Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

For ung til paring og i løb

Startet af Winther Ilderen, 16. Oktober 2008, kl. 21:40

Winther Ilderen

Jeg har en tæve som er fra først i Juli i år. Hun er desvære allerede gået i løb  Jeg skal bruge hende til avl på et tidspunkt regner jeg med. Nu ved jeg så ikke hvad jeg skal gøre ! Nogle foreslår v.hob andre p.sprøjte. Nogle foreslår jeg tager en af mine egne hanner som ikke er verile for tiden og lader en af dem slæbe rundt med hende hvis ellers han vil det. Nogle mener jeg skal brugge en han som aldrig har paret før og bruge ham, da det så er sjældent der kommer hvalpe. Jeg er forviret, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre. HVAD ER I PROF AVLERS FORESLAG ?
Vil min tæve det bedste, bare ikke og snitte hende.

Mette - Evergreens Ildere

Hej hej

Det var da irreterrende den lille dame er i løb allerede... Hun er jo slet ikke gammel nok til at få hvalpe...  :nej: Kan sagtens forstå du er forvirret for det var da en hel del forslag du har fået...

Jeg ville klart vælge v-hob, der får du med sikkerhed ingen hvalpe og alt foregår naturligt, lige med undtagelse af at der ikke kommer afkom..

Hvis du benytter en førstegangs han eller lader en af dine virile knægte gå med hende, er der en reel risiko for at hun kan blive drægtig og hvis jeg skal sige min ærlige mening, er det simpelthen ikke en brugbar løsning til så ungt et dyr, tænk hvis hun bliver parret op og skal tage sig af et helt kuld hvalpe, når hun egentligt stadig selv en stor hvalp... Plus det er ikke acceptabelt at parre så ung en tæve, hvis det er for at få afkom, for man hæmmer dyrets vækst og kan risikere at tærre mere en hvad godt er på så ung en tæve...

Inden du overvejer p-sprøjte så hav i baghovedet at de kan være kræft fremkaldende, samt at mange har oplevet problemer med underlivs betændelse hos avlstæver der tidligere er sprøjtet med hormoner... Nogle er for dem, andre hader dem, jeg benytter kun p-sprøjte hvis mine tæver skal op og steriliseres lige efter hun har trukket sig sammen...

Alt i alt spørg Vivian herinde om hendes Vassago stadig er interesseret i piger for tiden eller hør hende ang. den v-hob der er nede af i landet om han er interesseret i det modsatte køn pt. Desværre er de fleste hanner på vej ud af brunst og de er ikke videre interesseret i tæverne, men nogle er stadig i let brunst... ;)

Hvis du slet ikke kan finde en v-hob der vil parret pga. årstiden, kan du være nødsaget til at vælge p-sprøjte, men hvis du benytter den så hold godt øje med din tæve (i forhold til underlivs betændelse), når hun engang skal parres op..

Håber du finder en løsning og at frøkenen kommer ud af løbetid...

Amazing Ferret

Jeg ville vælge den hormom sprøjte der hedder Chorulon. Der er så vidt jeg ved ingen bivirkninger ved den


Winther Ilderen

Mette, hun skal da klart ikke pares op nu, det er hun jo slet ikke i stand til hverken af sind eller bygning, hun er stadig en lille pige. Tror det bliver svært og finde en v.hob men spørger lige Lillian. Soelberg's Sun i Horsens har også en men han er ikke intereseret i damer nu desvære.

Erika, Churulon er den også kræftfremkaldende og hvorlænge virker den ? altså kommer hun så i løb igen efter 1 md eller hvordan ?

tzari

Donø havde også været mit bud >:\. Sago er gået i vinter ynk så han gider ikke tøser mere i år  :lol: :nej:

Jeg har nogle få spørgsmål(dette kan lyde kritisk læs det venligst som hjælp   :ja:):

Det er jo ikke normalt en så ung tæve går i løb og slet ikke NU så kommer til at tænke på hvordan hun bliver "holdt". Photoperioden og varmen kan jo gøre MEGET ved dyret. Hvor er hun "placeret" i husstanden?, er der varme på?, kunstigt lys? Har du andre der er i løb eller brunst lige nu. Hvorlænge har hun været i løb? Hvormange af dine dyr er i pels skift/vinter pels?

Jeg ville være MEGET tøvende med at give en hvilken som helst slags medicin til så ungt et dyr. Chuolon er jo beregnet til at fremmede fertiliteten og sikre bedre ægløsning og dermed større kuld. Har hørt en del skræk historier om det det er ikke helt så uskadelig som det kommer til at lyde.Se bare katte verdenen de lider stadig under kæmpe problemer med p-piller så kik realistisk på det hvis der var en mirakel kur til ildere hvorfor ikke til kat, alle hormon behandler har en risiko. Spørgsmåler hvor godt det er dokumenteret  ;)

Hvis det var min tæve ville jeg sætte hende i et rum uden alt for mange lys timer (incl kunstigt lys) og uden kunstig varme. Så burde hun ret hurtigt gå ud af løb igen da hendes krop så registrere vi altså har efterår og det derfor ikke er parrings sæson. Husk at være meget obs på hun ikke ser mat ud. Du bør lade dyrlæge se på hende før du starter og efter en 2-3 uger. Tæver kan jo let gå 2-3 uger før de parres op så hvis du er obs på hende burde hun kunne gå en måned under SKARP overvågning og så selv gå du af løb igen da vi jo er i efteråret nu. Men husk vælger du dette skal dyrlægen ind over så du er sikker på hun er frisk nok til at kunne gøre det:)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Citat fra: Winther Ilderen Dato 17. Oktober 2008, kl. 10:34
Erika, Churulon er den også kræftfremkaldende og hvorlænge virker den ? altså kommer hun så i løb igen efter 1 md eller hvordan ?

Izzy fik den sidste år og Alison fortalte mig at Izzy måske skulle have op til 3 indsprøjtninger før hun var helt ude af løb. Men 1 sprøjte var nok til Izzy og der har ikke været nogle bivirkninger hos hende overhovedet

Vivian<<<< Selvom Chorulonen er til at fremme ægløsning, gør den jo at tæven går ud af løb. Jeg ville ikke bruge en v-hob på sådan en ung tæve da jeg synes det er vildt stressende for tæven og nu er denne tæve jo ikke andet end en stor hvalp, så er det sq da endnu mere synd at hun skal igennem et parringsforløb

Winther Ilderen

tzari
Hun går i en meget stor garage, portene er åbne om dagen, og lukkede om aftenen / natten samt når jeg ikke er hjemme. Eller hvis det er for koldt.
Så hun får ½ dagslys og halvt kunstigt lys.

Hun er den eneste af mine tæver der er i løb.

Har talt med Alison i dag hun anbefaler Chorulon og siger den ikke er kræftfremkalldende. Hvilket pomon derimod er.

har så talt med egen dyrlæge

Hun siger der er 3 muligheder.
Lade tæven gå en 4-5 dage og se om hun selv går ud af løb.
Lade hende pare. iI naturen er der regler.... er man gammel nok til og bløde er man også gammel nok til og føde. mener hun.
Jeg ved så ikke rigtig om det passer, i naturen får de jo heller ikke kunstig lys og kommer nok heller ikke i løb så tidligt ?
Ellers er der p. sprøjterne hun siger nu de alle er kræftfremkalede og den  Chorulon ikke er bevist som  ikke  og kunne give kræft.

Ringer til et par dyrlæger mere mandag og hører dem hvad de mener, tager så derefter stilling til hvad der skal ske.

Hun er frisk nok og spiser pænt osv, så er ike bekymret for hende nu.

Winther Ilderen

Jeg har bestemt mig til hun får lov til og gå en 3-4 uger for og se om hun går ud af løb selv, hvis ikke får hun en p.sprøjte det lille pus.

Anne

11 årige piger kan også få mensturation men er det så i orden at de også bare kan få børn der? nej vel.
Jeg tror nok jeg havde slået den dyrlæge der havde sagt det om en lille hvalp, eller abre skreget hende ind i hovedte og var gået. Sådan en SPASSERIDIOTMØGDYRLÆGE. skodråd!