Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Søger tæve hvalp-legekammerat til ung Han fritte : D

Startet af Shiva, 11. Oktober 2011, kl. 18:14

Shiva

Vi er et ungt par fra nørrebro i kbh. Vi har allerede en dejlig han fritte, som vi nu har fået opdraget godt.
Men vi søger så nu en skøn lille pige til leg og  <3avl måske også!.. <3
Kan nogen hjælpe os?.. er meget interesserede i angora og blandinger  :P

Barky

Hvis I søger en tæve til avl, så kan jeg anbefale jer at surfe rundt på nettet og kigge på stamtavler hos de forskellige avlere.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg vil stærkt fraråde en angoratæve til avl, af den grund at de er kendt for at have for lidt mælk eller mælk uden næring, så de ikke selv kan passe deres unger. Hvis man vil avle angora ansvarligt gør man det på en tæve hvis ene forældre er angora, så bærer hun det og hvis hannen også bærer det kan man få angora.

Eliza

jeg ville lige søge lidt på avl inden jeg overhovedet overvejde det, så ville i også hurtigt ha fundet ud af at man altså ikke avler på angora da de ikke kan give mælk til deres hvalpe og de så vil dø.. ud over det er der en masse andre ting ved ilderavl der kan koste både tæve og hvalpe livet..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shiva

Jo tak for svar til jer alle  :)
Men nu var det også at jeg jo skrev måske, ved avl.. hvis vi besluttede det ville vi selvfølelig undersøge sagen. Men nu har i allerede gjort noget af den research for mig- og tak  :P..
Nu nævnte jeg også bare lige angora blandinger samt avl i samme indlæg , så ikke så hård en tone Eliza  ;)
Desuden har vi tæt samarbejde med nogen der har lang erfaring med Fritter, så bare rolig jeg lover at vi ikke gør noget helt ugennemtænkt inden vi beslutter at avle, forhører os og læser om det først.
:D

Eliza

måske er tonen lidt hård, men efter at have set alle de nye der vil avle og hvor mange det går galt for eller hvor dårlige ildere de laver rent genetisk, så kan jeg godt blive en smule irriteret over at høre det endnu engang og ja når du endda nævner en angoratæve så lyser det langt væk af uvidenhed, hvilket ilderavl slet ikke passer sammen med.

Jeg er selv af den mening at man ikke skal avle hvis man ikke kan i det mindste sørge for at der bliver lavet dyr uden en masse defekter og arvelige sygdomme. Det lyder jo ellers let nok, MEN når du lærer mere om avl så finder du hurtigt ud af at det faktisk er ret så svært. Der findes virkelig ikke mange linjer der kan se sig fri for de ting og noget kan måske arbejdes på, men det kræver ret stor viden inden for genetik og en seriøs plan for hvordan det skal gøres.

Nu synes jeg også at langt de fleste der kalder sine dyr for fritter og ikke ildere er folk der er nye og har knap så meget viden og selve dyret, men det passer selvfølgelig ikke på alle.. Hvis du køber en tæve nu så er du vel også mere eller mindre nødt til at avle nu, for når du siger ikke lige nu er det så kun her de næste dage? en tæve kan ikke vendte flere år med at få hvalpe og har du tænkt over hvad du vil give hvis hun skal trækkes?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shiva

Jeg er glad for at du vil råde, men slag har jeg ikke bedt om.. Så hvis du er træt af dumme uvidende folk, så vil jeg gerne sige pænt nej tak for dine ellers meget støttende ord, til en der godt nok er uvidende, men du ved jo ikke om jeg er nu også er dum.
Jeg beklager at jeg skrev ;Måske til avl.. Ja det var min uvidenhed, men så henvis mig og andre stille og roligt til at sætte sig ind i det først.. Det kan godt gøres så det stadig er tilladt at lave fejl, uden at blive rakket ned.. Hvis man ellers har lidt snilde med den slags- også selvom man har hørt det mange gange før og er en smule irriteret :)
Jeg mente måske, dvs at det bare var en tanke, ikke en beslutning. Jeg lover at jeg sætter mig ind i det hvis jeg en dag overvejer det endeligt! Hovedsageligt var det bare en tæve hjalp vi søgte.
Som nævnt i min andet oplæg, så kender jeg da godt din vrede.. Jeg kan sammenligne den med når vi mennesker får børn og til tider ikke aner hvad ens beslutninger har af betydning for dette lille menneske der nu er kommet til verden.
Så jeg takker og slutter af herfra.

Eliza

Det er et frit forum og man kan desværre ikke kun få de svar som man ønsker at høre, selvom det da kunne være dejligt nogle gange  ;) Jeg er nok tit lidt hård i tonen, men det lærer du nok også :) men det er ikke så hårdt ment og jeg vil da tænke over det.. Ildere betyder bare tæt på ALT for mig og der kommer mange følelser i spil når det gælder de har det bedst muligt  ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg kan nu godt forstå Shiva. Vi (ja også mig selv) er nok slemme til at antage det værste og angribe folk så snart de nævner avl. Ofte tænker jeg også at vi skal huske at nye skal have lov til at være nye. Jeg lavede selv mange fejl som ny ilderejer (ok, mange af dem var så pga dårlige råd på fora i sin tid), og der var da også mange ting jeg ikke vidste.

Ildere adskiller sig en del fra mange andre dyr mht avl, bl.a. pga deres anderledes cyklus, men selvfølgelig også fordi man nemt kommer til at lave noget rigtigt lort, for at sige det rent ud (jeg synes bestemt heller ikke nye skal avle). Men måske vi skal blive lidt bedre til i hvert fald at starte med at forklare nye om de ting med en vis overbærenhed. Det sure kan man altid komme med til dem der så alligevel ikke gider at lytte, dem er der jo også en del af, men her virker det faktisk som om vi sidder med et menneske der vil lytte til fornuft, og så skal vi også passe på med ikke at give hende et spark ud så hun bare ender med at stå uden råd og vejledning, og dermed kommer til at tage dårlige beslutninger som vi kunne have hjulpet med at undgå. Jeg kan godt forstå at nye ikke gider sidde her for enhver pris, hvis de kun føler de får negativ respons, uanset deres indstilling til at lære.

Shiva

Tak din tanke ogdin forståelse anne :)
Forestår da at man bliver træt og kombien af det og sit hjerte for dyrene, så kan man blive eksplosiv, hvis man da ikke kan via spørgsmål forsøge at redegøre for hva det er for en slags hvalp man sidder over for. Med hvalp mener jeg nye herinde i forrrummet.
Det kræver ik andet end et godt udtænkt spørgsmål, liige at se hvem det nu er man sidder overfor. Man kan strengt taget dele det op i to kategorier;
1. De uvidende type som ikke kender og ikke har lyst til at sætte sig ind i seriøsiteten omkring det at anskaffe sig dyret, og lidt hælder til zapper kulturen, som jo er at hvis der opstår for mange komplikationer, så kan man altid bare vælge at zappe væk!
2. Er også den uvidende type idet personen er ny, men gerne vil have lov til at suge til sig af alt den viden i andre veteraner på området ligger inde med, OG som har respekten og ikke zapper tendensen, for dyrets ve og vel.. Dvs vil gøre hvad det kræver, i om med man nu har taget springet/valget om at anskaffe sig en eller flere af den kære pels pølser, hæ hæ som dyrenørden så skægt sagde det  :D

Ikke sagt at det er jeres byrde at skulle dele det op og forestå personens noget akavede fremgangsmåde.. Men det er såment bare et råd til jer med den gyldne viden, idet jeg ved at i vil støde på det igen og igen ved at være brugere herinde! Og hvis i ikke ønsker at gøre folk som jeg, dvs nybegyndere bange..
Måske skulle man have en forside på ferrerro ia som var en kort introduktion i ildere.. Evt en man skulle læseførman kunne blive medlem? Eller bare en som var det første man fik smasket i fjæset når man åbnede siden?
Bare ideer!
Så slap man måske for nogle af de akavede ingangs vinkler?
Mange klukke hilsner Tenna og Morph ;)

Shiva

Beklager stavefejl og mangler ved det ovenstående onslag.. Sidder med en I pad.. Og den erlidt svær at skrive på :ja:

Dark Crystal Ferret

Jeg forstår dig nu også Shiva. Og jeg giver Anne ret.
Som bruger har vi dog ofte set rigtig mange ting med tiden. Men dertil kan man vel også sige.. Hvis vi "gamle" brugere gerne vil udvide videnen omkring Ilderen, så er vi nød til tro det bedste om folk indtil andet er bevist.
Vi har alle været nye og haft brug for ny viden. Og vi har nok alle sammen gjort dumme ting vi ville ønske vi aldrig havde sagt eller gjort.

Det er slet ikke let at være ny, og jeg syndes også tildensen til at overfuse nye med en negativ holdning er ved at gå mig lidt på narverne.
Vil vi gerne udvide videnen om ilderne så må vi give folk en chance for at få ny viden og spørge om måske dumme spørgsmål for os der har viden derom. Men engang vidste vi det dog heller ikke selv. Og jeg husker da klart hvor usikker jeg var på alt da jeg var ny og de første år med ilderne.
Jeg må også indrømme jeg er begyndt at overveje det en smule, når jeg møder nye og skal inviterer dem et sted hænd hvor de kan søge viden om ilderne. Jeg overvejer virkelig om det er en god idé at sige søg viden på et forum - som Ferretopia. Det er jeg skide ked af, men jeg ønsker ikke folk skal overfaldes med kritik for deres spørgsmål.
Så håber engang vi kan blive bedre til - os alle sammen, at give folk en chance. Også selvom de spørger ind til avl og opdræt.
Folk mener det ikke så slemt som det ofte er sagt. Og jeg tror en stor del af de nye der kommer ind på et forum og vælger det fra igen - ender med at sige videre til andre at det er en dårlig idé at spørge på forums. Og jeg har faktisk også set på Facebook at andre har advaret nye imod Ferretopia. Det er rigtig trist, for vi kan bruge vores viden om ilderne til rigtig mange gode ting. Og vi kan informere folk om hvor dejlige dyr de er, men hvor stort et ansvar de er at have. Hvad de koster og meget mere - som jo er rigtig vigtig information for nye.
Jeg håber folk begynder at åbne lidt op for nye. For selv da jeg startede var tildensen til at være efter nye - der i blandt mig selv, der. Og det er trods alt 4 år siden jeg startede op selv nu.

Men for nye, er det også vigtig at i husker at tillid og åbenhed er begge veje. Det er ikke kun "gamle brugere" der skal ændre adfærd her. Jeg mener ikke kun dig Shiva. Jeg mener alle nye.
det går begge veje!! Som ny er man også nød til at vise at de råd du får, virkelig er det du søger og ønsker at ændre tingene hvis du kan se at folk på vores forumer prøver at hjælpe dig eller giver gode råd. Vores viden er ofte på egen erfaring :)
Ønsker man viden må man også tage imod den. Men man skal også huske at det er ens egen ilder, og hvad man vælger at gøre med sin ilder, er helt op til en selv. Men man skal ikke regne med at hvis man bliver ved med at afvise og argumenter imod hvad folk siger på et forum, at folk gider blive ved med at åbne op og råde mere.

Så det går begge veje tror jeg. Men jeg mener stadig det er rigtig vigtig vi begynder at give folk en chance, også selvom de skriver ting der er stik imod alt hvad vi selv mener. Så er det nemlig der hvor vi kan prøve at tage vores viden frem og råde folk. Og jeg tror også rigtig mange nye ønsker at følge vores råd, hvis bare vi ikke starter ud med kritik.

Shiva

Det syntes jeg er godt sagt.. Og bare fordi jeg bryder ind overfor tonen, betyder det ikke at jeg er uenig omkring jeres syn på  avl eller andre af de pointer der er blevet sagt omkring de kære dyr.. Det er kun måden hvorpå min uvidenhed blev taget imod.. Intet andet. men nu tror jeg vist jeg selv vil stoppe med at skrive mere til det her.. Ikke flere misforeståelser nu. Vi begynder på en frisk, forhåbentligt  :)