Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

Myrina

#30
Hmm kommer til at tænke på at min søn fik brok som rev den ene sten løs fra pungen, det gør ham jo ikke til krytokid men skideuheldig. Kan noget sådan spille ind?

FerretParadise

Jeg vil sige, at jeg er meget glad over, at vi alle skriver i en ordentlig tone i denne tråd, selvom det er kan være et lidt følsomt emne. :)
Ann Hillerslev.

Cille

Citat fra: Myrina Dato 26. November 2009, kl. 00:10
Hmm kommer til at tænke på at min søn fik brok som rev den ene sten løs fra pungen, det gør ham jo ikke til krytokid men skideuheldig. Kan noget sådan spille ind?

Ja... det kan spille ind.
De kan have en "vandre" sten også...dvs den kommer ned og kravle op...men den sidder så ikke fast,men har sin egen mening om den gider bo fast i pungen... hehe
Plus det med de kan sidde fast i fedt,snoet sædstreng,for kort/for stram ophæng,

vil tror at selve pung også kan have for lille hul,dvs sten ikke kan komme på plads.(eller der sidder for meget fedt i pungen og lukker for hullet).
Men det bare en ide jeg har selv

NannaMB

Er jeg den eneste der finder dette meget forvirrene at sætte sig ind i?

tzari

http://www.netdyredoktor.dk/sw7421.asp
CitatSidder der en testikel i lyskekanalen, kan man af og til mærke den der, men det er let at blive snydt af det fedtvæv og de lymfekirtler, som sidder der i forvejen

CitatI nogle få tilfælde er årsagen til, at testiklen ikke kan komme på plads i pungen, ikke en medfødt tendens. En hvalp, der bliver bidt, kan godt danne noget arvæv i og omkring lyskekanalen, der forhindrer testiklen i at komme på plads.

Jep kan jo også skyldes fedt hvis dyret er overvægtig(fedt kan jo sætte sig i alt fedtvæv) eller arvæv osv. Kommer jo an på om den ligger i bughulen eller i lyskekanalen og bliver stoppet der.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

NannaMB

Håber jeg forstår det lidt bedre i morgen hvor jeg er mere vågen :)

Shamua

#36
Citat fra: NannaMB Dato 26. November 2009, kl. 00:45
Håber jeg forstår det lidt bedre i morgen hvor jeg er mere vågen :)

Det er ikke så indviklet når man lige forstår hvad krytokis er... Synes det er rigtig ærgelige, havde sådan glædet mig til at få en fin hvalp fra dig ferretparadise. men forstår dit valg. Det er lidt ærgeligt at få hvalpe der ricikerer at ha ondt.. Det er det de kan få ved det ikke?

Vh. Marianne

NannaMB

Jah jeg sætter mig lige ind i det i morgen :)

Cille

De kan få smerter ja og værste er at de kan få kræft af det.
Plus de faktisk kan blive agressive fordi stenen muligvis bliver klemt og så kan de overproducere hormoner og blive forstyrret i hovedet...indtil de er snittet,så falde de til ro

Shamua

Men selv når de er snittet vil de have øget chance for kræft?..

Vh. Marianne

FerretParadise

Citat fra: Shamua88 Dato 26. November 2009, kl. 02:39
Men selv når de er snittet vil de have øget chance for kræft?..
Nej det vil de ikke.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Väldigt tråkigt för dig det här Ann! Ett hårt slag för en uppfödare :(

Har själv suttit och letat efter forskning på just det här området hos mårddjur, men ja, det är väldigt ont om det, och det lilla som finns ger ingen direkt indikation om exakt hur arvsgången är. Men det verkar helt klart vara flera faktorer som spelar in i hur det ärvs ner till avkomman, och inte bara så enkelt som att det skulle röra sig om könsbunden nedärvning
Här har ämnet diskuterats tidigare, även om vi inte kom fram till något direkt ;)
http://iller.egetforum.se/board/avla-pa-kryptorchism-t280.html

Black Diamond

Hvis jeg skal sige min holdning til Kryptokisme så er den , Nej man skal ikke avle på dem.
Ud fra hvad jeg ved om det så kommer det igennem tæven ind i kuldet. Jeg må så indrømme at jeg har et noget ligende problem med Tutankhamon.
Tut har ikke nogle kugler.. Da jeg kom hjem med ham i juli undersøgte jeg ham lige igennem og fandt til min største frygt ud af der ikke var nogle kugler, hvad der var på William. Jeg skrev meget vredt til opdrættern om det og rådførte mig hos mine venner omkring det.
Siden skrev jeg med nogle opdrætter i udlandet ,blandt andet Williams opdrætter. (Tut og willy kommer fra hver sin opdrætter) Hun fortalte mig at jeg skulle slappe af og tage den med ro. Det er åbenbart typisk for Sorte ildere at deres udvikling er noget langsomer end andre farver. Tut var meget lille kun omkring 400g da jeg fik ham. Han udviklede sig først rigtigt omkreng september hvor det pludselig gik hurtigt frem.
I mellem tiden trækkede Wiliam sine kugler op omkring oktober og lige nu er de også oppe :o

Nå man jeg fik svar fra Tut opdrætter i mellemtiden. Hun fortalte mig at det hele fra Tuts fars side af linjen der var den her lille mén ting. Både hans far og hans farfar manglede deres kugler til de var omkring 10 månder. Altså få månder før de gik i brunst. Da de gik i brunst kom kuglerne ned og på plads og så brugte de dem til avl. Jeg var meget forvirret og vred i starten. Så jeg havde flere samtaler med hende om at jeg syndes det var for dårligt at sælge sådan en han, når hun vidste han var til avl.

Men det korte af det lange. Tut har ingen kugler, lige som hans far og farfar. Men INGEN af dyrne hverken på morens eller farens side har manglet dem da de blev 1 år. Derfor kan man jo mene fra eller til med dem. For jeg ved ikke om man kan kalde det for kryptokisme eller ej, når de nu i alle tilfælde er kommet ned ved brunst tiden.

Siden har jeg hørt at det er normalt for nogle hanner at trække dem op når det bliver vinter, kender flere der har fortalt mig om nogle hanner de kender eller har der har gjort det.
Derfor er jeg sikker på at william kommer til at virke. Men om Tut gør, kan jeg kun håbe på.
Men så måtte jeg igan med at tænke på om det var ok, at bruge tut som tingene lå. Jeg valgte Ja! Han bliver brugt til avl 1 år så frem han kommer i orden. Og så bliver han lukket derefter. Der kommer self ikke nogle hvalpe ud til avl fra dette kuld. Men det har hele tiden være meningen.
Kommer hans lille "problem" ikke i orden så kommer william på Klara. Da der er både sort angora og chokolade i William også.

Så det var min lille historie om det.

Udover det undre det mig meget ,så meget vi ser til det her problem de sidste to år. Har slet ikke hørt så meget om det før. Men pludselig så er de bare alle vegne. Det virker lidt underligt på mig. Og jeg kunne godt tænke mig at undersøge hvad det er der gør de pludselig kommer så mange på så kort tid.

Mit råd til dig Ann, er at jeg syndes det er en flot beslutning du har taget. Det kan bestemt ikke være sjovt. Kender det jo selv. Jeg tager ikke den beslutning endnu, da Tut ikke er ældre end han er. Jeg prøver at tage den med ro og se hvad der sker de næste månder.

Jeg skal også ud og lede efter en ny avls han næste år. Så det er min plan som den ser ud lige PT.. Men stadig kan man jo ikke regne med noget når det gælder om avl, da der kan ske så mange ting hele tiden man ikke kan være forberedt på som sådan.

Starshineferrets

Nu är det ju ingen hemlighet i många delar av europa att BS illrar faktiskt har relativt hög frekvens av både kryptorkism och monorkism är många andra linjer. Det är dessvärre ett relativt vanligt problem när man inavlar eller linjeavlar relativt hårt, med få utkorsningar. Så jag måste ärligt säga att jag faktiskt inte är särskilt förvånad att dessa problem dyker upp, även om det är väldigt synd. Det är här bland annat ett utav skälen till varför jag tackade nej till en valp ur BS linjer i 2007, och även håller mig i från dem i min avel.

Med hänsyn till illrar som tar längre tid på sig att få ner sina kulor, ja det är ärftligt, och det är fullt möjligt att det finns ett samband mellan det och krytorkism. Särskilt då flera av sådana här fall har dykt upp i linjer som faktiskt även haft kryptorkism i linjen.
Och med hänsyn till att det enbart skulle vara könsbundet, länkat till x- kromosomen, så tror jag inte på det. jag är övertygad om att det finns fler faktorer som spelar in. Med största sannorlikhet är det polygenetiskt, och har en recessiv arvsgång. Vilket gör det svårt att ta reda på vart exakt det kommer, och ja, ännu svårare att avla bort (om ens möjligt), utan extensiva testparningar och hård selektering. Något jag inte tror någon har tillräckligt stor genetisk bas för att utföra.

Jopas ni förstår att det här är mina tankar och åsikter och att jag inte är ute efter att vara otrevlig :)

FerretParadise

Og lige netop derfor har jeg valgt også at tage Juana ud af avl.
Ann Hillerslev.