikke er enige med folk i er selve den skide udsendelse, og at du ikke ved om det er de faktiske sandheder der kommer frem der.... plus måden det er gjort på.
Og jeg synes de udsætter dyr for unødvendig stress når de gør de ting de gør...og så det ligemeget om det mink eller hvad det er.
Selvtægt,indbrud kald det hvad du vil, de midler de bruger for føre sig frem...det bare ikke ok.
Som det heller ikke er ok at stjæle,skade andre,sætte sig fuld bag rattet osv.
Vi har et retsystem , en lovgivning og det skal jo overholdes....og ja det kan vi så også få lang debat om hvor vidt det system er ok :lol:


Amazing Ferret

Citat fra: FerretParadise Dato 28. Februar 2011, kl. 14:47
Jeg bliver helt dårlig når folk forsvarer minkavl.

Men måske de folk skulle prøve at blive spærret inde, bare i 1 mdr, på 3 x 3 meter, uden stimuli, altså ingen bøger, tv, pc, musik... intet. Uden nogen møbler, eller andre bekvemmeligheder, og så skulle der ikke være gulv, men net, og så uden fodtøj.
Måske de så ville ændre mening..

Nu skal man så lige huske på at mink ikke kender til alle de bekvemmeligheder som vores ildere har. Men det er stadig forkert at de holdes sådan.

Jeg er ikke imod minkavl hvis det gøres ordentligt. Altså at dyrene behandles ordenligt og med respekt.

Nu har jeg gået og tænkt lidt over det her med de aktivister og ADV........kunne det måske være at det er aktivisterne der spreder ADV? Jeg må nok sige at det rent faktisk gør mig noget utryg at folk kan være så uansvarlige at bryde ind på en farm hvor der kan være ADV og andre smitsomme sygedomme og derefter render rundt blandt resten af os :@ :@

Stephanie

Citat fra: Amazing Ferret Dato 28. Februar 2011, kl. 15:52
Citat fra: FerretParadise Dato 28. Februar 2011, kl. 14:47
Jeg bliver helt dårlig når folk forsvarer minkavl.

Men måske de folk skulle prøve at blive spærret inde, bare i 1 mdr, på 3 x 3 meter, uden stimuli, altså ingen bøger, tv, pc, musik... intet. Uden nogen møbler, eller andre bekvemmeligheder, og så skulle der ikke være gulv, men net, og så uden fodtøj.
Måske de så ville ændre mening..

Nu skal man så lige huske på at mink ikke kender til alle de bekvemmeligheder som vores ildere har. Men det er stadig forkert at de holdes sådan.

Jeg er ikke imod minkavl hvis det gøres ordentligt. Altså at dyrene behandles ordenligt og med respekt.

Nu har jeg gået og tænkt lidt over det her med de aktivister og ADV........kunne det måske være at det er aktivisterne der spreder ADV? Jeg må nok sige at det rent faktisk gør mig noget utryg at folk kan være så uansvarlige at bryde ind på en farm hvor der kan være ADV og andre smitsomme sygedomme og derefter render rundt blandt resten af os :@ :@

Så du ville ikke have nogle problemer f.eks at sælge en hvalp til en person der fortæller dig at ilderen resten af deres liv skal være i dens bur? Og ja, jeg ved godt at din hvalp så har prøvet hvordan et ilder liv kan og skal være, men det er så kort tid så mon ikke den glemmer det og vænner sig til et liv i bur?

Du ville synes det var helt okay at den ilder blev holdt i bur døgnet rundt resten af dens liv, den har jo stortset ikke prøvet andet? ;)

For det kan godt være at minkene ikke har prøvet andet, men deres instinkter er der skam stadig. Og det er ikke normalt for en mink at være lukket inde i virkeligt lille bur.

Man kan tilpasse sig til meget, vænne sig til omstændighederne og de forhold der nu bliver budt, men dermed ikke sagt at det er fordi dyrene har det godt, de tilpasser sig bare deres situation. (der er jo en grund til at dyr udvikler udvikler stereotyp adfærd når deres forhold ikke er gode, og jeg tvivler på at det er fordi de synes de har det åhh så godt ;))

Amazing Ferret

Stephanie - prøv at læse det jeg skrev  ;) Jeg skrev jo at det ikke er i orden

Hvorfor er det at der KUN bliver læst det negative folk skriver?????????? Og det er så en af grundende til jeg ikke gider diskutere med folk herinde :@ :@

Line

Ja mink kan have stereotyp adfærd, og det er absolut ikke positivt. Jeg synes bestemt at mange dyr kan få det meget bedre end de har det nu. Ja for bare lige at nævne nogle så dyr i zoologiske haver. Ja, jeg ved ikke med jer, men det er da i hvert fald et sted hvor jeg ser stereotyp adfærd!

AlisVolatPropiis

Nu er det ikke fordi jeg vil bagatellisere emnet minkavl generelt...og jeg tror de fleste kender min holdning til dette og andet dyreplageri...men...

Hvor beundringsværdigt det ellers er, at nogle er villige til at bryde loven for minkenes skyld.....så ku jeg faktisk ret godt tænke mig at vide hvad de gør for ikke at sprede ADV smitte farmene imellem?! -eller værre.....ud til vores ildere?!!!!

Hvis smitten kan sidde i en sofa i flere år....så hvad med aktivisternes tøj?, det tøj det kommer i kontakt med osv....

ildermor

Er der nogle af jer der har været ude og se mink farme ? :) Selvom rigtig mange udstiller alle dem der IKKE passer dyrene. Findes der altså også mink avlere der ude der elsker deres dyr, dem der passer dem med hele hjertet med. Der er penge i det, og det er det der driver mange af de forkerte til "faget" ..
Skal lige siges jeg er meget imod pels, og dets brug, eftersom vi har så mange andre muligheder for at varme os. Og skulle det så endelig være, skulle de sørme også have det godt de der sølle måneder de får lov til at leve i  :)

det jeg ville frem til var at, Mig og Lærke kom på "uventet" besøg, vi ringede rundt dagen før, og spurgte om vi måtte komme ud og kigge næste dag, to afviste os, uden egentlig at give en "rigtig" forklaring .. :) Men en bed på, og lod os komme rundt og se alle burene, alle maskinerne, forklare det hele :) Han var rigtig venlig, og alle dyrene havde hø mad vand et rør og hængekøjer. og store bure.. og de gik en og en, så de ikke kom op og slås..
Ham og hans far havde haft farm i 25 år. I de 25 år, havde de haft en mink som blev en kæle mink. Den blev 8-9 år gammel, og de var rigtig glade for den :)


stine

Citat fra: ildermor Dato  1. Marts 2011, kl. 02:09
Er der nogle af jer der har været ude og se mink farme ? :) Selvom rigtig mange udstiller alle dem der IKKE passer dyrene. Findes der altså også mink avlere der ude der elsker deres dyr, dem der passer dem med hele hjertet med. Der er penge i det, og det er det der driver mange af de forkerte til "faget" ..
Skal lige siges jeg er meget imod pels, og dets brug, eftersom vi har så mange andre muligheder for at varme os. Og skulle det så endelig være, skulle de sørme også have det godt de der sølle måneder de får lov til at leve i  :)

det jeg ville frem til var at, Mig og Lærke kom på "uventet" besøg, vi ringede rundt dagen før, og spurgte om vi måtte komme ud og kigge næste dag, to afviste os, uden egentlig at give en "rigtig" forklaring .. :) Men en bed på, og lod os komme rundt og se alle burene, alle maskinerne, forklare det hele :) Han var rigtig venlig, og alle dyrene havde hø mad vand et rør og hængekøjer. og store bure.. og de gik en og en, så de ikke kom op og slås..
Ham og hans far havde haft farm i 25 år. I de 25 år, havde de haft en mink som blev en kæle mink. Den blev 8-9 år gammel, og de var rigtig glade for den :)

Jeg har været på flere minkfarme, som jeg formoder ligger i den bedre ende da der hverken var syge, skadede eller døde dyr. Jeg er imod minkfarme pga. de forhold mink lever under, dvs. små bure, uden mulighed for naturlig adfærd og at de går på trådnet. Jeg er også imod konventionel produktion af svin (for lidt plads og spaltegulv) og burhøns. Et dyr der skal sidde i det samme bur hele sit liv, skal i mine øjne have mindst ligeså meget plads som i et anbefalet ilderbur med fast gulv og forskellige muligheder for aktivering og selv hvis alle disse ting er opfyldt, er det stadig et uværdigt liv.