Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

indavl spørgsmål til køberne

Startet af tzari, 11. Juli 2009, kl. 00:17

tzari

Jeg kan se en del avlere er begyndt at praktisere indavl bevist.
Hvordan er kæledyrs ejernes holdning til det. Er i ligeglade, går uden om det eller tænker slet ikke på om der er indavl i eller ej. Synes i man bor fortælle om indavl i de parringer det er i eller kan dem der er interesseret selv se det i tavlen.

Fortæl om jeres opfattelse af indavl som købere  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

är jag visserligen uppfödare, men jag är ju även valpköpare ;)

I vissa fall så har jag inga problem om det finns inavel eller linjeavel i linjen, det kan även vara ett plus. Men detta är enbart förutsatt att uppfödaren verkligen har ordentlig koll på sin linje (alltså inte en 3-4 ofullständiga generationer, utan kunskap om syskon, kusiner, osv osv... långt ut i släkten, där inte bara färg och födelsedata ska vara känt). Dessutom ska uppfödaren ha ett klart syfte med att använda sig utav linjeavel. Inte bara för att förstärka en enda aspekt eller för att man inte finner något obesläktat. Det ska alltså finnas en klar målsättning, och uppfödaren ska vara väl insatt i vad den gör och varför. Och självklart ska jag själv ha goda skäl till varför just en sådan valp är det bästa för mig.. alltså måste mina egna mål och planer överenstämma i stort med uppfödarens (eftersom jag bara köper till avel)

Julie

tjae, jeg har ikke forstand på det.. nogle mener at det er godt, at der er indavl, så længe det er langt langt ude og at det styrker linjen, mens andre mener det modsatte.. så længe det ikke er et højt pct.-tal af indavl, tror jeg ikke vil studse vildt over det.. jeg ville vel stole på at opdrætteren vidste hvad hun/han lavede..

Peewit

Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

AlisVolatPropiis

Min hjerne er tilsyneladende ikke blevet bedre siden i nat men:

Jeg har intet problem med linjeavl...som jeg skelner fra indavl. Linjeavl er bevidst for at fremme de positive egenskaber i linjen, der avles ud igen...og avleren er klar over at både de positive og negative. I linjeavl ligger der også for mig at dyrene ikke er nært beslægtede.
Jeg tror faktisk jeg vil gå til 6% indavl i en ilder...som det max acceptable. Under det tror jeg ikke jeg tænker over det. Jeg vil gå ud fra avlerne ved hvad de gør, og det ligger som regel et stykke bagude i linierne og man har derfor holdt øje med afkom. Så længe der ikke er særheder i linien eller sygdomme....så kan jeg ikke se noget problem med en lille procentdel linjeavl. Et eller andet sted langt bagude, eller i visse tilfælde knapt så langt bagude er der indavl i alt og alle  :lol:

tzari

Hvad diffinere i som nært beslægtet far/datter morfar/barnenarn fætter/kusine fælles ane i 2 led i 4 led .......?

Hvormeget info skal der til før man kender linien nok til i indavl: fødsels dato og farve?, fødselsdato,dødsdato og dødsårsag? , bare navne så man ved hvormange gange den ane går igen. Ligemeget bare der er dyr over x år i tavlen ? Bare der er nogle få med fødsels og dødsdato er det ok?  Fødselsdødsdato på ALLE kuld søskende til alle i tavlen? Nok med de oplysninger på dem i tavlen. Folk bruger tit udtrykket opdrætter kender sin linie godt men hvad betyder det o praksis.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Katrine

Jeg ved det ikke rigtigt.

Jeg synes det er ånsvagt i forbindelse med marsvin, fordi der er så mange marsvin at man ikke behøver at bruge nogen der er i familie med hinanden, man kan nemt finde nogle gode avlsdyr der ikke er i familie med hinanden.
Jeg ved ikke hvor nemt det er med ilder?
Men jeg er nok imod det, og jeg vil i hvert fald gerne vide om der er indavl og hvor langt ude det er .
Ildere: Loppen & Bamse

Pipvig

Jeg er for så længe det er gjort forsvarligt og at avleren ikke er en af de typer der bare avler for at ja avle men går op i sine dyr og deres vel.

Jeg har selv brugt linieavl da jeg avlede hamstere, jeg avlede efter rex hamstere som der ikke er så mange af (på det tidspunkt der er senere hen blevet indført nogle fra sverige) i DK og da slet ikke i mit område. Mine dyr var sunde og stærke, men som sagt havde jeg kun et eksemplar. Den nærmeste rex boede i kbh og ellers fyn. Jeg nåede desværre ikke så langt da mit første kuld kom til Tjekkiet og er avlsdyr dernede nu (de havde nemlig slet ikke nogle rex'er) min hun nåede desværre at dø før hun blev parret igen. Øv øv.
Jeg er derimod enig i at det ikke er nødvendigt mht marsvin medmindre det er en helt speciel farve eller som ovenstående som ikke i forvejen er i DK og som så skal spredes.

Anne

For mig at se er indavl og linieavl det samme. Man kalder dte abre linieavl fordi det lyder pænere men det er jo bare bevidst indavl. Så længe der ikke opstår nogle negative effekter af indavlen så er jeg sådan set ligeglad. Jeg stræber ikke efter indavl men der er heller ingen grund til at være hysterisk og fravælge en super linie pga indavl hvis det er en lille procentdel eller det er en der hr aå godt styr på det at man er klar over hvad resultatet er af det. Det eneste problem er at det er få der har så godt styr på deres ildergenetik. Personligt har jeg ikke nok til at indavle bevidst.

Men jeg vil intet problem have med at der er lidt indavl i en ilder jeg køber når bare det ikke ahr negative betydninger.