Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Køb af Ilderhvalp

Startet af Lilli, 27. Juli 2012, kl. 16:19

Lilli

 Hej!
Jeg skal have ilder, men de steder jeg har kigget på er lige lovlig dyre...
Den behøver jo ikke stamtavle. Skal være en sød og kærlig lille en som godt må bo omkring Kbh hvor jeg selv bor 8)

lille_jill

Det der er med stamtavle er kort sagt, at du for det meste får et bedre helbred med. Ilderen er sundhedstjekket, chippet og vaccineret. Køber du en ilder til fx 500 kr på dba, skal du selv lægge små 1000 kr for alverdens sundhedsting.
Derudover risikerer du at kræet krepere indenfor et par år fordi avlen bag er noget lort.

Så brug hellere se ekstra penge i første omgang. Har du ikke råd til en dyr ilder, så har du slet ikke råd til ildere på daglig basis. De er bestemt ikke de billigste dyr at holde.

AlisVolatPropiis

Husk også ildere helst skal bo to sammen - og jeg må give jill ret :) hvis du ikke har nok penge til et dyr fra en ordenlig avler...så bliver dyrlæge kvalitetsfoder grus tæpper sengetøj osv altså også hurtigt for meget :) de er ret dyre og køber du en uden stamtavle - så er du ikke sikret mod alle de  desværre absolut ikke sjældne arvelige sygdomme :/ kvalitet koster :)

Malene

Helt enig med lille_jill. Stamtavler på ildere har ikke noget med racerenhed og udstillinger at gøre, overhovedet. De er der for at man kan se hvad der ligger i linjen, så du ved hvad du nogenlunde kan forvente mht. sundhed og levealder.
Det er heller ikke stamtavlen alene, der hæver prisen, for der er ingen klub/forening man skal have dem igennem eller noget i den stil. "Dyre" ildere er dyre fordi du får mere for pengene. Man kan se det som en slags investering, hvorimod dyrehandlerildere, ildere fra "hyggekuld" og generelt ildere uden stamtavle, som regel er "jokere". Du ved ikke hvad du får. Måske får du en sund og rask ilder der lever længe, men man oplever desværre ofte det modsatte.. at få en ilder der bliver dyr i dyrlægeregninger og/eller dør tidligt :(

I øvrigt er hvalpesæsonen snart ved at være slut. Jeg tror ikke der er nogen (fornuftige) opdrættere på Sjælland, der stadig har ledige hvalpe (jeg husker måske forkert). Men held og lykke med at finde en hvalp! :D Hvis du vil kigge efter opdrættere, så se under Opdrættere :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Indkøbspris er en engangsudgift, så den burde man ikke se så meget på, hvis man har en stram økonomi. Man skal mere regne på hvad det rent faktisk koster i det daglige og huske at dyrlæge hurtigt kan blive seriøst dyre.

Du kan aldrig vide hvor gammel din ilder bliver, men eftersom en del dødelige sygdomme er arvelige, er sandsynligheden mindre for at få en ilder med disse når du køber en med en fornuftig stamtavle. Jeg har selv haft købt en ilder fra en dyrehandel som umiddelbart var sund og rask. Han var sød og dejlig osv. men blev desværre alvorligt syg i en alder af 9 måneder og måtte aflives (pga. kræft som sikkert var nedarvet). Selvom han var billigere at købe end en med stamtavle, så blev vores bekendtskab kort og dyrt i dyrlægeregninger. Jeg har en pige på over 5år nu, købt med stamtavle i udlandet og hun har aldrig været alvorligt syg (hun har kun haft ting som hurtigt kunne fikses med en hurtig konsultation hos dyrlægen og en gang antibiotika). Så selvom hun var dyrere, så mener jeg bestemt at de penge er godt givet ud.

Du kan være heldig at nogen avler for hvalpe retur, men umiddelbart tror jeg ikke det er helt let at finde en hvalp nu desværre. Måske er der nogen i Jylland som har?? Jeg ved det faktisk ikke, men det er jo rimelig nemt og hurtigt at tage til Jylland og mange vil godt hjælpe med transport også.

Mimse-mia

hmm lilli hvad blev der af at du ville have 2?? det sagde du hvertfald til mig du ville?
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi