Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ikke underholdende og ikke for sarte sjæle!!

Startet af Dark Crystal Ferret, 10. Oktober 2011, kl. 22:38

Dark Crystal Ferret

Ja landbrugs dyr mangler også. Jeg var i praktik som dyrlæge mens jeg gik i skole, og jeg var så forfærtet over de ting jeg så på gårde rundt omkring. Jeg har stadig billeder på nethinden af det, og det var så voldsom en oplevelse at jeg droppede alle drømme om at blive dyrlæge.

Dyrenørden

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 11. Oktober 2011, kl. 20:10
Ja landbrugs dyr mangler også. Jeg var i praktik som dyrlæge mens jeg gik i skole, og jeg var så forfærtet over de ting jeg så på gårde rundt omkring. Jeg har stadig billeder på nethinden af det, og det var så voldsom en oplevelse at jeg droppede alle drømme om at blive dyrlæge.

Jeg er også ret traumatiseret efter at have set de 2 svinefarme og skal aldrig nogensinde arbejde sådan et sted. Eller så skulle det kun være for at forbedre forholdene men tror hurtigt jeg ville gå tudende derfra eller få en fyreseddel. Jeg har aldrig været på en fjerkræ farm men det jeg har hørt er ikke godt :( Hvad gjorde dyrlægen ved de ting? Altså han må jo have set dyr der lider for det tror jeg der er på de fleste farme men min erfaring er at dyrlægerne lukker øjnene desværre :(

Anne

Angående produktionsdyr, så har jeg arbejdet et sted de havde malkekvæg, og de havde det i hvert fald meget bedre end jeg ville have troet før. De havde en del aktivering og velfærdsting, og var på græs hver sommer.

Burhøns er nok dem der har det værst, og nogle svin. Det er også der jeg selv er mest obs på at købe økologisk eller fra fritgående. Men indrømmer gerne at jeg i nogle tilfælde, især med kød, går på kompromis i slutningen af måneden når kontoen er i minus, og det ville jeg ønske jeg ikke var "nødt til".

Angående det med IAMS var jeg selv meget sur over det i starten, men jeg har svært ved at finde ud af hvad der er fup og fakta. Uanset køber jeg det ikke, men af den grund at jeg ikke synes det er det bedste foder.

Dyrenørden

Citat fra: Anne Dato 11. Oktober 2011, kl. 22:04
Angående produktionsdyr, så har jeg arbejdet et sted de havde malkekvæg, og de havde det i hvert fald meget bedre end jeg ville have troet før. De havde en del aktivering og velfærdsting, og var på græs hver sommer.

Burhøns er nok dem der har det værst, og nogle svin. Det er også der jeg selv er mest obs på at købe økologisk eller fra fritgående. Men indrømmer gerne at jeg i nogle tilfælde, især med kød, går på kompromis i slutningen af måneden når kontoen er i minus, og det ville jeg ønske jeg ikke var "nødt til".

Angående det med IAMS var jeg selv meget sur over det i starten, men jeg har svært ved at finde ud af hvad der er fup og fakta. Uanset køber jeg det ikke, men af den grund at jeg ikke synes det er det bedste foder.

Malkekvæg har ok forhold for deres velfærd afspejler sig i mælken og jo bedre mælk jo flere penge. Hvis der blev en lov om at alle kvæg skulle på græs x antal uger om året så ville jeg være ganske tilfreds :)

Dark Crystal Ferret

#19
De ting jeg så mens jeg var i praktik hos den her dyrlæge var både malkekvæ, geder, får,og grise and you name it. jeg så lidt af hvert, for de kørte mellem gårde og det var om foråret hvor kørene lige havde kælvet.
Jeg sagde flere gange til dyrlægen om det virkelig kunne være rigtig dyrene gik sådan, og han sagde de her faktisk var nogle af dem der havde de bedre forhold. Hvilket jeg kun kunne finde foruroligende.
Udover det var han også ude på et slagteri hvor vi skulle stæmple dyrene for at de var sunde osv. Det var virkelig svært at se på for mig. De små grise der aldrig havde set fri natur før, som stod i vandet og øffede mens de en efter en blev skudt og båret over i et koge kar hvor de så efterfølgene blev skåret op osv.
Jeg havde marridt om det om natten også.. og jeg havde en veninde der et par år sener kom i parktik hos denne her dyrlæge, som også droppede alle drømme om at blive dyrlæge. Hun fik i stedet job på en naturskole.

Det jeg gjorde var faktisk at jeg valgte at skrive til landbrugs menisteren. Min mor var post dengang, og der var en konkurrence for alle postbudendes børn hvor de skulle skrive om noget til en minister efter nogle ting de havde oplevet i deres hverdag. Jeg valgte at skrive til landbrugs menisteren om alle de frygtelige vilkår vores landbrugs kvæ lever under.
Jeg fortalte hvordan jeg havde set dyrlægen behandle bryst betændelse hos en ko, hvor de havde skåret patten der var dårlig af uden bedøvelse. Hvordan mange af kørene gik i små båse og hvis de flyttede sig lidt for meget, så fik de stød af den der dims der sidder oven over dem. :@
Hvordan jeg så dyrlægen binde en tyr fat med hovedet helt drejet om, så han kunne give den en ring i næsen. Ting som det.
Jeg vandt faktisk også konkurrencen, men jeg ville 10 gange hellere at jeg havde set tingene ændre sig.

Den eneste gård jeg var ude på hvor jeg virkelig fik en god oplevelse af det, var en bondegård hvor de havde børnehaver og lignende ude somme tider og være med. Der fik jeg lov til at passe en nyfødt kalv mens dyrlægen kiggede på dens mor. Jeg skulle også malke koen og give den lille kalv flaske. Den kalv tog bare mit hjerte mens den suttede på mine finger og så at jeg gav den flaske. Det var den største oplevelse tror jeg nok. Men hovedsageligt var det en grim oplevelse at se de ting jeg så, jeg så også en del grise under grimme forhold, men det var kørene jeg var mest overresket over dengang, hvor slemt de gik og havde det.  :(

Dyrenørden

Min kæreste har arbejdet på flere forskellige kvægfarme hvor jeg også har hjulpet ind imellem og kan slet ikke genkende  det billede du tegner her så det tyder på det er blevet bedre :) tror især det har noget at gøre med at man har fundet ud har hvor stor betydning velfærden har for mælkens kvalitet

Ida

#21
Nu sidder jeg og får det helt skidt, fordi jeg har altid købt Iams. Vidste ikke det der.

Mustela

Selve forsøgene syns jeg udføres under ok forhold, dyrene ligger til opvågning på tæpper, under observation.
Det er forholdene de går under der ikke er optimale. Tremmer og så det sterotype adfærd.

Jeg har arbejdet rigtig meget med forsøgsdyr(rotter, mus, kaniner, marsvin, svin, kvæg, heste, ildere osv), primært forskning i både DK og UK. Og de går under rigtig gode forhold, får masser af aktivering, pasning, pleje og bliver næsten dagligt tilset af en dyrlæge foruden alt det personale der udfører forsøgene og de dyrepassere der passer dem i løbet af dagen. Så at sige at vores forsøgsdyr her i DK ikke har det godt, er ikke helt korrekt. Der er undtagelser, men de mange steder jeg har arbejdet og steder jeg har set, der går dyrene under gode forhold.
Der finder 2 andre måder der kan erstatte dyreforsøg: mennesker og alternativer fx celler. Men får at få de metoder op, bliver man desværre nød til at kende reaktionerne, og dem får man fra dyr. Mange virksomheder/universiteter arbejder i stor stil på at finde alternativer, så man kan erstatte brugen af forsøgsdyr. Jeg har selv været med til at arbejde på en metode i UK, som blev godkendt efterfølgende i EU, og blev brugt til den nye kosmetiklovgivning.
Mange af de mennesker der er indeover forsøgsdyr er som regel folk der elsker dyr, ikke alle, og vil gøre en masse for dem.
De holdes ikke som vores kæledyr, men de har det bestemt ikke dårligt!!!!!!!

Hvis min ilder bliver syg, og det kræver en form for medicinsk behandling og min dyrlæge forslog et nyt præparat som ikke var afprøvet inden, så ville jeg takke nej, for ville da ikke risikere at min lille tot måske døde af det medicin, som skulle gøre den rask. Eller min mor som var dødeligt syg..... osv....

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Dyrenørden

Citat fra: Mustela Dato 27. November 2011, kl. 11:10
Selve forsøgene syns jeg udføres under ok forhold, dyrene ligger til opvågning på tæpper, under observation.
Det er forholdene de går under der ikke er optimale. Tremmer og så det sterotype adfærd.

Jeg har arbejdet rigtig meget med forsøgsdyr(rotter, mus, kaniner, marsvin, svin, kvæg, heste, ildere osv), primært forskning i både DK og UK. Og de går under rigtig gode forhold, får masser af aktivering, pasning, pleje og bliver næsten dagligt tilset af en dyrlæge foruden alt det personale der udfører forsøgene og de dyrepassere der passer dem i løbet af dagen. Så at sige at vores forsøgsdyr her i DK ikke har det godt, er ikke helt korrekt. Der er undtagelser, men de mange steder jeg har arbejdet og steder jeg har set, der går dyrene under gode forhold.
Der finder 2 andre måder der kan erstatte dyreforsøg: mennesker og alternativer fx celler. Men får at få de metoder op, bliver man desværre nød til at kende reaktionerne, og dem får man fra dyr. Mange virksomheder/universiteter arbejder i stor stil på at finde alternativer, så man kan erstatte brugen af forsøgsdyr. Jeg har selv været med til at arbejde på en metode i UK, som blev godkendt efterfølgende i EU, og blev brugt til den nye kosmetiklovgivning.
Mange af de mennesker der er indeover forsøgsdyr er som regel folk der elsker dyr, ikke alle, og vil gøre en masse for dem.
De holdes ikke som vores kæledyr, men de har det bestemt ikke dårligt!!!!!!!

Hvis min ilder bliver syg, og det kræver en form for medicinsk behandling og min dyrlæge forslog et nyt præparat som ikke var afprøvet inden, så ville jeg takke nej, for ville da ikke risikere at min lille tot måske døde af det medicin, som skulle gøre den rask. Eller min mor som var dødeligt syg..... osv....

Kunne ikke have skrevet det bedre selv! Arbejder selv med forsøgsdyr p.t og de har det hvertfald godt de grise vi har i længervarende forsøg er tamme og vi har trænet flere af dem for sjov til at sitte og komme når vi kalder  <3