Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Vild ilder til far

Startet af ludvig, 11. November 2008, kl. 11:44

ludvig

Hej

Jeg er førstegangs ejer af min dejlige ilder han på lige knap fem mdr.
...Jeg fandt dog for ikke ret lang tid siden ud af at hans far er en vild ilder. Dette havde hende vi havde købt ham af ikke informeret os om, men vi fik mistanke da dyrlægen sagde hans farve var sjælden blandt tam-ildere.
Dette gjorde mig utrolig sur i første omgang, men da vi jo har knyttet os til ham, vil vi jo ikke af med ham. Problemet er bare at han er utrolig svær at gøre rigtig tam, og bider staig en del. Vi gør alt hvad vi har kunne læse om, med at tage ham op i nakken når han bider, og så ignorere ham, osv...men jeg er ved at blive frustreret...er der nogle der ved om det er mig der gør det forkert, eller om det bare er fordi han er i lømmel-alderen eller om det hjælper når han bliver kastereret??

Namilla

Umiddelbart lyder det som om din dyrlæge måske ikke ved så meget om ildere... der findes jo utallige farvevarianter idag, og selvom ilderen er "vildtfarvet" behøver det altså ikke betyde at faderen var vild...
Var han hybrid, så tror jeg I ville have flere problemer (her taler jeg kun ud fra hvad jeg har læst om andre hybridkuld)...
Men når han er 5 mdr. så nærmer han sig teenagealderen, så dette kan sagtens spille ind...(ildere der bliver teenagere glemmer gerne alt hvad de har lært, og så må man lære dem det hele en gang til)..
Om han bider mere eller mindre end andre ildere, kan være svært at bedømme, men prøv at kontakte en ilderejer som bor i samme område af landet som dig selv, så du kan få andre øjne på ham...
Jeg synes ikke det hjælper på bideriet, at få en ilder kastereret...det eneste der hjælper er opdragelse...men måske responderer han ikke så godt på nakketag, og så skal der evt. andre metoder til... fx skammekasse...

ludvig

...hov, glemte at skrive at jeg derefter fandt en annonce på resten af kuldet, som selv samme pige havde sat til salg, hvor hun direkte skrev at faren var vild...
fandt egentlig annoncen ved et tilfælde, men kunne se at det var hende der havde sat en ny annonce med ny skrift i.
Jeg har dog ikke kontaktet hende igen, men har overvejet det, for at få det fuldt bekræftet...men lyder som et godt forslag med en skamme kasse, vil jeg helt sikkert prøve.

Namilla

Ved du hvordan man bruger en skammekasse? For hvis ikke det bliver gjort rigtigt, så tror jeg ikke det virker...
Tricket er, at sætte ilderen et meget kedeligt sted... fx en papkasse uden noget i, som han ikke kan hoppe ud af... for fidusen er, at han finder ud af, at alt det sjove stopper, når han ikke opfører sig pænt... han skal ikke sidde der lang tid, 3-5 minutter tror jeg er passende...(det er jo længe for en ilder!)...han skal i hvert fald sidde der, indtil han falder til ro...

ludvig

Ja, havde godt en ide om hvordan den skulle bruges, men er lidt i tvivl om hvor ofte man skal gøre det...for hvis det er hver gang han napper, så ville han jo sidde derude hele teden, men hvis det kun er når han bider rigtigt, er det så nok?

Amazing Ferret

Min hvalp Malakai var et mareridt da han var 10-16 uger. Han bed konstant, specielt i mine tæer og nakketag virker ikke på ham, så jeg fandt en lille taske som han hadede at være i. Jeg brugte den max 5 gange, så fandt han ud af at det ikke var sjovt når han bed mig. Han sad i den i under 1 minut og det virkede :lol:

Du skal kun sætte Ludvig i en skammekasse når du synes han bider for hårdt. Vi har jo alle en forskellig smertetærskel, men fordi han napper lidt i leg(medmindre det gør rigtig ondt), så synes jeg ikke du skal gøre det.

Jeg ved der er nogen som slet ikke vil tolerere bidning af nogen form, men jeg synes det er ok at de napper blidt i leg

Held og lykke med bidningen

ludvig

Det er egentlig værst når han bider umotiveret, altså hvis jeg bare sidder i sofaen, kan han godt finde på bare at komme og bide i min arm, og der gør det ondt, ellers er det mest når han er i rigtig legehumør. men må lige hjem og finde noget småt, mørkt og kedeligt, for lyder da til at være en god alternativ løsning til at tage ham i nakken. for han er også blevet lidt mere trodsig på det sidste, og der går længere tid før han overgiver sig og gaber...

Namilla

Når han bider umotiveret, så kan det være fordi han keder sig, og vil lege med dig...prøv om det ikke forsvinder, hvis du holder ham beskæftiget...(dermed ikke sagt, at det er i orden at han bider!)... Men han er jo teenager, og vil prøve grænser af, indtil han finder ud af, hvad du vil finde dig i, og hvad du ikke vil finde dig i...
Jeg er en af dem der ikke tolererer nogen former for bid, og det ved mine ildere (for det meste) godt... For mit vedkommende handler det om, at jeg gerne vil have, at alle kan håndtere dem, og fremmede kan godt blive bange for at blive bidt, også selvom de kun er blevet nappet i leg...
Men ja, lær ham, at al kontakt stopper, når han gør noget forkert...

Starshineferrets

Vad jag har fått lära mig utav en person som är väldigt kunnig när det gäller hybrider, är att man ALDRIG NÅGONSIN får dominera en hybrid.  De är mer intelligenta än tamillrar, och har betydligt mer integritet. Genom dominans, framhäver man ofta de sämre sidorna (itighet, skygghet etc). visst, men kan få en lugn iller, men det tar tid, och oftast har man då tagit irfån illerm all personlighet, trygghet osv. och man har en individ som blivit skrämd till att inte bitas.

Jag har själv en hybrid här hemma, och jag behandlar honom på ett särskilt sätt. Jag skulle aldrig få för mig att tai honom, om han inte vill det. Jag fyar honom absolut INTE. Jag tvingar honom inte till något. Jag ställer inte samma krav på honom som jag gör med en ren tamiller, jag kräver inte att han skall finna sig i allt jag vill. Jag behandlar honom med otroligt mycket respekt, och får på så vis respekt tillbaka. Han skulle aldrig bita mig i dagsläget, och har aldrig gjort det heller, eftersom jag inte ger honom någon anledning till det. Vill han inte att jag tar i honom, så låter jag honom vara, jag pratar lugnt med honom, och gör inga hastiga rörelser som kan skrämma honom. Blir han rädd, så får han springa därifrån. Han VET att jg aldrig skulle skada, skrämma elelr dominera honom på något vis, med flit. Därför har jag en lugn, glad individ, som gärna söker kontakt på sitt vis, som gärna leker med mig, och kommer fram och hälsar när jag kommer hem.

Att ta ett tag i nackskinnet, sätta i timeout, eller göra något annat som innefattar någon form av dominans kan vara förödande för en hybrid

Så mitt tips är: respekt, förståelse, hänsyn, mycket kärlek, och framförallt: sätt inga krav på illern
Den enda metod man kan använda för att fya är att säga NEJ, en gång, titta på illern, och sedan gå därifrån. Biter illern, säg nej, res på er, och gå.

NemoToft

Hejsa. Jeg håber det går bedre, med den lille bide-trold  :).
Jeg har også selv en 1/4 hybrid. Og han er faldet totalt ud til den gode side eller om vi har handlet rigtig det første døgn, det ved jeg ikke. Men historien er som følger:
Da vi kom hjem med ham, 11 uger gammel, bed han os vildt i fødder og tæer, så blodet løb igennem strømperne. Han var bange og utryg. Hvis vi løftede ham i nakkeskindet, blev han kun mere bange og bed igen. Vi fandt en blomster spray frem og indstillede den på hård stråle. Når han så bed i foden, så fik han et sprøjt og et bestemt nej. Han slap med det samme og 5 sek senere gav vi ham legetøj, han kunne afreagere i og vi kunne hygge sammen. Dagen efter bed han os kun få gange og på 3. dagen bed han slet ikke. Nu lege-napper han kun, som en ilder jo skal gøre, når vi hygger eller han ligger op til leg :love: Han er utrolig sød. Nu er han 6 måneder og er stadig sød.
Skal så lige hilse og sige, at hans 3 søstre ikke var så flinke som små, som brormand... Undskyld Mette  <3, smiler. De bider dælme hårdt....
Knus Dolly.

ludvig

Det er rart at høre at der er håb forude...vi har vel efterhånden haft ham i et par måneder nu, men han bider stadig...ikke så hårdt som før, men han bider.
Så sent som i morges da jeg ville nusse ham da jeg åbnede hans bur, bed han mig i fingeren. Vi er meget konsekvente med at tage ham op i nakken, og har prøvet med skamme kassa, men har ikke fundet en kasse at bruge, som han ikke bare byder ud af. Kan være man skulle prøve en blomster spray, problemet er bare at jeg tror ikke at han er bange for vand...når jeg vasker hans bur, vil han altid meget gerne op og rent faktisk drikke af sæbe vandet...hvilket man jo ikke skulle tro smagte så godt...men han virker ikke som om vand er farligt...kan jo selvfølgelig være at en stråle ville være lidt værre...

NemoToft

Hej. Mine drenger er heller ikke bange for vand. De står gerne i bunden af brusekabinen om morgenen  :lol: Men en stråle vand, er noget andet. Ellers syntes jeg også det fungere godt: når ilderen har fundet ud af, at vi mennesker faktisk kan bruges til et formål. F.eks at blive løftet op og snuse til ting de ikke selv kan nå. Han skal lige finde ud af, at dine fingre og hænder er et løft op til hylder og skabe. Og at det er en god ting. Gå-ture udenfor, giver en træt hjerne. Og en mentalt træt ilder, er en glad ilder. En lidt ældre og fornuftig ilder, kan jo også fortælle ham, hvordan man opfører sig.
Jeg er ikke modstander af at løfte ilderen i nakken, men tænker på, om Ludvig måske ser hænderne som en fjende. Og at angreb er det bedste forsvar. Jeg ville prøve med blomster sprayen i et stykke tid (en uge?) og så ikke løfte ham i nakken i den periode. Og når du har sprayet ham, så gå og ignorer ham i 2 min. Gå tilbage og leg med legetøj. Gerne legetøj der er i en snor, så han skal bruge kræfter på at fange det.
Pøj pøj.
Knus Dolly.

ludvig

Kunne godt lyde meget sandsynligt, vi passer også meget på ikke at lege med ham med hænderne, så han heller ikke tror de er en legekammerat. Men vil prøve at købe en spray, og håbe på det bedste=) Vores dyrlæge sagde også at vi skulle tage ham op og gå med ham når vi skulle rundt i huset efter noget, så han lærte at hænder er venlige, men er svært med sådan en lille krabat...Har haft ham ude i sele et par enkelte gange, og han skal lige lære det, men er hele tiden så bange for at han skal kunne vride sig ud af selen...er nok bare mig der er paranoid :o

Anne

Din dyrlæges råd er rigtigt godt, det kan jeg kun tilslutte mig.

NemoToft

Hej. Kan godt forstå du er bange for han kommer ud af selen. Det ville hulme heller ikke være sjovt. Men ud og gå hver dag. Så skal han nok blive rigtig glad for det. De to af mine forlanger at komme med ud. Og de har også begge været med ude, fra at de var ganske små. Den sidste trold er ikke så tryg endnu, men det bliver langsomt bedre. Især hvis der er totalt mørke udenfor, så er verden ikke så stor og farlig.
Knus Dolly.