Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Fritte pige søges :)

Startet af Nicoline, 31. August 2011, kl. 15:00

Nicoline

Heii  :)  Jeg er 13 år gammel jeg har ønsket mig en fritte siden jeg var 10 år, en af mine forældre's venner's datter har lige købt en fritte som hedder Freja, da jeg var mindre havde jeg allergi over for alle dyr med pels, men det er jeg vokset fra  :dans: så nu kan jeg endelig købe en fritte :D jeg ved godt at det er sent på den, men jeg vil ikke anskaffe mig et dyr med mindre at jeg er sikker på at det vil få det godt og ikke skal af med den igen, før den dag at den ikke lever mere. fritten må meget gerne være bakke og bide trænet og heller ikke alt for dyr jeg har et max på 1100 MVH Nicoline :)

Barky

Vil dine forældre også gerne have en ilder?
Når du er under 18, så er det hele familiens ansvar, og i sidste ende dine forældres ansvar at sørge for at ilderen har det godt (får det rigtige foder, kommer til dyrlæge og så videre).

Ved du godt hvad det indebærer at have en ilder? Så skulle du måske fortælle lidt om hvor meget du har læst, hvad du har læst og så videre. Så vi kan få et indtryk af om du er klar til at få ilder, eller om du måske skal undersøge det lidt mere.

At få en ilder er langt mere end blot at ville have den. Der er rigtig mange ting som skal være på plads, før man overhovedet får en ilder.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Nicoline

#2
Min far hader gnaver, så han siger at det er okay vis han bare ikke skal snakke med den og min mor siger også at det er okay, jeg har læst rigtig meget om fritter og om ilder så jeg ved alt det om dem som jeg har kunne finde på nettet, jeg har også læst om alt det man kan læse inde på evergreenilder. så jeg har fået lov af mine forældre :) men jeg vil ikke bare have en ilder eller en fritte bare for at have en, jeg vil have en ven kan man godt sige og passe den gøre rent ved og snakke med den ver dag og have den ude ver dag :) <3

Barky

En ilder er ikke en gnaver.... Det er et rovdyr på ligefod med hunde og katte. Og kræver ligeså meget tid hver dag, hvis ikke mere.

Jeg synes at du og dine forældre (dem begge), skal tage ud og møde nogen ildere hjemme hos nogen ilderejere. Så kan i danne jer et indtryk af hvordan man har dem, og hvad de kræver, og dine forældre kan finde ud af om du og de selv er klar til at få sådan en bandit indefor jeres døre.

For en ilder VIL nappe eller bide, og den VIL ramme ved siden af bakken. Og får i en ilderhvalp, så tager det altså nogen måneder som regel at gøre dem nogenlunde bakketrænede og bidetrænede.

Der er også mange ubesvarede spørgsmål. Hvor skal ilderen bo, de skal være i bur så lidt som muligt. Helst slet ikke overhovedet. Og en gennemsnits ilder bliver i danmark ca 6 år. Hvad sker der i dit liv de næste 6 år. Er du hjemme hver dag for at lege med den, og gøre rent efter den. Skal du på efterskole? Hvad hvis du vil med en veninde hjem efter skole en dag, hvem skal så lege med ilderen. Hvad hvis du har en veninde med hjemme, og hun ikke kan lide din ilder?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

jeg kan godt høre du virkelig gerne vil have en ilder, og jeg synes bestemt også du skal, men hvad jeg kan læse om dine forældre, så er de ikke rigtigt med i det andet end at du har fået lov, og så synes jeg virkelig du skal vente et par år.

En ting er opdragelse, som vil være en kæmpe opgave for en på din alder, men ved at få en eller 2 voksne kan du nok godt være heldig at få det ok nemt der. En anden ting er lugt, er dine forældre klar på at ildere lugter? For det gør de.

En tredje ting er dyrlægergninger. Ildere er desværrre ret dyre at have når det gælder det, og dine forældre skal være klar på at det er derse ansvar at de regninger bliver betalt. Eventuelt kan du snakke md dem om at lave en dyrlægeregning til ilderne, hvor de sætter 2-300 kr ind om måneden som så dækker uforudsete dyrlægeudgifter. Oveni det kommer selvfølgelig vacciner og sundhedstjek, en ilder skal tænkes som en hund i ansvar og regninger.

Har du plads til at den kan gå mere eller mindre frit? Du ved vel godt at en ilder skal have minimum 4 timer ude af dens bur, og at du skal bruge meget tid på at lege med den?

HVis du ikek er afskrækket af dette, og nok endnu vigtigere, hvis dine forældre stadig er positive, så synes jeg du skal tage ud og besøge nogle der har ildere sammen med dine forældre så de kan se og lugte dem. I er velkommen her, i Aalborg.

AlisVolatPropiis

En ilder er ikke en gnaver...men et rovdyr...og det er ikke nok med dine forældre er ok med den er der :) deres foder koster en hel del, de skal have det dyre kvalitets killingefoder -ikke noget med ting fra aldi eller kvickly -det er ikke ernærringsmæssigt godt nok for dem. De skal regelmæssigt til dyrlæge og bliver rigtig nemt syge og det er dyrt at komme til de få dyrlæger der ved noget om ildere og deres specielle sygdomme. -og det er endnu dyrere at skulle betale dem.
Derudover er der kattegrus, legetøj og anden stimuli, godbider og sengetøj....

Dine forældre skal være indstillet på at give rigtig mange penge både på måneds og årsbasis.....og de skal snittes -ellers enten lugter eller dør de...og det er også dyrt. Derudover er det synd at have dem alene...du kan ikke stille deres konstante behov for selskab, leg og en at putte med.....og de SKAL ud mindst fire timer hver dag...og det er ikke nok at have dem rendende på et lille værelse -der iøvrigt også skal ildersikres så den ikke kommer til skade og ødelægger tingene...

Det kan godt være du skal snakke med dine forældre igen og spørge om de helt reelt er enige i at give 5000kr for to kæledyr til dig....(det kan bare ikke betale sig at købe dem fra butikker eller useriøse avlere -det er meget dyrere i længden) -samt give 5-700kr i måneden på deres foder, vitaminer og grus...1300-2000kr pr dyr pr neutralisering, årlig vaccine -man kan altså underholde eje og købe pænt mange hamstre og marsvin for de penge....


og derudover om de vil være villige til ilderen også skal rende rundt i deres del af huset...at potteplanter og alt under 1 meter skal fjernes eller sikres....og at ilderen vil nappe jer i leg -hvis ikke bide, men nappe -det gør de altid, samt skider i hjørner, under senge og sofaer -de er heller aldrig 100% træfsikre på bakken -bakketrænet betyder "rammer for det meste"....man kan  ikke have en ilder uden alle bliver nød til at tage deres forbehold og være med i det...man kan ikke nøjes med at sige den er dit ansvar....for så bliver i alle ret hurtigt trætte af den....

Nicoline

mine forældre har været med ude på min venindes mink farm og havde ikke noget mod lugten, som sagt har en vi kender lige fået en fritte og den synes de heller ikke lugter, de har givet mig lov og min far vil bare ikke have noget med den at gøre, men min mor håber at vi får en og hun vil gerne hjælpe mig med at passe den og gør den tam osv så jeg bliver aldrig helt alene om det, vi har plads til en ilder oppe på mit værelse og der er heller ikke nogle ledninger osv som den kan dø af at bide i vis den er uheldig, og vi har været ude og kigge på ilder og fritter. ved godt at jeg/ vi er nye i det, men vi har gjordt alt det som i skriver med at undersøge ting og prøve at tage ud og se hvordan sådan en ilder lugter, og den fritter eller ilder jeg skal have vil også nogen gange vis den kan enes med andre komme ud og lege med andre ilder vis det bliver til en ilder og fritten vil komme ud og lege med andre fritter vis det bliver en fritte :) og nogle gange snakker jeg også med en mink som er lidt tam ude på min veninde's min farm, inden der skal dø i næste månede :)

Barky

Jeg er altså ikke sikker på at du/I har læst nok om det...

F.eks er det rimelig basisviden at ilder og fritte er det samme dyr...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Nicoline

men alt det i har skrevt ind til vidre har mine forældre sagt er okay, men vi vel nok ikke købe katte foder men ilder foder, og mit værelse bliver ilder og fritte sikkert, og min far vil ligge rør inde på mit værelse som den kan kravle i hvor nogle af dem går op af væggen  :) men igen mine forældre er helt med på den. men en fritte og en ilder er ikke det samme, men fritten ved jeg nedstammer fra ildern og måren osv men det er lidt svært at huske det hele for der står så meget forskeligt mange steder så vi ´får hjælp af en vi kender som har 2 ilder og 3 fritter

AlisVolatPropiis

Det meste ilderfoder er faktisk ikke godt nok, men nærmere nogle firmaer der tror de kan tjene penge på at sætte en ilder på en pakke dårligt foder.. :) bare så du ved det.

Og en fritte og ilder er FULDSTÆNDIGT det samme :lol: jeg ved ikke hvem det er der prøver at bilde dig noget ind her.....-det er to forskellige navne for mustela putorius furo -tam ilderen...
Det er sandt at man i england skelner mellem polecat (den vilde ilder) og ferret (den domesticerede) og fritte kommer nok også fra ferret da folk begyndte at have ildere -og da englænderne mest avlede efter albinoer (fordi de er nemmere at se i forbindelse med kaninjagt) er teorien også at fritte er blevet brugt hovedsageligt om hvide ildere....men det er stadig en og samme art....

Hybrider derimod -er blandinger af vildildere og tamildere (samme art men ikke samme temperament bygning alt....) og de skal slet slet ikke ud til nogen der ikke er meget erfarne....de er halvt vilde og en tamilder kan være en kæmpe håndfuld i sig selv.

AlisVolatPropiis

men et værelse med rør er slet slet slet ikke godt nok....den skal ud i rum hvor den kan krudte af i flere timer af gangen....det andet er virkelig synd. Det svarer til du ville have en kat i bur og kun have den ude lidt og i meget begrænsede omgivelser....

rør er skønt og de elsker dem :) men de gør ikke op for manglende kvadratmeter....og husk at ildersikre....-det er virkelig livsvigtigt! og de kan komme de mærkeligste steder og en ilder er ikke et dyr du kan opdrage til ret meget.....brug bakken for det meste....og lad være med at bide FOR hårdt....er alt man egentlig kan håbe på....


lad være med at ødelægge ting, kravle bestemte steder hen osv.....det kan man ikke lære dem....

Namilla

Jeg er enig med det de andre har skrevet.
Jeg synes I (dig, din mor og din far) skal ud og besøge nogen herindefra. For det lyder altså til at det rådgivning I har fået, har været temmelig mangelfuldt... I har besøgt en der LIGE havde fået en ilder? Altså så er hendes værelse/hjem jo heller ikke begyndt at lugte af ilder endnu... I er nødt til at besøge nogen der har flere års erfaring og gerne nogen der både har erfaring med hvalpe, teenagere og voksne.
Det er ikke en dans på roser at have ildere... De lugter, de sviner, de er dyre og de er "deres egne".  Du siger at du gerne vil have en "ven", men er du forberedt på, at du måske får en ilder, som ikke gider putte og nusse? En ilder som kun opsøger dig, for at nappe dig i tæerne? (altså det gør den fordi den vil lege, men hvis dit behov er at putte og nusse med den, så kan det godt være meget frustrerende!). Uanset hvad så er det helt sikkert at ilderens først og fremmest vil lege! Den har krudt i numsen, og hvis ikke du er der for at underholde og stimulere den, så kan den godt gå hen og blive destruktiv...

Du siger at din far ikke vil have noget med den at gøre, men hvad når den skal ud og løbe i huset? Dit værelse er ikke nok for den. Og hvad når du om 2 år vil begynde at gå til fester og sove hos veninder, hvem skal så passe den? Hvis det er din mor, hvor skal den så ud og løbe henne? (det er jo ikke nok bare at lukke den ud...ildere kan ikke passe sig selv, de skal underholdes). Du kan ikke altid tage ilderen med alle steder, for ildere kan godt blive urenlige, når de flyttes (fordi de ikke ved hvor bakkerne står), og det er ikke sikkert at dine veninders forældre synes er så fedt....

Er både din mor og din far indforstået med, at dit gulvtæppe (hvis du har det på gulvet) nok bliver ødelagt? (og at et trægulv kan blive skjoldet og grimt? hvis man ikke er meget omhyggelig og får tørret op med det samme ilderen tisser/prutter på gulvet). Er de indforstået med, at tæpper og hængekøjer bør vaskes en gang om ugen, og at det altså kan efterlade hår på jeres almindelige tøj når I vasker det bagefter?
Mht. dyrlæger, så skal en ilder vaccineres en gang om året, det koster omkring 1000 kr. Køber du en hvalp, så skal den neutraliseres når den er over 6 mdr (og for tævernes vedkommende inden den går i løb første gang). Det koster mellem 1500 og 2500 kr. Du kan også vælge en kemisk kastration (et lille implantat), det virker i mellem 6 mdr. og et par år og koster omkring 1000 kr.
Bliver ilderen syg (og det sker desværre ofte), så koster en enkelt konsultation mellem 500 og 1000 kr, og det dobbelte, hvis det er i weekenden. Og det er uden at dyrlægen overhovedet gør noget! Skal ilderen have medicin eller opereres, så kommer prisen for det oveni!

Dyrenørden

Har ikke så meget at skrive da det vidst allerede er skrevet. Er enig med hvad de andre skriver. Du skal være velkommen her i Randers ;)

Anne

#13
Nu er det ikke for noget, men du tror ikke at vi herinde har bare lidt styr på hvad vi snakker om?? personligt har jeg haft ildere i 6 år nu og været aktiv i ildermiljøet samt læst store dele af den brugare litteratur man kan finde, samt noget af det knap så brugbare.

En ilder er det vilde dyr ude i skoven, men det kæledyr du kan købe hedder en tamilder (forkortet til ilder) eller en fritte. På engelsk ferret og på latinsk mustela putorius furo.

Der er kun en art du kan få som kæledyr og om du kalder den ilder eller fritte må du selv om, men det er det samme dyr nemlig mustela putorius furo.

En mink og en ilder har i øvrigt intet med hianden at gøre, andet end at de begge tilhører mårfamilien. Det er vidt forskellige dyr.

KittAnderson

Hvor bor du henne ?
Tag ud og snak med en der ved noget om ilderen herinde fra.
Du er ihvertfald velkommen sammen med dine forældre heroppe i nordjylland (Hjørring)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.