Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvormange kuld "må" en tæve få

Startet af tzari, 16. Januar 2011, kl. 22:39

tzari

nu havde jeg jo spurgt hvormange kuld en han "må" få. Hvad er jeres holdning til tæverne  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Jeg har stemt 2 kuld 2 år i træk, men det betyder ikke det vilde for mig om der er en pause på et år imellem eller hvad der er. jeg mener man må vurdere det ud fra den enkelte tæve. Nogle kan sagtens klare 3 kuld og andre skal slet ikke avles på.

Men jeg synes 2 kuld er meget rimeligt, og så burde man også have et avlsdyr videre fra den tæve.

FerretParadise

Jeg ved ikke helt hvad jeg ska stemme, men jeg kan skrive min mening.

Max 2 kuld.
Om det så er to år i træk, eller et kuld og den så får et implantat, og bliver brugt senere, det er fint for mig.

Det kunne jo være, at en tæve fik implantat efter den havde fået sit første kuld, og der så senere skete noget med den hvalp der var gået videre i avl, og så er det jo skide smart, at man kan gå tilbage, og stadig kan bruge tæven.

Så derfor to kuld her hos mig. ;)
Ann Hillerslev.

Barky

3 kuld med en indlagt pause lyder helt fint her...
Med tanken - hvis tæven er fysisk i god form til det samt har noget god tavle at byde ind med.

Hvis det er en tavle man er ved at teste eller ikke har så meget viden omkring, ville jeg ikke gide tage 3 kuld på hende. Så må et kuld være nok, og et avlsdyr videre derfra, og så ellers observere på familien...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Blueshift

Jag röstade "andet". Jag tycker inte man kan ange en specifik begränsning på antalet kullar hos vare sig honor eller hanar. Det beror ju helt på den individuella situationen vilken kan variera väldigt mycket med många olika faktorer att ta hänsyn till.

tzari

#5
Kan se der er flere og flere der bruger tæver 3 år i træk. I siger det kommer an på situationen om det er ok. Så tænker jeg i hvilken situation er det helt ok at køre tæverne så hård istedet for f.eks at tage 2 kuld og give et friår. Det er jo hård for tæven at få hvalpe.
Er da ikke mange år siden de fleste prædikere at tæverne kun måtte få kuld hvert andet år da det tog længe at genopbyge kroppen helt efter en fødsel. 

Min holdning er ca 2 kuld for en tæve. 3(med indlagt pause) hvis man er uheldig at have gjort uheldige valg med valg af han eller har mistet avl dyret fra den linie af.
Fondation tæver(dvs under 2 led med oplysninger) ser jeg ingen grund til at trække mere end max 2 kuld på.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Jeg kan ikke se det er hårdt at en tæve får 1 kuld om året i 3 år

Hvis du skal lægge en pause ind så når de tæve måske at blive 4-5 år før du laver det 3. kuld. Jeg kan godt gå med til man laver et kuld når tæven er 4 år, men jeg mener også at det er mere risikabelt.
Men igen så afhænger det af den enkelte tæve

Barky

Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Citat fra: Barky Dato 19. Januar 2011, kl. 21:24
4-5 år er jo ikke gammelt... :)

Nej det er der jo nogen der mener...men jeg har en anden opfattelse

Barky

Det er vi helt enige i.. Det er helt min egen opfattelse at 4-5 år ikke er særlig gammelt for en ilder..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

lille_jill

^er det en joke? Altså skal det opfattes som om, at en ilder er gammel og grydeklar når den 4-5 år eller bare at den er for gammel til at få hvalpe??

For jeg syntes da at det er frygteligt, hvis du syntes, at der er fint hvis en ilder kun bliver 4-5 år.

Amazing Ferret

Hehe sjovt som det lige skulle misforstås

Jeg mener de er for gammel til hvalpe når de når 4-5 år, men igen så skal man jo se på den individuelle tæve om de kan klare det eller ej

lille_jill

^så må du da skrive danmarsk, så vi andre kan forstå dig.

men ok, jeg ville jo også bare høre. For jeg ville da mene at den var helt gal, hvis du mente, at 4-5 år er en optimal alder for en ilder at krepere i.

Amazing Ferret

#13
Citat fra: lille_jill Dato 19. Januar 2011, kl. 21:41
^så må du da skrive danmarsk, så vi andre kan forstå dig.

men ok, jeg ville jo også bare høre. For jeg ville da mene at den var helt gal, hvis du mente, at 4-5 år er en optimal alder for en ilder at krepere i.

Hvis du gider læse det jeg skrev, så ville du sq ikke misforstå det....vi snakker om kuld her og ikke død.

Anne

Jeg vil så sige at Toftas handicap meget vel kan have været pga at hendes mor ikke er helt ung mere. Det er ikke noget man kan vide med sikkerhed, men muligheden er der i hvert fald. Menneskekvinder har også bedst af at få børn unge, ellers øges risikoen for komplikationer, hvor mænd jo altid kan blive far uanset alder (næsten).

Jeg vil så sige at en falsk drægtighed (eller flere som det jo bliver til) også tærer på en tæve, så det er jo ikke fordi at den ilder der får et "friår" den får bare lov til at få et år med falske drægtigheder.

jeg vælger selv at Meep ikke skal have kuld i år, men jeg vil da godt indrømme at det mest er fordi jeg gerne vi være sikker på at linien er god, for jeg mener ikke falsk drægtighed er ferie for hende.