Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvilke Farver

Startet af Emmadyhr, 18. Februar 2009, kl. 18:20

Emmadyhr

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre tænker om de farver og pels typer(Angora/semi-angora) man avler på?
Nogle avler silver,andre ville aldrig gøre det..Hvad er din mening og hvorfor?Og hvad syndes du fordelen ved dine valg af farver er?

Starshineferrets

Jag har lite svårt att svara faktiskt. Eftersom det enda jag skulle kunna tänka mig att avla på är Viltfärgat. Men det är under samma alternativ som svart (sort). Och det är något jag ALDRIG skulle avla på. För mig är Viltfärgat (mörktviltfärgat) och svart (blackself) två HELT olika saker, där jag räknar blackself som en fancyfärg. Och som sagt, det är något om aldrig kommer att finnas i min avel

Emmadyhr

Okay..Hvad er det ved de sorte ilder du ikke kan lide da? Hvad er det du godt kan lide ved de vildtfarvet?
Gunden til jeg har skrevet de to farver sammen er at når man skal tilmelde en sort ilder, hvad jegjo selv skal, så er der meget delte meninger om hvordan en sort ilder ser ud,altså hvor sort den skal være.
Felina som jeg mener det en black self og det står også i hendes stamtavle, Men hun er i Vif blevet tilmeldt som en vildtfarvet.Der er meget forskæld på hvor sorte ilderne skal være rundt om i de små stuer.For mig en en sort ilder knald sort og ikke skal havde brun underuld.Og jeg vil jo mene at de lyse sorte eller dem med brun underuld er en vildtfarvet.
Men det er der mange der ikke er enige i.Derfor har jeg sat de to farver sammen! 8)

Amazing Ferret

Jeg kan ikke huske forskellen på de sorte og så dem man kalder black self....men de har slet ikke noget med de vildtfarvede at gøre.

Jeg har svaret at jeg vil avle på albino, standard(dem kalder jeg så vildtfarvet) og pastel.

Grunden til jeg ikke vil avle på sorte/black self mere er fordi jeg synes der er alt for mange der avler på dem nu i DK og jeg synes det er synd at de andre farver lidt forsvinder

Emmadyhr

I Tyskland er Self den hvide maske de skal havde under hagen. Der kan man også få den i Chokolade self.
Jeg mener det er den hvide maske rundt om munden på en self. I danmark og nordren er det vist hele vejen rundt om munden at den hvide maske skal sidde.Men hvor den i andre Eu lande kun skal være under hagen og hvide øre.Den helt rigtige Black self som den så ud førhend er slet ikke så sort på den måde og har en hvid stribe i panden..
Så er der true black og de skal så være helt sorte med sort/grå underuld(hvad en Black self også skal efter min mening)
Jeg ville gerne avle på de sorte selv.True Black og Black Self begge som Angora.De to farver har vi ikke i dk som Angora.Derfor skal man virkelig langt væk for at få fat i dem.

tzari

Det man kalder sort er i 99% af tilfældene fra herzog linier af dyr fra en herzog linie har som udganspunkt 9% indavl og FYLDT med dew(som på mystisk vis ikke står i tavlerne) for at få den massive farve frem. Vildfarvede er bare alm naturfarvede dyr uden nogen tilknytning til herzogdyr. Herzog dyr kan let være vildfarvet ja det er alle dem der er "fejlfarvede"(altså ikke sorte) i følge deres avls mål. MEN en naturfarvet er ikke som udganspunkt fra herzog linier kun en sjælden gang deri er den store forskel.  Jeg avler GERNE vildfarvet men vil ikke røre herzog linier med en ildtang
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Citat fra: tzari Dato 19. Februar 2009, kl. 00:04
Det man kalder sort er i 99% af tilfældene fra herzog linier af dyr fra en herzog linie har som udganspunkt 9% indavl og FYLDT med dew(som på mystisk vis ikke står i tavlerne) for at få den massive farve frem. Vildfarvede er bare alm naturfarvede dyr uden nogen tilknytning til herzogdyr. Herzog dyr kan let være vildfarvet ja det er alle dem der er "fejlfarvede"(altså ikke sorte) i følge deres avls mål. MEN en naturfarvet er ikke som udganspunkt fra herzog linier kun en sjælden gang deri er den store forskel.  Jeg avler GERNE vildfarvet men vil ikke røre herzog linier med en ildtang

Tak  :lol: Kunne ikke lige huske det selvom du vist nok har fortalt mig det en million gange :fnis:

tzari

Citat fra: Emmadyhr Dato 19. Februar 2009, kl. 00:00
I Tyskland er Self den hvide maske de skal havde under hagen. Der kan man også få den i Chokolade self.
Jeg mener det er den hvide maske rundt om munden på en self. I danmark og nordren er det vist hele vejen rundt om munden at den hvide maske skal sidde.Men hvor den i andre Eu lande kun skal være under hagen og hvide øre.Den helt rigtige Black self som den så ud førhend er slet ikke så sort på den måde og har en hvid stribe i panden..
Så er der true black og de skal så være helt sorte med sort/grå underuld(hvad en Black self også skal efter min mening)
Jeg ville gerne avle på de sorte selv.True Black og Black Self begge som Angora.De to farver har vi ikke i dk som Angora.Derfor skal man virkelig langt væk for at få fat i dem.

Fordi den farve først er ved at blive indavler frem i angora nu er peter herzogs nye projekt så ja man skal til tyskland efter dem(ret tæt på imo fnis).
Så du mener en RIGTIG black self har blaze  :o
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Emmadyhr

Nu vil jeg ikke sige jeg ved særlig meget om den "gamle" Black Self..Det jeg ved, ved jeg fra en der har haft en af dem for mnge år siden og som vidste virkelig meget om dem.
Jeg kender kun Black self ud fra de nye farver..
Men jeg er ikke enig i at herzogs kun har dyr med indavl..Det er ikk rigtig! Der er sikkert mange dyr der er og Ja,farven kommer ud af indavl og kryds imellem farver og dyr..
Men der er virkelig mange der gør virkelig meget for at de indavl der var engang, bliver avlet ud og nye pæne tavler ind.Hvor langt tilbage skal en harzogf være i en tavle før den er ude af syne i dyret?
Jeg vil jo mene at dyr der i mange led kan følges så langt tilbage at man er sikker på der IKKE er kryds er de rette sorte at avle på.Netop for at rette op på de gamle fejl og bevare den flotte farve!
Mange af de fansy farver vi har kommer jo netop der af(indavl og kryds), det er ikke kun de sorte der er tale om her.Så jeg syndes det er synd kun at være efter de sorte ,når det er det samme med flere af de andre også..

Starshineferrets

De riktiga blackself (svart päls och underull, vit under nosen, ofta gröna eller blå ögon) har frammkommit via renfärgavel. När man färgavlar, är man oftast ute efter en specifik färg, och oftast vill man uppnå den snabbt. Oh snabbaste sättet att ändra på utseende är att använda sig utav hård inavel. Man väljer helt enkelt den mörkaste i kullen och parar den antingen med mor, far eller med den nästmörkaste i kullen osv. Problemet är ju att man inte kan förstärka en aspekt uta att påverka en annan. Vilket helt tydligt har skett i herzghof linjerna. Blackself (och ofta även de mörkt viltfärgade) ur dessa linjer, har ofta ett uselt yttre. Både honor och hanar är snipiga, småväxta, sämre muskulatur, sämre pälskvalite. För att inte tala om vad som även påverkats innuti kroppen.

Att jämföra en blackself (inte dem som bara felaktigt kallas för blackself) med en mörktviltfärgad iller, ur en annan linje går inte. Det är INTE samma sak.

Läs tex inlägg # 15 i den här tråden:
http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=06dc6d4b-0c28-4b9d-8f55-ece5f13c4214

titta till exempel på den här illern... finns det NÅGOT naturligt med den?
http://www.silverstarferrets.estranky.cz/clanky/moje-holky---females/ashanti-queen

Och ja... kika runt på tyska hemsidor... där kan ni tydligt se den sämre pälkvalitén, snipihjeten osv som är så vanligt på just blackself. Så att påstå att blackself på något vis är en naturlig, grundfärg, och att likna med den riktiga viltfärgade färgen tyder på total okunskap om illerns anatomi och utseende.

Malene

Hvis jeg var opdrætter, hvilket jeg absolut ikke har et ønske om at blive, ville jeg avle på standard/vildtfarvet. Jeg kan kun se det logiske i at bibeholde deres naturlige udseende. Jeg ville nok kunne tillade albino i linjerne, men det ville ikke være den farve jeg ville stræbe efter.
Silver og DEW ved vi vist alle kan være forbundet med ubehageligheder, så derfor ville jeg ikke avle på dem.
Sort/Herzoghof-dyr ville jeg ikke røre pga. de ting som tzari og Starshineferrets har nævnt.
Mht. pastel har jeg ikke nogen grund udover at det ikke er deres naturlige farve og angora ved jeg faktisk ikke så meget om, men jeg bryder mig ikke om næsenfejlen og at tæverne ikke producerer mælk nok (ja ja, så kan man vel bruge en semiangora, men det lyder sgu stadig ikke særlig naturligt i mine ører :P).
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Cille

Den farve der i sin tid hed black shelf,med h i,var mørk standard med en mørk(ikke hvid) stribe fra næsen op til mellem ørene.
Shelf = hylde(oversat) og det kunne det også godt ligne,en mørk hylde i aftegn(set fra siden af altså).
Farven dengang fandtes kun hos angora ilderne,måske derfor de har pillet h ud af shelf *-)

Emmadyhr

Jeg må indrømme at jeg har været blevet meget forviret omkring standart og vildtfarvet.Jeg kan se på Vif hjemmeside at en vildtfarvet og en standart/sort med maske er blevet sat sammen.Udover det er min Felina kommet i en vildtfarvet :o.Jeg tror det må være en misforsåelse så! *-)
Derfor har jeg fået sat dem sammen i den tro om at der var stor forskælg på en standart og at en sort også var en vildtfarvet bare i lyser farve.det undskylder jeg..
Men jeg er så nu blevet forklaret forskællen på en standart/vildtfarvet og en Sort ilder nu. :-$

Men..Jeg ville altså ønske jeg var bedre til Norsk Starshineferrets :nej: For jeg syndes virkelig det er spændne læsning det du skrever og de link du har lagt ved..
Jeg ved jo ikke nær så meget som mange af jer ,da jeg er rimlig ny i det.Men de ting jeg har sagt står jeg ved(lige udover det med sort/vildtfarvet :lol:)
Jeg har også sat kryds i perstel og standart. Standarten er jo den vi alle sammen kender og jeg syndes det er godt der er mange der avler den farve/dyr så vi er sikker på altid at havde den og de dejlige dyr de er..
Perstel er også en smuk farve som jeg holder meget af..
Angora er en sag helt for sig selv..Men flotte det er de!!

Anne

jeg vil avle på standard først og fremmest. Albinoer med en "ren" baggrund (standard og/eller pastel) og pasteller er også velkomne her.
Helst uden aftegn i linien.

Min avlstve er albino, af en næsten ren standard linie. Der optræder i enkelte tilfælde pastel og standard. Det er en ret optimal tavle for mig.

men sundhed kommer først. Jeg er dog ikke intersseret i hverken sorte eller silvere med mindre de optræder lidt tilbage i en god linie
Angora er jo så ikke en farve, men den ligger på side med silver og sort for mig.