Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

konceptet avl

Startet af RockaHulla, 20. Oktober 2009, kl. 23:14

Anne


Cille

Citat fra: RockaHulla Dato 21. Oktober 2009, kl. 01:24
Citat fra: Cille Dato 21. Oktober 2009, kl. 00:59
Jeg synes nu som Anne at det lyder helt hen i vejret.
Du har ilder,godt nok genbrugs,men de er da stadig avlet et eller andet sted henne.
Jeg kan forstå folk er imod visse farver og eventuelle mangler/fejl på ilderne...det fint nok og det kan jeg da forholde mig til.
Men at være imod avl og stadig have dem uanset hvor de kommer fra lyder(undskyld) helt åndsvagt og jeg kan virkelig ikke se hvor du vil hen med det.
Er du så også imod de vilde ilder??? for de "avler" da også,der sidder bare ikke nogen og "styre" det på den måde.
Dermed går også flere vilde ilder til,da de ikke tjekker stamtavle/alder, fejl og mangler.
De finder et offer og parre,det gælder jo alle vilde dyr.

Så ikke om jeg fatter pointen i den her tråd,men man skal jo så nok heller ikke fatte alt

Det er helt fint, jeg kan sgu heller ikke se hvor du vil hen med dit indlæg, især det med at sammenligne menneskerstyret avl med vilde ildere der parrer sig, den lød for mig lidt for dumt

Det med de vilde ilder er eller bare dyr i naturen,er at der kan også ske fejl,men det stopper så ikke der...dvs i fangeskab kan man da trods alt lukke for det hvis det grimme fejl og ikke forsætte avlen.
Det kan dyr i naturen ikke,da det er drifterne der styre dem.

Og ja der findes måske overavl nogen steder,men hos mange af os små privat opdrætter kommer der jo så ikke det store antal dyr... det så indfor ilder avl... de sidste mange år er der da ikke så vidt jeg har set kommet ret store kuld,hvis der overhovedet kommer noget.

Men i bund og grund ville der så ingen kæledyr være hvis man er imod avl og det ville da også være pænt kedeligt.

RockaHulla

#32
Men der ER jo netop avlere, der ikke lukker af for de grimme fejl, men istedet avler videre på dem!
Det er både hjernesygdomme, vejrtrækningsproblemer etc. Og det har nærmest ødelagt hele racer.

Jeg ved ikke hvor mange kuld, der er kommet indenfor ilderverdenen, jeg har bare valgt det fra at gå til en avler.
Det kan jeg ikke se problemet i :)

Måske skulle jeg også sige at jeg altså heller ikke går til en dyrehandel ;)

AlisVolatPropiis

:D wow...jeg tror faktisk det lige er lykkedes at -ok ikke omvende mig, men lige at åbne mig lidt for en ny tanke. (det er stort, jeg er røvstædig)

Ikke at det sådan aktivt vil ændre mine handlinger, for jeg vil nok stadig gå til en avler for at få mine ildere. Men jeg kan faktisk godt se din pointe.
I hvert fald så langt som at det faktisk er en meget sympatisk tanke og egentlig er den ene ilder jo ikke mere værd end den anden, rent affektionelt.
Som jeg ser det hjælper du en masse ildere, der har brug for en erfaren god ejer, men som ja indrømmet, jeg ikke har ressourcer til, fordi jeg nu valgte at anskaffe mig to hvalpe fra avlere.  -Der er brug for folk som dig. :) Alt for mange sælger deres ældre ildere fra.

På den anden side forstår jeg også at der ikke ville være ildere overhovedet hvis ingen ville avle på dem. Så på den måde er det lidt paradoksalt gerne at ville have ildere, men ikke ilderavl.

Ok jeg aner ikke hvor jeg vil hen med alt det her, jeg har siddet med næsen i en masse bøger hele dagen, og dette er nok den eneste åbenbaring jeg har fået idag, ergo bør den dokumenteres :lol:

Altså...for mig at se er det ligesom kunstig insemination, jeg forstår godt lysten til at få sit eget barn (til dels, i bund og grund ejer jeg den ikke rigtigt selv) men når man nu af forskellige grunde ikke kan, hvorfor så få et æg, eller en sædcelle fra andre, frem for at adoptere? der er godt nok mange børn uden et hjem. -Men på den anden side kunne man så også sige...hvorfor overhovedet selv avle, så længe der nu er børn der er forældreløse?

Ok......jeg går i seng. *G* jeg vil bare lige pointere det hele faktisk gav mening i mit hoved. Om ikke udenfor... :X

RockaHulla

Ih, det var et fint indlæg. Tak for dine søde ord :)

Og jeg er da glad for at kunne åbne en røvstædig en for en ny tanke haha  8)

PiaLyng

åh ihh :( kan ikke finde ud af at give en forklaring på hvorfor jeg på en måde godt kan følge dig i det du mener :) og ehm Trine har ret i meget af det hun skriver og ehm.. ja..

RockaHulla

Næ, det kan også være svært. Jeg havde selv svært ved at formulere, hvad jeg egentlig mente ;)

Er Trine Alis?

PiaLyng

Citat fra: RockaHulla Dato 21. Oktober 2009, kl. 15:59
Næ, det kan også være svært. Jeg havde selv svært ved at formulere, hvad jeg egentlig mente ;)

Er Trine Alis?

Ja det Trine - hov :$

Starshineferrets

Citat

Det med de vilde ilder er eller bare dyr i naturen,er at der kan også ske fejl,men det stopper så ikke der...dvs i fangeskab kan man da trods alt lukke for det hvis det grimme fejl og ikke forsætte avlen.
Det kan dyr i naturen ikke,da det er drifterne der styre dem.



Där måste jag säga att du har fel. Djur är faktiskt inte alls enbart styrda utav drifter, i naturen förekommer något som heter naturlig selektion, alltså att svagare individer selekteras bort, och de starkare överlever. Individer som inte är ägnade till "vidare avel" får heller inte ungar, eller så avlider alla ungarna genom naturens gång eller ehen försorg, egenskaper som inte ökar djurs fitness selekteras även de bort med tiden. populationer av djur i naturen har även ofta evolutionärt stabila strategier, alltså strategier, för att öka fitness i kommande generationer.
Vilda djur går inte runt och parar sig hejvilt, snarare har de bättre och mer effektiva metoder att selektera bort ärftliga sjukdomar etc än vad vi människor någonsin kommer att kunna göra i vår avel med djur. I naturen är de oftast de hanar med mest positiva egenskaper som en hona vill para sig med. Om det så är hanen som är störst, minst, starkast, snabbast, har vackrast fjädrar, låter högst, har störst revir osv osv. Varje art har sina egenskaper , som gör en individ till bättre lämpad som partner. Honor parar sig oftast inte med vilken hane som helst, utan de kräver rätt mycket utav sin partner för att låta honom para sig med henne. Vissa djurarter är monogama, alltså att de enbart parar sig med en individ under dess livstid, medans andra lever i harem, en hane på flera honom (och då förutsätter det att hanen måste vara den starkaste/störrste) för att få behålla sitt harem. Det finns många sociala system hos världens djur, men vad de har gemensamt är att de strävar för artens bästa, för artens överlevnad genom att kunna sätta bra avkommor till världen.

Faktum är att de har utförts studier på vildillrar, där man observerat hur många honor en vildiller hane parar sig med per säsong. En av hanarna parade sig med 6 honor på en säsong, de flesta parade sig med mellan 2-3 honor på en säsong, och ett fåtal individer parade sig enbart med en individ. En stor andel hanar parade sig inte alls.

Ett annat exempel är älgarna i sverige. I dagsläget har våran älgpopulation blivit väldigt liten i sin fysiska storlek. Många hävdar att detta är vargen sfel. Men det stämmer inte. En varg jagar och dödar svagare individer, individer som inte är ägnade till reproduktion tex. och genom detta så ser de till att endast de starkaste, största individerna överlever och förökar sig. Däremot, människor som jagar älg tenderar att skjuta de älgar som är störst, har störst kronor, och helt enkelt är de bästa exemplaren. På detta vis får de sjuka, svagare , eller mindre älgarna helt plöstligt möjligheten till att föröka sig, och detta har lett till den minskade storleken. Men hade jägarna bara jagat på samma vis som vargarna, så hade populationen fortsatt att frodas som den gjort innan.

Bara en kommentar från mig...