Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Angora-avl

Startet af lille_jill, 13. Juli 2009, kl. 16:10

lille_jill

hej derude

jeg har længe godt kunne tænke mig en angorahvalp, men her på det seneste er jeg begyndt at tænke over, om angoraavl overhovedet er forsvarligt.
Er der ikke nogen, som kunne være søde, at fortælle mig lidt om fordele og ulemper ved angora-avl??

Amazing Ferret

Hvorfor skulle det ikke være forsvarligt?

Jeg ved der er nogle der mener at der er flere sygedomme forbundet med angora, men sådan er det jo også med silvere fx.

Jeg, personligt kan ikke se der er noget galt med angora avl :)

lille_jill

Hm.. hvad med de der næsefejl? Kan de give problemer for ilderen senere hen?

Men tror egentligt det jeg oprindeligt tænkte var:
Man skal bruge 2 angoraer til at lave et angora-kuld. Der har så været en eller anden mutation som man så har avlet frem.. Er alt angora så ikke en slags indavl, hvis man hele tiden avler på de samme dyr, for at gå det gen frem??

Namilla

Handler det ikke om, at angoratæver ikke kan give mælk til hvalpene? Så at det derfor ikke er forsvarligt at avle på en angora-tæve? (det er det jeg har hørt)

Amazing Ferret

Man avler jo helst ikke på en angoratæve....men så kan man bruge en semi eller en hvor man ved der er angora i linien.

Med hensyn til næsefejlen, så har jeg aldrig hørt det skulle give nogle problemer

AlisVolatPropiis

Angoratæver producerer ikke mælk, eller meget dårlig mælk. Så den side af angora avl er i hvert fald ret uansvarlig. Nogle steder parrer man to tæver op samtidig...sådan så den der ikke er angora kan opfostre hvalpene...så går det over min grænse for etik.
Vil man lave angoraer så laver man det med en semi og en angora han....allerhelst dog med en der har angora længere ude. Jeg ved ikke om den dårlige mælkeproduktion kan være arvelig. -Jeg har dog endnu ikke hørt om den skulle være det.

Men derudover er det vidst ok, udover det jo er en relativt ny variant, og de fleste stammer fra Søren Thingaard...og derfor er der nok noget indavl i dem, samt man ikke helt ved hvad manden lavede i sit avlsarbejde.

tzari

Jeg er imod angora avl.

Grunden til det er det er en mutation der opstod på en svensk farm i sin tid. Derefter opkøbte ferpharm og en svensk farmer linierne(og videre solgte til marshall også da ferpharm den gang var en marshall farm før de stoppede samarbejdet). Samtlige solgte KUN neutraliserede dyr hvis de var angora. Efter skandalen ferpharm havde med steriliserings af dyrene solgte han dem fertile. Dvs det er en lille genpulje MANGE af angoraerne er fra. Angora ER en mutant de mangler underuld og de har næsefejl,der er direkte defekter og ja den lange pels(alle farver en mutationer ja men den her virker mere omfattende på mig).

Det der bekymre mig ved angora er at tæverne mangler mælk det er ikke just et sundt tegn. Desuden synes jeg det er yderst sjældent man ser en angora dø af alderdom(ja det hænder) og tit man ser det er angora hvalpene der dør i et kuld.

Desuden virker det meget mystisk på mig man kan parre en fuld angora med en semi og alligevel ikke være sikret der kommer angora i kuldet. Dette virker som en ret defus nedarvning sikkert polygenetisk eller mutationer på mutationer.

Deres næsefejl bekymre mig også da det ER en defekt og kan gå ud over deres evne til at trække vejret.

Jeg har også hørt de tit får meget store kuld eller meget små kuld, at nogle har kranie defekter og de har en øget tendens til kræft. Ved ikke om der er hold i det ;)
Jeg ville ikke bruge en angora eller en med angora i de første 4 led i min avl netop af de grunde.




MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

RockaHulla

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. Juli 2009, kl. 16:16
Jeg, personligt kan ikke se der er noget galt med angora avl :)

Nu er jeg ikke en der ved meget om avl, men hvis de får næsefejl og tæverne ikke rigtig kan producere mælk, som der bliver skrevet, hvorfor mener du så, at der ikke er noget galt med det?

Black Diamond

Citat fra: tzari Dato 13. Juli 2009, kl. 19:03
Jeg er imod angora avl.

Grunden til det er det er en mutation der opstod på en svensk farm i sin tid. Derefter opkøbte ferpharm og en svensk farmer linierne(og videre solgte til marshall også da ferpharm den gang var en marshall farm før de stoppede samarbejdet). Samtlige solgte KUN neutraliserede dyr hvis de var angora. Efter skandalen ferpharm havde med steriliserings af dyrene solgte han dem fertile. Dvs det er en lille genpulje MANGE af angoraerne er fra. Angora ER en mutant de mangler underuld og de har næsefejl,der er direkte defekter og ja den lange pels(alle farver en mutationer ja men den her virker mere omfattende på mig).

Det der bekymre mig ved angora er at tæverne mangler mælk det er ikke just et sundt tegn. Desuden synes jeg det er yderst sjældent man ser en angora dø af alderdom(ja det hænder) og tit man ser det er angora hvalpene der dør i et kuld.

Desuden virker det meget mystisk på mig man kan parre en fuld angora med en semi og alligevel ikke være sikret der kommer angora i kuldet. Dette virker som en ret defus nedarvning sikkert polygenetisk eller mutationer på mutationer.

Deres næsefejl bekymre mig også da det ER en defekt og kan gå ud over deres evne til at trække vejret.

Jeg har også hørt de tit får meget store kuld eller meget små kuld, at nogle har kranie defekter og de har en øget tendens til kræft. Ved ikke om der er hold i det ;)
Jeg ville ikke bruge en angora eller en med angora i de første 4 led i min avl netop af de grunde.


Tzari, Nu bliver jeg nød til at være fræk og høre dig om du har bevis for de ting du siger der? Hvor har du læst det ?

Amazing Ferret

Citat fra: RockaHulla Dato 13. Juli 2009, kl. 19:11
Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. Juli 2009, kl. 16:16
Jeg, personligt kan ikke se der er noget galt med angora avl :)

Nu er jeg ikke en der ved meget om avl, men hvis de får næsefejl og tæverne ikke rigtig kan producere mælk, som der bliver skrevet, hvorfor mener du så, at der ikke er noget galt med det?

Jeg synes ikke man skal bruge tæverne, men hanner og semi kan man sagtens bruge...og igen så er der ingen beviser for at næsefejlene har nogen som helst dårlig indflydelse på dyrene. Og nu kan man også få dem uden næsefejlene :fnis:

RockaHulla

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. Juli 2009, kl. 19:16
Jeg synes ikke man skal bruge tæverne, men hanner og semi kan man sagtens bruge...og igen så er der ingen beviser for at næsefejlene har nogen som helst dårlig indflydelse på dyrene. Og nu kan man også få dem uden næsefejlene :fnis:

Hvor mange får egentlig næsefejlen? Hvis du ved det...eller andre  :)

Men hvis det er kendt, at de får næsefejl, må det vel tyde på, at der er noget galt indenfor den race, uanset om de kan leve med det eller ej?

Amazing Ferret

Nej jeg ved ikke hvor mange der har næsefejl eller ingen næsefejl

tzari

Citat fra: Black Diamond Dato 13. Juli 2009, kl. 19:14

Tzari, Nu bliver jeg nød til at være fræk og høre dig om du har bevis for de ting du siger der? Hvor har du læst det ?

Hvilke af tingene  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Soelberg`s SUN ferret


ja nu er jeg jo så en af dem der ikke er imod angora avl  :lol:

Den manglende underuld ser jeg ikke som et problem hos ilderen, den kan jo sagtens fungere uden og den lider ikke under at underulden mangler.

Næsefejlen KAN være et problem hvis den er for udpræget, men det ser man sjældent. Jeg har hørt at fejlen kan være så slem at ilderne har svært ved at trække vejret ordentligt, men det er kun noget jeg har hørt, så indtil jeg ser et tilfælde tror jeg på at det kun er et RYGTE. Dertil skal så siges at jeg kun avler på angora UDEN næsefejl, da jeg gerne vil have fjernet næsefejlen med tiden.

Den manglende mælk, eller dårlige mælk hos angora tæverne er selvfølgelig et stort problem, men man behøver jo så absolut heller ikke at bruge angora tæven for at lave angora.

Angoraen har selvfølgelig fået det extremt dårlige rygte, da der er stor avlere, der konsekvent avler på angora x angora for at få udelukkende angora kuld. Dette gøres udelukkende for profittens skyld, og er slet ikke i orden.

Helbredsmæssigt tror jeg såmænd ikke at angora dør oftere af diverse sygdomme, end korthårede ildere, måske der ikke er helt så mange angora i forhold til korthårede, og derfor ser statestikken anderledes ud for angoraen.


tzari

Men angora + angora giver jo IKKE flere angoraer næsten tværdimod. Man får flest ved semi angora+semi angora eller semi+fuld angora sådan som jeg har forstået.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner