Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvad er en ilderhvalp værd

Startet af tzari, 22. Juni 2009, kl. 19:01

tzari

Tænkte det kunne være interessant at vide hvad folk mener en ilderhvalp er værd.
Eksempler på typer:
Dyrehandel ildere (altså fra industi opdræt)
Hvalpe opdrættet af folk der får et ups kuld
Hvalpe hos person der præger dem dog uden tavle
Hvalpe efter 2 dyrehandel ildere der præges
dyr med mere end 2 led tavle med sundheds oplysninger
dyr med mere end 2 led tavle uden sundheds oplysninger
dyr med mere end 4 led tavle uden sundshedsstatestik
dyr med mere end 4 led tavle med sundheds oplysninger

Er dyr med udlandsk blod mere værd end danske dyr med tilsvarende stamtavle eller det samme.

Hvad regner i med følger med til de priser i opgiver (altså første vaccine, chip, tæppe ,pas osv)

Kom frem med en masse gode saglige argumenter og nogle priser på hvad I vil give for de forskellige slags hvalpe  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Julie

Jeg synes det er svært at sige hvor meget en hvalp er værd - for mig er det ikke et spørgsmål om penge, hvis det er "den rigtige" hvalp :)
Men (dobbeltmoralsk som jeg er), vil jeg gerne give mere for en hvalp med god stamtavle, end én uden tavle. Jeg ved ikke om jeg ville give mere for en udenlandsk hvalp.. Det kommer an på hvilket land den er fra. Hvis det er et land hvor levestandarten er høj, vil jeg nok gerne give lidt ekstra penge, men hvis det er fra et land hvor ilderavlen ser skidt ud, vil jeg ikke betale ekstra for en hvalp (men hvrfor skulle jeg også tage til udlandet for at købe en ilder med dårlig baggrund?)

Anne

Jeg ville kun give mere for god helse. Om den gide helse så skal findes i et andet land så giver e da mere, men en ilder er ikke automatisk god bare fordi den ikke er fra danmark.

Jeg vil bestemt betale mere for sundhed!

Black Diamond

For mig er alle hvalpe lige meget værd. Når jeg selv skal sælge hvalpe bliver det med den samme pris for alle. De er alle lige dejlige og vil kunne give den samme glæde til folk.
Jeg er også dobbelmoralsk desværre :fnis: Jeg vil gerne købe dyre hvalpe i udlandet eller i Dk hvis de egnede sig til mit opdært. Dvs en god stamtavle uden for mange kryds og indavl. En god helse. og en dejlgit sind. Jeg betaler også gerne mere for at få det jeg øsnker, Som når det er en sort angora, så vil jeg gerne betale mere for at få en drøm opfyldt.
Men det er mine egne penge og meninger.Noget helt ander er hvad man selv vil tage for en hvalp for det handler om hvad andre skal give for en hvalp. Og det er der jeg mener at alle mine (forhåbenligt) hvalpe vil bliver solgt til samme pris !

tzari

snakker her om hvalpe generelt ikke forskellige kuld søskende eller lign bare en generelt markedsundersøgelse" vil folk KUN give 400 kr for en hvalp uden tavle og 500 for en med eller vil de give 5000 for en med tavle og det samme for en uden  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare her uden at få høvl  :fnis:

Nej, jeg er nok lidt nærig når det kommer til ilderhvalpe. Jeg ville ikke give over 2000 kr for en hvalp uanset tavle eller ej. Jeg har den holdning at der ikke kan stilles nogen garantier selvom man køber en hvalp med lang tavle og god sundhedsstatestik.
Desværre er der indavl i mange af dyrene fra udlandet, ikke at det altid er en dårlig ting. Men på et tidspunkt tror jeg det går galt

Hvis jeg skal købe en hvalp til 2000 kr så forventer jeg den er vaccineret, chippet og sundhedstjekket. Men igen jeg ved ikke om jeg ville give det for en hvalp

Black Diamond

Jeg er lidt nysskerig nu Amazing <3.. Hvis du ikke vil betale for en stamtavle eller for en hvalp der koster over 2000..Og nu ved jeg også de har det på sammen måde med andre dyr- Der er så en økonomisk mening mere end en personlig. Og hvad syndes du der er forkert ved en stamtavle der har led og ingen sygdom i nogle af dem. (Annes Mija eks) Er der en bestemt grund til du fravelger det og hvorfor har du ændret din holdning til det?

Amazing Ferret

Citat fra: Black Diamond Dato 22. Juni 2009, kl. 20:43
Jeg er lidt nysskerig nu Amazing <3.. Hvis du ikke vil betale for en stamtavle eller for en hvalp der koster over 2000..Og nu ved jeg også de har det på sammen måde med andre dyr- Der er så en økonomisk mening mere end en personlig. Og hvad syndes du der er forkert ved en stamtavle der har led og ingen sygdom i nogle af dem. (Annes Mija eks) Er der en bestemt grund til du fravelger det og hvorfor har du ændret din holdning til det?

Det har bestemt ikke noget at gøre med om jeg har pengene eller ej  :fnis:
Selvom jeg var millionær ville jeg ikke gøre det  :P

Jeg har ikke noget imod en stamtavle...det er jo op til folk selv hvad de foretrækker. For mig er jeg lidt ligeglad om mit dyr har 1000 led på sin tavle eller ej....jeg vil bare ikke give så meget for en hvalp fordi der ikke er nogen garantier, selvom der er en lang tavle  :)

Jeg mener ikke man kan give garantier på levende væsner :P

Julie Stuhr

Jeg synes 2000-2500 er fair for en hvalp med stamtavle og som selvfølgelig er vacc., chippet og sundhedstjekket.
En uden stamtavle vil jeg give 1000 for.
Jeg nægter at købe en dyrehandel ilder, for det vil jeg ikke støtte. Men hvis det var ville jeg max betale 1000.

Og snakker vi en voksen "brugt" ilder vil jeg ikke give mere end 500, stamtavle eller ej  :fnis:

Jeg vil højst sandsynligt købe en uden tavle næste gang det bliver aktuelt, også selvom jeg synes man bør købe fra en seriøs opdrætter med styr på linje osv :-$
For mig er ilderen lige god om den er med eller uden.

RockaHulla

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. Juni 2009, kl. 20:19
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare her uden at få høvl  :fnis:

Nej, jeg er nok lidt nærig når det kommer til ilderhvalpe. Jeg ville ikke give over 2000 kr for en hvalp uanset tavle eller ej. Jeg har den holdning at der ikke kan stilles nogen garantier selvom man køber en hvalp med lang tavle og god sundhedsstatestik.
Desværre er der indavl i mange af dyrene fra udlandet, ikke at det altid er en dårlig ting. Men på et tidspunkt tror jeg det går galt

Hvis jeg skal købe en hvalp til 2000 kr så forventer jeg den er vaccineret, chippet og sundhedstjekket. Men igen jeg ved ikke om jeg ville give det for en hvalp

Jeg er med på den her. Jeg vil så max give 1000, måske lidt mere, gerne mindre  :fnis:
Jeg er ligeglad med stamtavler og jeg køber ikke fra avlere alligevel, da jeg gør mig mest i genbrugsdyr.
Jeg syntes, der bliver avlet alt for mange dyr og der er for få hjem til dem, så derfor overtager jeg genbrugsdyrene.

Det har været forskelligt, hvad der er fulgt med dyret.

Starshineferrets

För mig spelar faktiskt priset ingen som helst roll.... men det beror kanske mycket på att jag numera enbart köper valpar som är till avel. Och där tittar jag på så mycket olika saker. En bra stamtavla är inte allt (och vad är egentligen en bra stamtavla? Har du inte födelsedatum,dödsdatum, dödsorsak, exakt färg och tecken vid födsel samt uppväxt, samma information om alla syskon, kusiner, fastrar, mostrar etc till varje iller...ja.. då är en stamtavla ingen som helst garanti på att du får ett bra djur). Jag kan välja att betala väldigt mycket för en iller med ingen, eller mycket liten stamtavla, om allt annat jag tittar efter stämmer.
att välja ett avelsdjur är så mycket mer än att bara titta på ett papper med några få led i stamtavlan... visst... alla djuren i rakt nedstigand eled kan ha blivit 7 år... men tänk om varje illers syskon (som inte finns i stamtavlan) dog vid 1 års ålder? Då är den stamtavlan inte värd så mycket mer.
Så nej, jag kan inte sätta ett pris på en valp helt enkelt.
Avanti, min ena avelshane kostade 30 euro .... (exklusive pass, vaccin, transport etc så klart)..... Adria, min avelshona kostade 2000 kr inkl pass etc men med resan ner och transport etc så kostade hon närmare 10.000 i slutändan.... väl värda pengar ;)

Pengar i det här fallet har ingen betydelse för mig.... hade någon sagt att avanti skulle kosta 10.000 kr .. ja.. då had ejag betalat det..



PiaLyng

Citat fra: Julie Stuhr Dato 22. Juni 2009, kl. 20:57
Jeg synes 2000-2500 er fair for en hvalp med stamtavle og som selvfølgelig er vacc., chippet og sundhedstjekket.
En uden stamtavle vil jeg give 1000 for.
Jeg nægter at købe en dyrehandel ilder, for det vil jeg ikke støtte. Men hvis det var ville jeg max betale 1000.

Og snakker vi en voksen "brugt" ilder vil jeg ikke give mere end 500, stamtavle eller ej  :fnis:

Her hopper jeg med på :-)

Jeg håber strækt på at kunne købe en hvalp næste gang, måske med stamtavle. og så jeg jo pjattet med angora :-$ Men det må tiden vise.

Black Diamond

Hvis nu jeg skal svare for hvad jeg rent faktisk vil give så er jeg langt hend af vejen enig med sara.
En ilder hvap er først noget værd når du er forelsket i den og bare ikke kan leve uden den. Mine 3 nye hvalpe kommer til at koste mig meget.
Men når først jeg er blevet vild med en hvalp så giver jeg gerne 5000 kr for den. Jeg har selv 3 andre lige nu som er så dyre at de slet ikke er til salg <3.
Jeg syndes alle hvalpe er de værd man vil give for dem. Mange gange ser jeg folk der tager virkelig urretferdigt mange penge for nogle få brugte ildere. Det kan til gengel gøre mig vred. En brugt ilder ville jeg højest give 1000 kr for hvis der var alt med som stamtavler og pas og sådan.
En dyrhandler ilder giver jeg slet ikke noget for. Jeg vil IKKE støtte butikkerne med at sælge dem!

EANCAI

min mening er at prisen er lige meget det kommer jo an på hvordan hvalpen er om den er sund og om den har et godt sind og jeg syndes det er noget vrøvl hvis nogen mener at gode ildere kun kommer fra opdrættere , vores cai er en helt fantastisk ilder som alle der kender ham elsker ham og han er købt ved dyrehandleren :)

Julie

Citat fra: EANCAI Dato 11. Juli 2009, kl. 23:54
min mening er at prisen er lige meget det kommer jo an på hvordan hvalpen er om den er sund og om den har et godt sind og jeg syndes det er noget vrøvl hvis nogen mener at gode ildere kun kommer fra opdrættere , vores cai er en helt fantastisk ilder som alle der kender ham elsker ham og han er købt ved dyrehandleren :)

ildere fra dyrhandlere kan være nok så dejlige - ingen tvivl om det... men dyrhandelildere kan være fyldt med sygdomme og indavl, hvilket gør, at mange af dem ikke bliver over 2-3 år.. dog findes der da dyrhandelildere der er ældre...