Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Tæver på udstillinger

Startet af Line, 25. Januar 2011, kl. 16:40

Line

Eliza, problemet er jo at flere udstillinger slet ikke nævner noget om tæver der har hvalpe - og hvornår de må deltage. Synes ikke udstillinger skal skære det ud i pap, synes bare man bør tage stilling til det når man har en udstilling, fordi der jo kan sidde idioter rundt omkring - det ses jo gang på gang at nogle folk tager latterlige beslutninger omkring deres dyr.

Stephanie

Citat fra: Line Dato 26. Januar 2011, kl. 00:37
Man kan jo sagtens som udstiller have nogle forholdsregler som man selv følger, men det betyder jo ikke nødvendigvis at alle andre følger de samme forholdsregler. Og selvom "diegivende" er en ret god beskrivelse, så kan der jo være flere forskellige vurderinger af hvornår en tæve er det. For det kan jo være når mælken er den primære nærringskilde, men det kan jo også være en 12-ugers hvalp der "hygge-patter". Der behøver jo ikke nødvendigvis komme noget mælk for det. - Og hvis man siger diegivende tæver ikke er tilladt, vil man så ikke kunne risikere at nogle 'uvidende' piller deres hvalpe fra for tidligt, fordi de ikke vil miste et evt. tilmeldingsgebyr?

- Eller bør det egentlig være sådan at udstillingen giver tilmeldingsgebyret tilbage for både tæve og evt. hvalpe hvis hvalpene ikke når at blive gamle nok til udstillingen?

Der er vel da for pokker ikke nogen der vægter en udstilling højere end ens hvalpe  :) For så bør man da nok ændre ens prioriteringer i en fart.

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor en udstilling skal betale penge tilbage fordi en deltager har valgt at få hvalpe. Det er jo et valg ejer tager og ikke udstillinger. Så må man jo bare lade være med at lade være med at tilmelde tæven hvis man regner med at man har hvalpe på det tidspunkt

Eliza

Du har ret at folk har det med at tage dumme beslutninger indimellem. Jeg tror måske at der før i tiden ikke var 100 forskellige mennesker der valgte at avle bare fordi det kunne være sjovt og det jo er lidt moderne for tiden, så dem der gjore havde man jo lidt mere styr på så det ikke var et problem som sådan, men kan da godt se at som tingene har udviklet sig, hvor folk tænker på sig selv frem for dyrene, så ville det måske være godt udstillingerne tog stilling til det.

Men igen så er det ikke udstillingernes ansvar at folk egentlig ikke passer på deres egne dyr, de kan vel kun vejlede.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Vil give dig ret i at tingene har ændret sig, også derfor jeg tænker om man som udstilling burde tage stilling til det, og fx sige at tæver ikke var velkomne før.... for så undgår man at det sker, før at det evt. sker. Synes ikke altid man skal vente til tingen sker før man reagerer. Og det er jo altså set at der ligger udstillinger i hvalpesæssonen.

FerretParadise

#19
Jeg vil gerne svare som opdrætter hvad jeg selv gør.

Hvis jeg tilmelder mine dyr til en udstilling der ligger i hvalpesæssonen, og jeg er så heldig at få hvalpe:

Jeg vil ikke tage tæve med, hvis hvalpene er yngre end 10 uger.
Jeg sælger mine hvalpe når de er 10 uger gamle, og før de er det, skal tæven ikke være væk fra hvalpen i længere tid. Både for hvalpene skyld, men bestemt også for tævens.

Jeg kan ikke se det store problem i det.
Ann Hillerslev.

Eliza

Ja men hvad skal reglerne så være? For sætter du den lavt så kan folk måske finde på at komme af med hvalpene for tidligt og hvis du siger fx 12 uger så vil der være rigtig mange tæver der egentlig godt kunne ha været med i et par uger. Der vil altid findes folk der omgås reglerne på den ene eller anden måde når det er til deres egen fordel. Jeg forstår slet ikke den priotering at en udstilling er så vigtig i forhold til hvalpe..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Det siger jeg heller ikke at jeg synes. Jeg siger bare at jeg kunne forestille mig nogle tænke sådan :)

lille_jill

Har så lige et andet spørgsmål:
Hvis man har små hvalpe eller drægtige tæver hjemme, er der så ikke lige så stor risiko for at ens resterende ildere bliver smittet med noget, hvis de kommer på udstilling eller til træf, som hvis man tog selve tæven med? Så kan de jo gå direkte hjem og smitte de andre og så er man lige vidt.

Eliza

Jill: jeg ville aldrig tage mine dyr med til et træf hvis jeg havde en drægtig tæve eller hvalpe derhjemme netop fordi jeg vil synes risikoen er for stor der, men jeg ville ikke have noget imod at tage dem med til en udstilling hvor man går så højt op i smittefare.

Jeg ser ikke risikoen for meget større til en udstilling som hvis jeg gik en tur med dem udenfor eller får slæbt noget med hjem på skoen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_jill

^jeg må indrømme at før den her sygdomsomgang, så har jeg ikke skænket smittefare den store tanke. Tænkte at det altid ville ske for naboen og ikke mig. Men nu er jeg måske blevet for hysterisk. Er iværtfald begyndt at tænke over risikoen ved at invitere dyr på besøg og tage ud til andre.
Når jeg får hvalpe en dag, så kommer der nok ikke hverken ildere ind eller ud af huset før hvalpene er 10 uger. Men det er jo en holdning der kan nå at ændre sig. Jeg er nok lidt for farvet af de sidste 14 dage.

FerretParadise

Når jeg har hvalpe her hjemme, så kommer der heller ikke fremmede ilderen inden for døren her. ;)
Ann Hillerslev.

Eliza

Jeg er helt enig i at der ikke skal fremmede ildere hjem til en når man har hvalpe.

Det er jo en fin balance mellem at passe på og være ekstra forsigtig uden at bliver alt for overpylret for så er det jo heller ikke sjovt at skulle have hvalpe hvis man skal være det i så lang tid.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Jeg tror at jo mere overpylrede vi er jo mere bliver vores dyr syge. De får jo ikke opbygget resistens mod bakterier når vi ikke udsætter dem for ting.

Jeg har haft andre ildere i mit hjem mens jeg har haft hvalpe, de har bare ikke været i kontakt med hvalpene.

Eliza

Jeg tror bare i de her ECE tider så er man nødt til at tage det lidt mere seriøst end man normalt plejer for helt små hvalpe kan jo dø af det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lussingen

Citat fra: lille_jill Dato 26. Januar 2011, kl. 16:59
^jeg må indrømme at før den her sygdomsomgang, så har jeg ikke skænket smittefare den store tanke. Tænkte at det altid ville ske for naboen og ikke mig. Men nu er jeg måske blevet for hysterisk. Er iværtfald begyndt at tænke over risikoen ved at invitere dyr på besøg og tage ud til andre.
Når jeg får hvalpe en dag, så kommer der nok ikke hverken ildere ind eller ud af huset før hvalpene er 10 uger. Men det er jo en holdning der kan nå at ændre sig. Jeg er nok lidt for farvet af de sidste 14 dage.

Jeg kan godt forstå dig Jill. Jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke tør tage mine dyr med til træf. Jeg er bange for at de bliver smittede. Jeg kan jo ikke med sikkerhed sige, om det lige er ECE de kan blive smittede med, men jeg tør ikke tage chancen.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.