Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Veninde til Kesi søges

Startet af Sukie, 27. Februar 2012, kl. 14:34

Sukie

Hejsa derude. Min søde kæreste og mig har denne lille legesyge fritte som vi rigtig gerne vil have en veninde til, hun må også gerne være meget aktiv da de får lov til og rende i lejligheden det meste af dagen. Der er næsten altid en hjemme hos os, så de er næsten aldrig alene. Min kæreste arbejde om natten, så han tager sig af Kesi om dagen og jeg gør det om aften. Jeg håber vi kan finde endnu en sød fritte til vores lille familie, Kesi skal kastreres på et tidspunkt. Så vi kunne godt tænke os at, han oplevede og få nogle hvalpe inden, så den vi leder efter skal ikke være steriliseret og helst ikke have p-sprøjte. Farven på hende er lige gyldig, da vi tager Kesi med ud og ser på hende :)

Amazing Ferret

Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt....men hvorfor mener i det er nødvendigt at han får lov til at opleve at have hvalpe?

Det eneste han kan/skal gøre er at parre tæven og så er hans job gjort

Sukie

Vi syntes heller ikke det er nødvendigt som sådan, men vi snakkede om at, vi ville have en ilder mere og blev enige om at, Kesi skulle have en veninde. Hvorefter vi syntes han skullle have lov til og få et kul hvalpe inden han blev kastreres :)

Amazing Ferret

Har i sat jer ind i hvad det vil sige at have et kuld hvalpe?

Sukie

Jeg har været inde og læse en del om fritter, også håndtering af hvalpe. Skal self ind og læse en del mere når vi finder en pige til familien, så jeg ikke går helt galt i byen. Men kender du en side hvor man kan læse lidt mere til det, for når jeg søger finder jeg kun små afsnit med hvalpe :)

Amazing Ferret

Nej jeg kender ingen sider hvor der står  det du søger.....

Mit kendskab til at avle fik jeg ved at spørge andre avlere til råds da jeg startede.....der ligger SÅ meget mere i opdræt end bare håndtering af hvalpe

Lena og Peter

Som Amazing skriver bliver man ikke opdrætter ved at læse en masse... Det er helt sikkert nødvendig at have en erfaren og tålmodig opdrætter ved siden af som hjælper en de første par år.

Hvis du finder nogle af de tråde herinde hvor det er gået galt, så vil du også se at det kan gå rigtig galt, hvis man ikke handler hurtigt og rigtigt, og selvom man gør det ender det desværre nogle gange rigtig kedeligt.

For ilder er der desværre ikke noget der hedder en hyggekuld, da det at få hvalpe altid er forbundet med en stor risiko for både hvalpe, tæve og det mindste, for ens pengepungen.

Sukie

Ja, der kommer bakketræning, bidetræning og det kræver en masse tid + penge vil vaccinationer. Kesi er godt nok vores første fritte, men jeg er sikker på det skal gå godt. Da jeg før har arbejdet med avl godt nok på andre dyr. En gang skal jo være den første i forbindelse med hvalpe, så der skal ligges meget tid på hvalpene og man skal holde øje med vagt tab hos moderen + at hvalpene tager ordenligt på :). Og har heldigvis en forbindelse til en der har avlet som gerne vil hjælpe, så hjælp er der heldigvis og hente hvis jeg er i tvivl :D

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Som de andre skriver er det mere end som så at avle ilderhvalpe! Både økonomisk og erfaringsmessigt!

så tror jeg ikke du skal regne med at nogen herinde vil sælgetil avl til en nybegynder!

Kender du til Kesis linje? Hvis ikke du kender til noget af hans baggrund i forhold til sunhed, levealder og arvelige sygdomme i linjen vil jeg som udgangspunkt tænke at det lyder uansvarligt at han sætter hvallpe i Verden!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Og økonomisk set skal du også kalikulere med at det ikke "bare" er et par vac. der kan desværre let gå noget galt i en ilderfødsel og har du overvejet at du kan ricikere at din tæve akkut kan komme til at ha brug for et kejsersnit uden for dyrlægens lukketid? det er altså mange tusinde kroner vi snakker om!

Malene

Jeg kan ikke lade være med at reagere på at du skriver han skal "opleve/få lov til" at få et kuld. Som Amazing Ferret skriver, så skal han jo ikke gøre andet end at parre tæven op. Han skal ikke have kontakt med hvalpene når de er små.
Men hvis det er fordi han er fra en god og sund linje og du gerne vil videreføre hans gener, så er det noget andet :)
Held og lykke med det hele :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

the bird

nu ved jeg ikke hvor gammel din nuværende fritte er, og hvor meget erfaring du egentligt har, jeg er selv "forholdsvis" ny i ildeverdenen, og har tæt kontakt med en opdrætter, og selvom der sikkert kunne være massere hjælp og hente, både fra min veninde og andre opdrættere herinde så tør jeg stadigt ikke få hvalpe.. jeg syntes du skal gå ind og læse nogen af de tråde folk har skrevet hvor det er gået noget så grueligt galt, der er så meget der kan gå galt, og det er sgu træls at miste hvalpene eller endnu være tæven.. og som de andre skriver har det tendens til at være rimeligt hårdt på økonomien.. hvis du vil have et kuld på din dreng ville jeg nok nærmere anbefale du gir ham et indplantat og udsætter til næste år eller året efter, så har du tiden til at sætte dig mere ind i avl og få nogle flere kontakter så du har en masse hjælp ved sidelinjen..
og held og lykke med at finde en legekammerat til din dreng, de elsker selvskabet af hinanden de kære små:)

Dark Crystal Ferret

#12
Jeg kan desværre heller ikke helt se hvad en han skal få ud af at få et kuld hvalpe. Som Amazing Ferret skriver, så er det meget begrænset hvad hannen får ud af det. Parringen er virkelig fysisk hård for en han, og sidste år tabte begge vores avls hanner sig rigtig meget efter deres parringer af de tæver de parrede op.
Udover det så kan du ikke have din han i nærheden af hvalpene de første mange uger, måske overhovedet ikke. Fordi en han i brunst for det meste ikke er venligsindet over for hvalpe.
I naturen ville en han i brunst dræbe hvalpene for at kunne få lov at parre hunnen igen. Og det kan også ske hvis man lader hannen gå sammen med små hvalpe i hjemmet.
Så din dreng vil næppe få noget ud af at få et kuld hvalpe.
Men som Malene skriver, så hvis han har en god og sund linje, så kan jeg godt se hvad hvalpene ville få ud af det. Hvis du finder den rigtige hun, og har den rigtige han.
Man skal også tænke på hvad man giver videre til de kommende hvalpe. Altså om der er sygdom og tidlig død i linjen. Ellers syndes jeg personligt ikke man kan være bekendt at sælge sådanne hvalpe videre, eller sætte dem i verden. For folk der mister deres dyr tidligt er det jo en hjerteknuser hver gang, og det skal man som opdrætter være opmærksom på, hvis man vælger at sætte et kuld i verden.

Jeg ved godt det lyder hårdt at jeg skriver sådan, men jeg prøver bare at hjælpe dig.

Udover det så kan jeg jo ikke udtale mig om hvor meget du ved om opdræt, eller om alle de farezoner der ligger i det. Opdræt på ilder er 10 gange sværere end at avle mus, rotter, Masvin og selv katte og hunde. Det går så let galt, og jeg ved af erfaring at opdræt er = tusinder at tåre og bekymringer. Jeg har fyldt flere spande med tåre i de år vi havde opdræt. For meget kan gå galt, og det gør ondt inden i at se små hvalpe dø, eller selv være nød til at aflive dem fordi de umuligt kan overleve.
Det er en af de ting du skal være klar over du KAN være nød til, hvis du vil avle på ilderne.

Men igen, hvis du gerne vil avle. Så syndes jeg først og fremmest du skal kontakte nogle opdrættere og lære alt det du kan om opdræt. Som The Bird siger, så giv din dreng en implantat og vendt et år. Heller vendte et år for meget, end et år for lidt - det er mit motto. Og jeg ventede selv 2 år før jeg gik i gang. Hvor jeg sugede viden til mig alt hvad jeg kunne.

Mange taler om det kunne være hyggeligt med et hygge kuld. Men personligt mener jeg ikke at der findes et såkaldt "hyggekuld". Især ikke for en nybegynder. Du vil være bekymret for de mindste ting. Og man skal kende sin tæve virkelig godt for at vide hvornår noget er galt. Husk på en ilder ikke altid vil vise hvis den har det skidt, og det gør en tæve heller ikke hvis hun bliver syg under eller efter graviditeten. Hvis du søger en tæve til selskab til din han nu, så syndes jeg måske også du skal tænke på hvor godt du vil nå at lære den tæve at kende, til om du kan se om hun får det skidt under en graviditet eller efter.

Det her er kun skrevet som en hjælp. Og jeg håber du vil tænke over det. Det er min erfaring med opdræt og tingene omkring det jeg skriver her. Så jeg håber du har lyst til at tage imod råd. For personligt mener jeg at det at tage imod råd, aldrig kan skade, tværdigmod. Det kan kun gøre dig bedre forberedt på de ting du gerne vil.