Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

genetiske fejl, linjeavl og avelige sygdomme...

Startet af Selina, 29. December 2010, kl. 11:50

Selina

har læst en del tråde på det sidste hvor alt dette bliver diskuteret i lange baner, alle snakker om at man skal have så sund en linje osv, og at man med tiden, kan gøre en linje så sund som muligt ved at avle defekter osv ud af dyrene.
jeg tænker bare, kan man ikke bare hente to vild ildere hjem fra udlandet og starte en linje dem dem? og så for hver gang man vil have en ny parring på linjen så sørge for at det kun er en ren vild ilder man bruger, for vild ilderen har vel ikke været gennem samme indavl som vores ildere her i DK har? ville man så ikke have en "ren" linje hele tiden uden nogle dissideret defekter??

:)

Starshineferrets

för det första så är det olagligt att hålla vildaillrar... för det andra.... hur många tror du vill ha en sådan iller i sitt hem? Vilda illrar är inte domesticerade.. och alltså inte lämpliga att hålla som husdjur... de går inte att hantera dem som vanliga tamillrar.. de har andra behov och mår inte bra i fångenskap. Utöver det så är det faktiskt som så att sjukdomar förekommer även i naturen... visst.. de är många gånger fria från de vanliga sjukdomar och domesticeringseffekter som våra tamillrar bär på... men det innebär inte att de inte får sjukdomar de heller.

Anne

Du er ikke den første med den tanke. For nogle år siden ville alle vildildere i avl fordi det jo måtte være det bedste. Vi har stadig mange hybrider i avl rundt omkring, jeg ejer selv en (ikke i avl dog). Først og fremmest så har det vist sig at hybrider ikke altid er gode kæledyr, vi har haft et par skrækkuld, der virkelig ikke var sjove at have med at gøre (de ville æde alt og alle og blev aldrig helt stabile). For det andet så kan man jo ikke garantere at en ilder ikke har defekter bare fordi den er vild. Man ved at den nok ikke har de samme defekter som dem vi ser som følge af linieavl og farveavl, men det gør den jo ikke nødvendigvis perfekt. I naturen lever ilderen i gennemsnit ikke længere end i fangeskab (heller ikke end vores "dårlige" linier) da naturen jo er barsk, så ingen kan sige om vildildere kan blive 10 år eller ej, i hvert fald ikke genereliseret ud på alle.

Vildildere lever i danmark, men det er ulovligt bare at gå ud og fange en og avle på den, og det samme er det så vidt jeg ved i norge og sverige. Jeg er ret sikker på du ikke må importere en vild fanget i er andet land heller, men mange køber så i stedet hybrider eller vilde der er opvokset flere generationer i fangeskab, så man ikke længere kan sige det rigtigt er en vild.

Jeg kender en der havde en vildilder (med tilladelse og ikke i avl), og den blev faktisk ikke ret gammel, 3½ mener jeg den blev. Der er også historier om vildildere eller hybrider der er blevet rigtigt gamle, men det er der også med kæledyrsildere.

Jeg tror det jeg prøver at sige er at det er et område der allerede er mange der tænker i, men min egen holdning er at jeg ikke synes noget automatisk bliver godt fordi der er vildilder i. Det kommer rigtigt meget an på den enkelte linie og hvad man blander den med, og så er det jo med hybridlinier som med alle andre, det er først efter nogle generationer man kan se om det faktisk er godt det man sidder med.

Nogle vildildere stammer jo også fra dyr der er sluppet ud fra pelsfarme, f.eks. vildilderne på sjælland, og der er det jo ikke sikkert man kan se sig helt fri for nogle af de defekter mennesker har haft indflydelse på, selv om de ellers på alle måder ligner sine vilde fætre i jylland (hvor man i øvrigt heller ikke kan være sikker på der ikke er sluppet nogle tamme ud og har blandet sig)

Barky



(Og derudover vil jeg gerne tilføje: At mange af de sygdomme vi ser hos vores ildere (hertil kan de være både vilde, hybrider eller tamme/domestiserede), også kommer pga den måde vi holder dem på. F.eks at holde dem indefor i opvarmede rum, neutraliserer, give tørfoder (dette kan både være godt og dårligt. Men med dårligt foder er du "sikker" på at din ilder nok ikke lever specielt længe))
Bla bla bla.... Hilsen Julia