Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Avl på angoratæver

Startet af Anne, 4. Maj 2012, kl. 22:42

Anne

#45
Culling er at aflive individer for at højne de øvriges chance. F.eks. hvis man afliver et par unger i et kuld for at der er mere mælk til andre. Det er lidt forskelligt hvordan begrebet specifikt bliver brugt, men ofte er det det man mener (men der kan også være talt og regulær regulering af bestand af vilde dyr faktisk).

Indenfor mange dyr bruges culling også til at fjerne uønskede farvede unger eller uønskede køn.

Dyrenørden

Tak for svar, underligt jeg ikke har hørt om det før på dyrepasser uddannelsen :(

Men det kan vel i nogen tilfælde være godt nok, og nu tænker jeg ikke på ildere men dyr generelt

AlisVolatPropiis

Citat fra: Anne Dato  7. Maj 2012, kl. 14:19
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Maj 2012, kl. 14:16
Hvad jeg bare ikke bryder mig om er tanken om Culling blandt ilderhvalpe...det giver mig kuldegysninger helt ned at ryggen :/

Hvem snakker om culling?? (kan ikek lige finde det)

Ingen snakker om det, men det er vel den naturlige følge hvis begge tæver får ti unger, 20 hvalpe i et kuld er altså over hvad jeg tror en tæve kan klare....og hvis man da ikke bare lader dem falde fra ligeså langsomt naturligt (hvilket jeg også finder lidt uetisk, når nu tæven er tvunget til dobbelt så mange hvalpe som den naturligt skulle) så bliver du nød til at vælge....

Og jeg tror en avler der har sat to parringer igang -med det formål at ANGORA hvalpene skulle have en chance for at overleve -ville vælge at lade angorahvalpene få chancen over de almindelige.

og ja jeg er hyklerisk og dobbeltmoralsk -jeg culler selv i mine mus, og det er den stærkeste overlever...men det gyser mig stadig ned af ryggen ved tanken om at culle i ilderhvalpe...

Cille

Jeg har på ingen måde tænkt mig at slå nogen ihjel for andre....og hvis det var problem omkring antal af hvalpe ville det være Angora tæves hvalpe der skal falde fra.
Jeg parre sku ikke tæver op for lade deres hvalpe slå ihjel, for de kan passe andres...nul og nix.
Jeg har en tæve selv og så har Erika en tæve jeg har fået lov at sende nogen små hen hvis det bliver nødvendigt.
Det er et forsøg, men ikke et forsøg for alt skal overlever uanset hvad....så syg i hovedet er jeg ikke :@

KittAnderson

Blev backup tæven ikke paret tom?
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Cille

Ikke hos mig :)
Men jeg forventer så heller ikke helt at hun får hvalpe.... Det Manna og hun er lidt dum med fødsel,men vil gerne have et sidste forsøg på hende, for få en hvalp mere efter hende.( og det er sidste forsøg)
Men uanset hvad så får hun ikke kæmpe kuld og har god mælk.... hos Randi var tæven parret tom op