Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

hvormeget kan opdrætter kræve

Startet af tzari, 4. December 2008, kl. 20:02

tzari

ingen bud på hvad DU vil skrive under på og hvad du IKKE vil  :o

kan se obdution forstå nogle :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Julie

jeg ville aldrig skrive under på, at avler måtte bestemme hvilket mærke foder man skulle bruge og at man skulle deltage på udstillinger.
men det ville være helt fair med krav på obduktion, såfremt at ilderen døde af "ukendte" årsager, forstået på den måde at der ikke var krav på obduktion hvis ilderen f.eks. var blevet kvalt i et stykke legetøj eller ramt af en bil. derudover ville jeg heller ikke have noget som helst imod at skrive under på at avleren skulle have ilderen tilbage, hvis ikke man kan have den mere. krav om neutralisering vil jeg også skrive under på.

jeg kan ikke lige komme på mere "relevant", for der er jo 1 milliard ting man kan tale for og imod, så nu har jeg bare lige taget udgangspunkt i 5 ting.

Anne

Jeg synes ikke avler kan bestemme hvilket foder ilderen skal have når den er solgt, selv om jeg forstår der ligger et ønkse om sunded til grund for det krav. Problemet er bare for mig, at man endnu ikke ved alt om ilderenes ernæring, og hvis man så fandt et godt mærke der ikke stod i kontrakten kunne man ikke bruge det... Samt jeg barf fodrer, hvad nu vis opdrætter var imod det? Eler hvis opdrætter forlager det og folk gør det forkert?

JEg synes man må snkke med sine købere forudgående for handlen og så ikke sælge til dem vis de vil fodre med risengrød og vindruer. jeg er selv meget stod modstander af at ildere for menneskemad som ikke er godt for dem, men det kommer ikke i min kontrakt, da jeg mener kontrakten skal være kortfattet og med de vigtigste ting.

jeg er grundlæggende enige med Amazig ferret i hendes krav. Jeg tror jeg laver det sådan at jeg kan forlange obduction uanset alder, men at jeg så selv skal betale den.

Man kan ike kræve at ilderen skal have et opdateret pas eller at den SKAL deltage på udstillinger.

En kontreakt er god til at sikre begge parter, men den skal heller ikke gå ind og diktere alting i hele verden.

Man må bare slge sine hvalpe til nogen man stoler på gør dyrenes bedste.

Metnil

Jeg ville personligt ikke skrive under på at opdrætter skulle godkende de nye købere hvis tilbagekøb ikke var muligt og jeg ikke længere kunne have ilderen.

Jeg kan på den ene side godt forstå hvorfor opdrætter gerne vil have det, men på den anden side vil jeg også mene at man jo har solgt sin ilder til en person man stoler på og regner med vil det bedste for ilderen. i så fald må man jo stole på vedkomnes dømmekraft.

Desuden ville jeg mene det blev noget værre bøvl at skulle få "godkendelse" arrangeret hvis opdrætter f.eks. bor på sjælland da jeg bor i århus og jeg måske har fundet en køber i sønderborg..?

- Og så lige et OT

Nu er min dreng ikke på kontrakt, men jeg synes bestemt det er en super ide at have en kontrakt!

Men tænkte bare på.. Hvordan kontrollerer i at kontrakter bliver overholdt? Neautrallisering kan jeg forstå for der skal i have kopi af dyrlægeregning..

Men ellers?

Anne

Godt spørgsmål. Og derfor mener jeg personligt også en kontrakt skal være så simpel som muligt.
jeg ved heller ikke om jeg ville forlange at få lov at bestemme hvem ildeen skulle bo hos, men på de anden side så er der altså et praktisk aspekt ved at kontrakten følger ilderen. Men det er for mig vigtigst hvis dyret ikke er neutraliseret at det ikke kommer ud til nogen som vil avle.

Måske i stedet for at man skal godkende nye købere, så kan avleren påtage sig den pligt at hvis de købere sælger ikke finder er gode nok så skal avler købe dyret (for en pris der er aftalt i kontrakten) og sælge videre selv? Så står den første køber/sælgeren ikke med hele problemet i at skaffe nyt hjem og avleren kan lave kontrakten påny?

jeg synes i det hele taget at alle de ting man pålgger sine købere, dem skal man så vidt muligt selv engagere sig i at, i hvert fald tilbyde at, løse.

Nu er verden ikke sort/hvid og ofte vil der være ting som man ikke har taget højde for, og der er det jo bare vigtigt at avler og hvalpekøber kan snakke sammen.
Jeg ville i hvert fald fravælge at sælge til en hvis jeg vidste at vi ikke kunne snakke fredeligt sammen hvis der blev problemer.

Metnil

Citat fra: Anne Dato 13. December 2008, kl. 14:01


Måske i stedet for at man skal godkende nye købere, så kan avleren påtage sig den pligt at hvis de købere sælger ikke finder er gode nok så skal avler købe dyret (for en pris der er aftalt i kontrakten) og sælge videre selv? Så står den første køber/sælgeren ikke med hele problemet i at skaffe nyt hjem og avleren kan lave kontrakten påny?


altså hvis opdrætter ikke synes de nye købere er gode nok, skal opdrætter selv købe dyret tilbage og selv videreformidle?

ja dét kunne være en god ide :) så er der ikk nogen der sidder i saksen :)

Anne

Ja nemlig. Hvis køberen finde rnogen opdrætteren ikke vil godkende og de bare står og skal af med ilderen, så syens jeg at opdrtteren skal have krav på/pligt til at købe ilderen tilbage til et beløb som aftales i kontrakten. f.eks. 500 kr for en fertil ilder og 700 for en snittet (mod f.eks. at opdrætter slev henter den/sørger for transport), og så hænger opdrætter på at formidle den videre så det ikke er købers problem.

Det kan man selvfølgelig formulere som man vil, men det er da en mulighed

Emmadyhr

Med hensyn til det med krav til at udstille og opdater pas..Så er det meget normalt for nogle katte avler, når man køber racekatte kan man købe den som særlig udstillings katte( de koster en hel del mere men er taget fra som de flotteste i kuldet) og så er der krav om man skal deltage på udstillinger.men jeg tror ikke det er så normalt for ilder..Vi har ikke nær så mange udstillinger til ilder som der er til katte i Europa så derfor gør det svært at forlange deltagelse i udstillinger.
Jeg har dog hørt om en avler i tyskland der skriver det ved sine hvalpe(ilder hvalpe) men normalt er det ikke..
Men ellers ville jeg forlange det samme som  Amazing Ferret ..Syndes også avleren har krav på at høre fra køberen når ilderen bliver syg eller hvis den dør en tidlig død. altså at kunne følge med i hvalpens live igennem dens leve tid
Avls forbud er også en ting jeg syndes er ok..
Også at hvis sælger sælger ilderen til anden side på et tidspungt så har avleren krav til at blive spurgt først...

Amazing Ferret

Citat fra: Metnil Dato 13. December 2008, kl. 20:07
Citat fra: Anne Dato 13. December 2008, kl. 14:01


Måske i stedet for at man skal godkende nye købere, så kan avleren påtage sig den pligt at hvis de købere sælger ikke finder er gode nok så skal avler købe dyret (for en pris der er aftalt i kontrakten) og sælge videre selv? Så står den første køber/sælgeren ikke med hele problemet i at skaffe nyt hjem og avleren kan lave kontrakten påny?


altså hvis opdrætter ikke synes de nye købere er gode nok, skal opdrætter selv købe dyret tilbage og selv videreformidle?


Nu kan jeg se at i snakker om det med at godkende nye købere og det har jeg jo i mine kontrakter

Jeg har faktisk været ude for at en af mine hvalpe fra sidste år Jersey skulle have nyt hjem her i foråret. Jeg kunne desværre ikke selv købe ham retur(selvom jeg gerne ville) men ville self. gerne hjælpe med at finde nyt hjem til ham. Ejeren fandt så selv en køber og jeg får nummeret til personen så jeg kan snakke med hende. Og bare i den samtale var der noget i min mave der sagde at der skulle Jersey bare ikke hen. Og det endte med at jeg selv købte ham retur og fandt et nyt hjem til ham.

Og jeg vil sige for mit vedkommende har det intet at gøre med om jeg ikke stoler på mine købere, det er mere at jeg vil sq vide hvor mine hvalpe kommer hen hvis de skal sælges. Og måske har en af mine købere fundet en person som jeg ALDRIG selv kunne finde på at sælge til, og så vil jeg da ikke have det godt hvis mine hvalpe skulle derhen

Anne

tror det er et meget normalt krav.

tror nu ogås det handler om at få de mulige løsninger med på de problemer krav kan give, osm i dette tilfælde. Løsningerne kan måske også virke som en garanti for køberne.

jeg tænker meget på at lave mine kontrakter sådan at jeg forpligtger mig til at købe ilderene tilbage hvis ikke jeg kan leve med de købere som hvalpekøber finder. Jeg overvejer også at skrive i mine kontrakter at jeg kan stille obduktionskrav hvis jeg har en grund, men at jeg så selv skal betale det. Det hanler for mig om at min kontrakt sikre køberne såvel som mig.

men det skal sp siges det ikke er lutter guld og grønne skove, for jeg overvejer at sælge hvalpene lidt dyrere end normalt for at sikre at jeg faktisk har råd til at give garantier.

Så jeg ved egentlig ikke hvad folk helst vil have... en dyrere pakkeløsning uden så mange ekstraudgifter, eller en billigere ilder hvor man risikerer egenbetaling (obduktion vil stadig stilles som krav, og det vil også kræves at kontrakten følger ildere og nye ejere så skal skrive under igen). Måske man bare skulle lave 2 kontraker :o

Amazing Ferret

Det med 2 forskellige kontrakter lyder som en god idé. Så kan køberne jo selv bestemme om de vil have det ene eller det andet

Anne

ja det kan godt være det er en løsning, men det er selvfølgelig også lidt indviklet med 2 forskellige priser på hvalpe.
Når folk sådan lige kommer og ser ens hjemmeside, så vil det se lidt mærkeligt ud emd 2 forskellige priser på kæledyr og 2 forskellige priser på avlsdyr...

what to do?

Namilla

Jeg tror da egentligt ikke problemet er så stort... folk vil måske nok undre sig over de to priser, men så vil de jo undersøge hvad de to forskellige priser indebærer... hvis man er kommet så langt, som til en avlers hjemmeside, så er man vel rimeligt langt i sine overvejelser om at få en ilder, og så sætter man sig vel også ind i, hvad der er avlerens krav...

Frikken

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. December 2008, kl. 23:12

Nu kan jeg se at i snakker om det med at godkende nye købere og det har jeg jo i mine kontrakter

Jeg har faktisk været ude for at en af mine hvalpe fra sidste år Jersey skulle have nyt hjem her i foråret. Jeg kunne desværre ikke selv købe ham retur(selvom jeg gerne ville) men ville self. gerne hjælpe med at finde nyt hjem til ham. Ejeren fandt så selv en køber og jeg får nummeret til personen så jeg kan snakke med hende. Og bare i den samtale var der noget i min mave der sagde at der skulle Jersey bare ikke hen. Og det endte med at jeg selv købte ham retur og fandt et nyt hjem til ham.

Og jeg vil sige for mit vedkommende har det intet at gøre med om jeg ikke stoler på mine købere, det er mere at jeg vil sq vide hvor mine hvalpe kommer hen hvis de skal sælges. Og måske har en af mine købere fundet en person som jeg ALDRIG selv kunne finde på at sælge til, og så vil jeg da ikke have det godt hvis mine hvalpe skulle derhen

Nu kan jeg se du gentagende gange kalder de hvalpe du har solgt for "dine hvalpe". I en hvis forstand forstår jeg godt hvorfor du gør det, men jeg undrer mig alligevel lidt, da en avler jo netop avler på egne ildere for at sælge videre og højst sandsynligt vil give andre samme oplevelse som avleren selv. Alligevel kan jeg ikke lade være med at føle lidt harme, idet jeg har købt min ene ilder hos en opdrætter, og jeg har læst mig frem til at mange opdrættere kræver at ilderen kommer tilbage til dem, hvis køber af ukendte årsager ikke længere kan have ilderen. Jeg ser Faxe som min ilder, og jeg ville da blive ret så hysterisk hvis andre sagde noget andet. Jeg siger ikke dine krav er forkerte, jeg undrer mig bare, og jeg forstår da godt en avler vil have sine hvalpe solgt til gode købere, men jeg vil da mene, at når ilderen er solgt, så er det ikke længere avlerens ilder.

Tag det ikke personligt, jeg undres blot.

Pipvig

Nu ved jeg godt at hamstere er noget temmelig meget andet end ildere, men der har denne diskution også været. Både på godt og ondt synes jeg lidt.
Hamstere er lidt svære at sælge med kontrakt (tænker her på den korte levetid) ikke desto mindre gøres det.
Jeg har avlet hamstere 1½ år er det vist (er dog stoppet), og jeg solgte ikke med kontrakt.
Jeg valgte istedet at sælge til folk ud fra min mavefornemmelse. Og så havde jeg printet et foder-skema ud hvad de måtte få og ikke måtte få som de fik med samt en pasningsvejledning fra Dansk Hamster Forening.
Jeg startede jo allerede med at snakke med dem i telefonen og har sagt nej til flere købere som ville have dem til at gå i samme i bur fx. hvis det var "børn" under 15 sagde jeg til dem at de skulle huske at tage deres forældre med da det var dem der hang på den hvis der af en eller anden årsag skete noget for så var forældrene ansvarlige.

Jeg har prøvet engang at sælge en hamster til en pige der kom med hendes far, hun var lykkelig for at få en hamster. Dagen efter ser jeg at der bliver solgt et hamsterbur fra nummeret hvor de lige har købt hamsteren fra mig. Jeg kan ikke gøre noget. Heller ikke hvis jeg havde haft en kontrakt. Udover at håbe at det er et ekstrabur de havde.
Det med kontrakterne KAN være et pokkers ømtåleligt emne at diskutere. (ihvertfald inden for hamsterverdenen man kan hurtigt få brændt nallerne)

Og om det er avlerens eller din ilder... Vil jeg sige begge. I forhold til købeloven er det din når du har købt den... Men det vil altid være avlerens da det har avlerens avlernavn. Det er ikke for at træde nogen over tæerne men før man har prøvet at avle så kan man ikke forstå det.

Jeg ville personligt ikke skrive under på at udstille, type foder, max eller minimum antal dyr...

Jeg kom til at tænke på om der egentlig var nogen af jer der har tjekket i forhold til købeloven hvor meget og hvad man kan forlange?
Jeg tænke også på der var en der skrev at retssagen sker på købers bekostning. Det mener jeg ikke man kan. Men jeg ved det ikke.

(pyha en smøre... lister ud igen)