Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Angora-avl

Startet af lille_jill, 13. Juli 2009, kl. 16:10

Soelberg`s SUN ferret


angora x angora giver da kun angora, øhh eller hvad  :S

Black Diamond

Citat fra: tzari Dato 13. Juli 2009, kl. 19:22
Citat fra: Black Diamond Dato 13. Juli 2009, kl. 19:14

Tzari, Nu bliver jeg nød til at være fræk og høre dig om du har bevis for de ting du siger der? Hvor har du læst det ?

Hvilke af tingene  :)

Det hele da :fnis:

Jeg har ikke noget imod avl med angora. Det er rigtig at de har en næstefejl mange af dem, men de findes også uden. næstefejlen ser ikke ud til at gener dem overhovdet. Jeg har endnu ikke hørt om et eneste tilfælde hvor den har.
At de ikke kan amme deres hvalpe er jo bare et budskab om at man ikke skal avle på angora tæver. Der er nogle der gør det og det kan man så mene om hvad man vil. Hvis man tager alle racer inde for andre kæledyr så er det jo netop opstået ved mutation. Det ser jeg ingen problemer ved. Man skal bare vide hvad man gør. Men nu er angora ilderen jo avlet ud til en sund og rask pels type som der kun er en eller to ting ved der ikke ligner andre ildere, hvad er det med at mødrene ikke kan amme deres hvalpe og at de har en næstefejl. En angora ilder kan havde et helt normalt liv og være glade og søde på linje med en korthår. Derfor ser jeg ingen problemer i at alve på dem..

tzari

Angoraens opstående og monopolet på den er nu en kendt sag. Fik det også at vide af en der direkte havde snakket med ham om det. At der ikke solgtes ud til avl af fuldangora og hvalpe var neutrale ved salg var sådan det foregik den gang.

Det med angora nedarvningen er bekræftiget af ferpharm til flere folk.

Næsefejl og død som små har jeg fra folk der har avlet på angora.

CitatJeg har også hørt de tit får meget store kuld eller meget små kuld, at nogle har kranie defekter og de har en øget tendens til kræft. Ved ikke om der er hold i det ;)
Læs sidste sætning her har hørt mange forskellige fortælle om det men hvor tit skal det ske før det ikke er tilfælde mere  ;)
At de mangler mælk ja det benægter du jo ikk...Men hvor har du beviset har DU brugt en fuldangora ilder eller hvorfor stoler du på den påstand ;) Hvormange gange skal ting opstå og ses før det er bevist.

Har skam min viden fra de 8 år jeg snart har haft ilder hvor jeg har været på ilderforummet,genetik forummet og snakket med et hav af forskellige avlere. Var rent faktisk opretter af en af de første åbne ilderforummer(første var ilder og mennesket og så den meget lukkde igroups) nemlig ildernet.dk så har skam været online og opstøve information i MANGE år  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

Tzari jeg tvivler ikke på din viden, slet ikke ;).. Men den historie du fortælle har jeg ikke hørt før. Ikke at jeg stiller mig kritiserne til den, bare at jeg gerne vil vide mere om det ,eller hvor jeg kan læse om den. Det må da vel stå et sted??? Der er nogle gange også nogle er laver en kritisk mening om noget på baggrund af at de ikke kan lide Angora. Sådan er det jo med de sorte ildere jo.. Det var bare det jeg mente :X


Anne

det med at semi + semi giver flest angora hvalpe har stået på en hjemmeside engang fra en der angiveligt havde det fra thinggaard.

Jeg ahr personligt ikkenoget iod at man bruger angora hanner, men jeg er ikke selv interesseret i angora avl.

Starshineferrets

Hittills har ni tagit upp näsfel, avsaknad av underull samt brist på mjölk hos honorna. men är det ingen som reflekterat över att angora illrar har en annorlunda morfologi än vanliga korthårsillrar? Huvudtstrukturen är väldigt anorlunda, kraniet ser helt klart ut att ha en annorlunda struktu, vilket i sin tur gör att ögon och öron placering påverkas. Att en ille rhar olika färg, och pälstyp är väl en sak, men när morfologin ändras så mycket, och inte till det bättre, så kan jag inte låta bli att undra hur det kommer att sluta. Tilläggas bör, att den här huvudtrukturen syns även hos riktigt fancy tecknade illrar (tex panda, blaze, harlekin etc), oavsett om angoran är viltfärgad eller fancy. Vilket får mig att tro att det helt klart finns ett samband mellan angora avel och fancy aveln.

Jag har själv en angora (resultatet av en inavelsparning föräldrarna har samma far, och deras mödrar är systrar). Ingen visste att det fanns angora i den linjen, innan det dök upp 2 stycken i min katastrofkull. och den här linjen avlas det på ÖVERALLT i sverige. Min hona från den kullen har ett gravt näsfel, lika så hennes bror. Och ja, jag kan säga att båda två har problem med det. De fnyser, och frustar me rnär de andas, och när de var mindre, så orkade de inte vara lika aktiva som syskonen som inte hade näsfel, troligtvis pga att den deformerade nosen hindrade dem från att få nog med syre.