Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

opdrætter ris/ros

Startet af katja74, 11. September 2011, kl. 09:24

katja

jeg ville da ønske det var sådan en side, ingen tvivl der, da jeg er grundig når jeg køber eller vil købe en ilder, da jeg vil vide mest muligt om opdrætter af dyret, inden jeg bestemmer mig for om det er der fra mit kommende dyr skal være fra

jeg vil nok givbe nogle ret i det kan blive en øv bæv ting da der er sååå meget fnidder fnader slader plader i ilder verdenen, og afte er det uvenskaber der gør det, men jeg mener hvis folk er voksne og ansvarlige,og der er en admin der styre siden med hård hånd syntes jeg der er en super god idee, da jeg personlig syntes sådanne sider mangler

lige som med enhver anden foretning, butik, dyrehandlere, er der konkurrence, og det mener jeg også vil være en sund ting inden for ilderverdens opdrættere
ejer af 7 dejlige trolde,

Eliza

Hvilke ting/erfaringer er det du gerne vil høre?

Vi har jo alle helt forskellige krav til en opdrætter og nogle gange bliver vi også klogere og ændre mening og ville ikke komme med samme anbefaling. Fx købte jeg mine første dyr i dyrehandel da jeg ikke vidste bedre. Den gang ville jeg have givet en hel fin anbefaling af at købe fra sådan et sted, da jeg jo elskede mine dyr og ikke vidste bedre.
I dag vil jeg så KUN fraråde bare tanken om at købe sine dyr sådan et sted, for jeg er blevet langt klogere. Selvom det ikke er en opdrætter så er det samme princip. Jeg ville måske for et par år siden have købt fra nogle opdrættere som jeg aldrig ville overveje i dag. Så hvilken målestok skal man gå ud fra???
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja

det jeg mener er at jeg da gerne vil høre om hvad andre har af erfarringer med feks en opdrætter, jeg ved godt der både er gode og dårlige oplevelser , men det er er der jo ved alt, nogle elsker netto butikkerne andre ville slet ikke sætte sine ben der,

jeg mener stadig at men selv skal danne sig sit enget indtryk af den opdrætter vælger at købe fra, men jeg mener også det er sundt at høre andres erfarringer med  andre opdrættere,jeg gider ikke høre sladder, eller fnidder fnadder, men er interserret i  hvordan er dyrene, hvad ved du om evt linje, hvad med de forige kuld hvordan har de udviklet sig, er opdrætter til at stole på eller er opdrætter en der falder dig i ryggen hvis du ikke lige holder ilder som de mener de skal holdes,

er opdrætter til at snakke med, hvis der opstår problemer , eller vælger opdrætter at slæbe dig igennem retten ,eller svine dig til hvis tingende ikke lige går som opdrætter mener det skal være

eller er opdrætter en person der gerne hjælper, er imødekommende, og til at tale med

jeg ved godt vi har forskellige meninger alle sammen, men mener hvis der kan holder på et voksent plan og ikke ende i børnehavestadiet  og hvem der har stjålet hvems slikkepind, ville det være super at kunne bedømme en opdrætter feks med en skala 1-10 ,

samtidig vil jeg sige, at dyr fra en dyrehandel kan være lige så gode som et dyr fra en avler, det er igen en smags sag, ja du har en evt stamtavle fra opdrætter, men den kan også være startet med en dyrehandler ilder for 5 gen siden, du ved lidt mere om dyret fra en avler, og ja du ved ikke det store om dyr fra dyrehandleren, men den kan alligevel være alletiders kæleilder, hvis det er det man søger, igen det er en smags sag lige som opdrættere (groft sagt) også er en smags sag

ejer af 7 dejlige trolde,

Barky

Citat fra: katja Dato 13. September 2011, kl. 18:19
samtidig vil jeg sige, at dyr fra en dyrehandel kan være lige så gode som et dyr fra en avler, det er igen en smags sag, ja du har en evt stamtavle fra opdrætter, men den kan også være startet med en dyrehandler ilder for 5 gen siden, du ved lidt mere om dyret fra en avler, og ja du ved ikke det store om dyr fra dyrehandleren, men den kan alligevel være alletiders kæleilder, hvis det er det man søger, igen det er en smags sag lige som opdrættere (groft sagt) også er en smags sag

Jeg har lige markeret det ovenstående fordi at: Ja! De fleste af dyrehandler ildere er SUPER kæledyr..! Men de er bare ikke ret sunde, og jeg har da selv sagt farvel til verdens sødeste kæle ilder fra dyrehandel da den kun var 4½ år gammel. Ham ville jeg da gerne have haft længere. Hvis jeg nu havde købt ham fra en opdrætter som går op i sundhed, så havde jeg måske kunnet nyde hans selskab i 7-8 år i stedet...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Sølvsten

jeg mener stadig at men selv skal danne sig sit enget indtryk af den opdrætter vælger at købe fra, men jeg mener også det er sundt at høre andres erfarringer med  andre opdrættere,jeg gider ikke høre sladder, eller fnidder fnadder, men er interserret i  hvordan er dyrene, hvad ved du om evt linje, hvad med de forige kuld hvordan har de udviklet sig, er opdrætter til at stole på eller er opdrætter en der falder dig i ryggen hvis du ikke lige holder ilder som de mener de skal holdes,

Jeg er da overbevist om at alle de seriøse ilderopdrættere der findes, de fleste er vist herinde på Ferretopia, er mere end villige til at fortælle købere om deres dyr.

katja

er sikker på de fleste gerne vil vise sine dyr frem og fortælle om deres opdræt, vi er vel alle stolte over vores dyr :) og forguder vores små basser, går op i deres ve og vel , og ønsker det bedste for de hvalpe der kommer til verdenen

mit hus står da også åbent for dem der vil komme og se mine dyr, få en sludder og en kop kaffe, det er jo altid dejligt at møde andre ilder mennesker.


ejer af 7 dejlige trolde,

Sølvsten

#21
Så er vejen frem vel også at kontakte en masse ilderopdrættere inden man bestemmer sig og danne sit eget indtryk. Så undgår man også en masse fnidder og fnadder og tager selv stilling til hvad man vil ligge vægt på. Hvis man laver et skema herinde er det jo andres mening og ikke ens egen. Tænk hvis der blev lavet en tråd om ris/ros om ilderkøbere.

katja74

Man kunne sagtens i samme moment, lave en med køberer... Syns jeg faktisk ville være en to idé. Men begge lister,skulle sføli kun være baseret på RENE fakta, der kan dokumenteres. Netop så man undgår fnidder og fnidder ... :)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

katja

katja 74 synted det lyder som en super idee :)
ejer af 7 dejlige trolde,

Amazing Ferret

Åhhh jeg er godt nok bange for det her det går galt  :S :S

KariN

Hvis man gør sit forarbejde ordentligt før man køber en hvalp så kan jeg ikke se hvad man skal med sådan en side?

Jeg var helt ny i ilder-miljøet og kendte ikke nogen da jeg ledte efter min første hvalp fra en opdrætter. Jeg læste hjemmesider igennem, fulgte med på forums og snakkede med folk til udstillinger og gåture. (Det er næsten 4 år siden nu)

På den måde fandt jeg frem til en opdrætter der opfyldte de krav jeg som køber stiller og fik en rigtig god kontakt med vedkomne. Efterfølgende købte jeg en hvalp der og det er bare gået super godt i alle de år jeg har haft ilderen.


Man er nok nød til at følge sin egen mave fornemmelse, følge lidt med i miljøet osv. for at finde ud af hvor man gerne vil købe en hvalp henne, jeg tror ikke at en RIS/ROS side for hverken opdrættere eller købere er nogen god idé.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Dark Crystal Ferret

#26
Jeg kan ærligt sige jeg heller ikke kan se nogen grund til det.
Og ja, så kan jeg også give Sølvsten ret i - så kunne det da også være rat og rimeligt for os opdrættere, med en Ris og Ros til hvalpe købere hvis endelig det var - en ting jeg da bestemt også syndes kunne være rat fra opdrætternes syn af tingene. Men er der virkelig nogle af jer der også ønsker det så??

Jeg tror bare det handler om at undersøge sin opdrætter ordenligt. Og undersøge hvad man ønsker i forhold til sit lille nye familie medlem. Der er et væld af muligheder for at finde det der passer til dig. Både i forhold til farver, sind og type.
De fleste opdrættere tager dig gerne indedøres så du kan møde forældre dyrene til din kommene hvalp, og du kan helt sikkert danne dig et langt bedre indtryk af det ved at se folk i øjenhøjde end ved at læse om dem på en hjemmeside.

Jeg tror ikke på at der kan holdes privat fnidder ude af det, uanset om du laver smileys ud for en opdrætter, eller du laver ponit system eller nogen andre metoder.

Vi har også et andet problem nemlig i forhold til det.
Da jeg snakkede første gang om jeg ville starte opdræt i 2009 var langt de fleste her inde på forumet ude efter mig. De mente jeg var uerfaren og ikke egnet. Dyrene jeg ville avle på, altså farverne var dårlige og fulde af indavl ofte osv osv.
Sener blev jeg uvenner med et par stykker herinde. Jeg ved at at alene derfor ville mine point dengang havde været virkelig lave.

Vi har nogle klikker, det er slet ikke skjult for nogen. Og i de klikker vil vi hurtigt kunne give alle på nette et dårligt indtryk af hinanden. Du kan ikke lave et point system hvor kun nogle, eller kun hvalpekøbere kan skrive/stemme.
Nogle som er mere populære ville ende med meget høje point og andre med virkelig lave. Jeg kan virkelig ikke se hvad det skulle gavne ilderne i Danmark. Og ej heller fremningen af disse.

Men jeg kan henvise til denne her side hvis i ønsker noget hvor du ikke kan skrive dårligt om opdrætteren, eller andre. Og hvor opdrætter kan skrive lidt om sig selv og hvad de står for.
Det er ikke alle danske opdrættere der er der inde endnu, men det er gratis at oprette sig derinde. Jeg syndes selv det er fint, og alle opdrættere i danmark har mulighed for at ligge en lille reklame for sig selv og deres opdræt derind. http://www.lovingpets.dk/ilder-opdraetter.html
Og så er der altså kun et at gøre - nemlig at undersøge opdrætterene igennem. Danne sig et indtryk - Kontakte dem du finder interessante, og så møde dem og se hvordan deres hjem er, hvordan dyrene bor, om dyrene ser glade og sunde ud. Og efter følgende følge sin mavefornemmelse.

Jeg tror selv på du får 1000 gange mere ud af det, end at se det på en kold og død hjemmeside. Her er det mennesker der snakker, og ikke et selvstudie i hvem der kan lide hvem. Det giver da vel mere for en hvalpe køber, end at sidde og se det hele på en skærm?

Malene

#27
Lige på det her område, vil jeg sådan set fløjte på hvad folk vil have. Jeg synes virkelig det er en dårlig idé og så længe jeg er her, vil det aldrig ske på Ferretopia. Jovist jeg går ind for ytringsfrihed, men ligefrem at folk skal skrive "anmeldelser" om opdrættere, no way.
Der er SÅ mange forskellige meninger om ilderopdræt at det aldrig ville kunne fungere og det er levende dyr vi taler om. Ikke producenter af et fladskærms tv.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

lille_jill

Ej Malene, hvor er du keeeeedelig ;)