Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

hvormeget kan opdrætter kræve

Startet af tzari, 4. December 2008, kl. 20:02

Soelberg`s SUN ferret



jeg syntes faktisk at dette er et utroligt spændende emne.
Det er først i år jeg er begyndt at sælge hvalpene på kontrakt.
Er der måske nogle der kunne tænke sig at vise deres kontrakter frem, sådan bare for at få nogle godt ideer til forbedringer.

tzari

[besked=tzari]Opdagede lige jeg havde postet mit indlæg forkert  :-$[/besked]
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

Citat fra: Pipvig Dato 12. Juni 2009, kl. 00:45
Nu ved jeg godt at hamstere er noget temmelig meget andet end ildere, men der har denne diskution også været. Både på godt og ondt synes jeg lidt.
Hamstere er lidt svære at sælge med kontrakt (tænker her på den korte levetid) ikke desto mindre gøres det.
Jeg har avlet hamstere 1½ år er det vist (er dog stoppet), og jeg solgte ikke med kontrakt.
Jeg valgte istedet at sælge til folk ud fra min mavefornemmelse. Og så havde jeg printet et foder-skema ud hvad de måtte få og ikke måtte få som de fik med samt en pasningsvejledning fra Dansk Hamster Forening.
Jeg startede jo allerede med at snakke med dem i telefonen og har sagt nej til flere købere som ville have dem til at gå i samme i bur fx. hvis det var "børn" under 15 sagde jeg til dem at de skulle huske at tage deres forældre med da det var dem der hang på den hvis der af en eller anden årsag skete noget for så var forældrene ansvarlige.

Jeg har prøvet engang at sælge en hamster til en pige der kom med hendes far, hun var lykkelig for at få en hamster. Dagen efter ser jeg at der bliver solgt et hamsterbur fra nummeret hvor de lige har købt hamsteren fra mig. Jeg kan ikke gøre noget. Heller ikke hvis jeg havde haft en kontrakt. Udover at håbe at det er et ekstrabur de havde.
Det med kontrakterne KAN være et pokkers ømtåleligt emne at diskutere. (ihvertfald inden for hamsterverdenen man kan hurtigt få brændt nallerne)

Og om det er avlerens eller din ilder... Vil jeg sige begge. I forhold til købeloven er det din når du har købt den... Men det vil altid være avlerens da det har avlerens avlernavn. Det er ikke for at træde nogen over tæerne men før man har prøvet at avle så kan man ikke forstå det.

Jeg ville personligt ikke skrive under på at udstille, type foder, max eller minimum antal dyr...

Jeg kom til at tænke på om der egentlig var nogen af jer der har tjekket i forhold til købeloven hvor meget og hvad man kan forlange?
Jeg tænke også på der var en der skrev at retssagen sker på købers bekostning. Det mener jeg ikke man kan. Men jeg ved det ikke.

(pyha en smøre... lister ud igen)


Jeg er faktisk utrolig glad for du skriver det der! Jeg har nemlig også snakket med nogle jeg kender . Han siger ,som du siger. Ifølge købeloven så har en køber der betaler for sin "vare" engangs ret over den og så kan du faktisk ikke komme og kræve den tilbage hvis han bruger den til avl. Eller hvis personen sælger sin vare igen. Spørgsmålet er så ,hvad skal vi med en kontrakt hvis vi ikke kan bruge den til en skid?

Personligt er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal skrive i min. Jeg er ny og har kun set hvordan andre opdrætter gør det.Jeg syndes det er svært at få lavet en kontrakt til en rar ting så ikke folk føler man binder dem ind i tape og parpi når de skal havde en hvalp. Og samtidig gør sådan at man ikke får sprædt sin linje over hele Dk.. Vi lever i et lille land sådan opdært messigt set. Derfor ville det (tror jeg ) gå helt glat hvis alle bare parede deres ildere op med hvem som hels hvis de ikke havde nogle regler at holde sig til. Vi ville ende med totalt indavl i værdste fald.
Derfor ville jeg gerne vide hvad i andre gør i den forbindelse? Kan man overholdet undlade at skrive en, eller er det spild af kræfter og papir? For ud fra købeloven har vi jo faktisk ikke noget at skulle havde sagt ,når først køber køre afsted med lille mand..

tzari

Vi har også aftale frihed i danmark og hvis man indføre en bod for konktrakt brud og køber er over 18 år  holder det skam juridisk   :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner