Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvad er en ilderhvalp værd

Startet af tzari, 22. Juni 2009, kl. 19:01

EANCAI

Ja desværre, men jeg håber cai bliver rigtig gammel! Men jeg syndes bare temprament, sind og være måde kommer før , en god tavle? Men det er jo bare min mening :D

Namilla

Så du synes det er vigtigere at have en rigtig sød ilder i 1½ år, end en ilder der måske skal arbejdes lidt med før den bliver rigtig sød, men som man har i 6-7 år? Det er jo det en stamtavle er med til at garantere dig...

EANCAI

nej jeg syndes man skal have en super sød fritte som bliver gammel, men en tavle forsikre dig altså ikke at den lever længere. Sygdom er lige glad med en kendt far eller mor. Jeg syndes bare at dyrhandleildere også skal have et godt hjem. For sygdom kan ramme alle, tavle eller ej, du er aldrig sikret mod døden!  :nej:

lille_jill

De fleste avlere avler jo, for at forbedre ilderens helbred, hvor at dyrehandlere bare vil tjene penge. Derfor kan man godt se, at ildere med tavle, som regel har bedre odds for et langt liv, end en dyrehandler-ildere har.

EANCAI

nogle dyrehandlere køber jo gode ildere og ja det skal nok passe at de avlede ildere har bedre odds men jeg mener også at sygdom kan ramme alle.

Namilla

Det er rigtigt at sygdom kan ramme alle ildere... men kræft er arveligt... og hvis man avler på to ildere, hvis forældre alle er døde af kræft fx, så er der bare MEGET større risiko for at hvalpene også får det, end hvis du avler på to ildere, hvis stamtavle du kender, ud i mange led, og hvor der ikke har været kræft hos nogen af bedsteforældrene...
Derudover så er du sikret at hvalpen ikke er resultatet af indavl...
Selvfølgelig har dyrhandlerilderen også fortjent et godt liv, men mange af de ildere der er i dyrhandlerne kommer fra stor-avlere som fx Jonas Sander, som avler intensivt på sine tæver og presser dem til det yderste. Han er ligeglad med generne og avler gerne på forældre med aftegn, specielt aftegn som netop er kendt for at medføre døvhed og store risiko for kræft. Disse hvalpe sælger han endda for højere beløb, end hvalpene uden aftegn.
Andre dyrhandler-hvalpe kommer fra ups-kuld... folk som har købt en bror og en søster fx, og pludselig har de fået unger, fordi de ikke har været ansvarlige nok til at få dem neutraliseret i tide... disse hvalpe er så indavl i første led, hvilket også forringer deres gener...

Man kan godt være heldig med dyrhandler-ildere... min den ældste er 5 år og er fra dyrhandler, men jeg glæder mig også over hvert ekstra år jeg har ham, fordi jeg godt ved, at jeg ikke skal regne med at jeg har ham mange år endnu...
Køber du derimod en ilder fra en linie med en gennemsnitsalder på 6-7 år, så kan du være ret sikker på, at den ilder også bliver gammel...
Der er naturligvis kræftformer som rammer uafhængigt af gener, og der kan også være andre sygdomme som intet har med gener at gøre, men det er desværre kræft som er "vores" største trussel som ilderejere...
Man kan sagtens købe en god ilder i en dyrhandel (jeg har selv 2), men man kan bare ikke forvente at de bliver lige så gamle som ildere med en stamtavle som garanterer mod lynkræft ud i fx 4.led... det er den risiko man tager med, hvis man køber i en dyrhandel... (eller fra tvivlsomt stueopdræt)...

EANCAI

Åltså vores nyeste ilder er fra dyrehandler og han er lidt agrasiv og gør af os nogle gange, - kan det også have noget med forældre at gøre, altså er det lidt ligesom med heste og hunde? :S

Namilla

Det tror jeg ikke... det handler bare om hans sind... hans forældre kan godt have været søde ildere... Der er forskel på deres sind...hvis man fx har to hvalpe fra samme kuld, så udvikler de heller ikke samme personlighed... ligsom med hunde, så er der alfa-hvalpe og medfølger-hvalpe... der er hvalpe som er vant til at bestemme (over de andre hvalpe, og derfor fortsætter de med at bestemme over mennesker) og så er der hvalpe som er vant til at blive bestemt over, og som bare indordner sig, når de får skældud...disse hvalpe er nemmere at opdrage, fordi de ikke naturligt vil sætte sig op imod mennesker...
Hvis en alfa-hvalp (som har været vant til at bestemme) kommer i en dyrhandel, hvor en masse mennesker tager den op, men ikke straffer den når den bider, så vil den bare blive bekræftet i, at den stadig bestemmer... Sådan en hvalp har sværere ved at acceptere at den ikke bestemmmer længere, men det er bestemt ikke umuligt...
Og det gør bestemt ikke ilderen ond eller til en dårligere hvalp! En alfa-hvalp har nogle andre kompetencer, fx vil den naturligt gå ind og blive leder i en flok (hvis der ikke er andre alfa'er)... og en flok uden klar leder, vil blive urolig og have mange kampe...så derfor er det også positivt at have en lederhvalp...
Naturligvis bør man ikke avle på to aggressive forældre, da det jo også kan smitte af på hvalpene...men det er bestemt ikke ensbetydende med at din hvalp har haft aggressive forældre...slet ikke... Der er bare ikke nogen der har skylden for at han er "aggressiv"...for han er det ikke for at være ond...han bestemmer, fordi han kun får bekræftigelse i, at han kan bestemme...

lille_jill


Namilla

Jeg tror hun mener "båtter"...

lille_jill

Nåååh :) Det var ellers en facinerende tanke med en gøende ilder..

EANCAI

hmm ja jeg vidste bare ikke lige hvad det hed xD
Men jeg tror nu grunden er at han altid har været meget lille og er vant til at slåsse om tingene så han prøver at forsvare sine ting , :D

Anne

Citat fra: lille_jill Dato 13. Juli 2009, kl. 12:42
Nåååh :) Det var ellers en facinerende tanke med en gøende ilder..

ildere kn godt gå, når de er bange eller vrede eller bare meget meget ophidsede. Det lyder ret meget som en hund.