Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hej! ny ilderejer der nok kommer til at spørge en del! :-)

Startet af Skovfyr, 25. November 2013, kl. 10:01

Skovfyr

Hejsa! jeg fik mig endelig en ilder igår, og så er det meget passende at jeg nok starter med at præsentere mig selv, da jeg rimlig hurtigt har fundet ud af at ha ilder ikke er så ligetil, hvertfald ang opdragelsen og introduktionen med ilderen, osv osv osv osv!

men det er en meget smuk hun jeg har fået som hedder Frida, på 2 år som desværre ikke er neutralisere og hun er meeget undervægtig! hun skal til dyrelæge idag kl 11 så må vi se hvor slemt det er, men jeg syntes personligt at det ser meget slemt ud...

jeg føler mig meget godt tilpas med dyr og har haft og har arbejdet med dyr mit meste liv så gik ind med indstilling om at det sku være en lærings process og at alt nok skulle gå (nøøj jeg føler mig dum ligenu!) men såen tror jeg desvære ikke det bliver!

da jeg kun har haft hende i omkring 12 timer vil jeg fortælle mit nuværende forløb med hende og de problemstillinger jeg har med hende.

jeg afhentede hende igår, det var en mor der havde kontaktet mig ang hendes datters ilder for den havde ikke hendes interesse mere. Da jeg fik budet om bare at hente hende endte det med, at jeg hentede hende med det samme da det ellers bare ikke passede i fremtiden pga afstand osv. men blev mødt i døren af moren og børnene og med ilderen i datterens hænder, 5 min efter var vi taget afsted igen. kun med ilderen, da den havde haft et kaninbur udenfor i sommers og den var kommet ind i deres stald for nogle uger siden.

Mig og min kæreste holdte er pit stop hos de gamle, og så fik hun også tilbudt noget mad og vand da hun ikke har haft det under turen (hun var ekstrem sulten og tørstig) men efter jeg ga hende godbid nummer 5 eller lign sagde det HAPS! munden fløj forbi godbidden og jeg havde en fritte i hånden/dinglende i fingeren, først var det et højt a aa! dog uden reaktion, valgte så at tage nakketræk på hende og løfte hende op, uden reaktion(bliver nok sidste gang jeg vælger at gøre det, da det ikke var en overvejet handling, mere en handling i nød og desperation ;)) hvorefter jeg satte hende ned og lod hende få lidt frit spild med min finger imens jeg havde sendt bud efter en kop iskold vand, hun prøvede ihærdig at trække min finger ind i hendes kasse imens, da hun fik vand i hovedet havde det ikke rigtig nogen reaktion, men hun slap endelig efter hvad jeg følte var en evighed :P

godbid festen var forbi og hun kom i transport kassen igen!
jeg kan ikke lade være med at tænke lidt om det var det man i fagudtryk nok vil kalde et foderhug, altså en handling i ivrighed og instinkt og ja.. pænt stor fejltagelse?

nå men turen går videre! jeg kom hjem, og tænkte at hun bare skulle ha lov til at undersøge min stue så hun kunne få hendes nye hjem undersøgt lidt og så hun måske vil falde bedre til, hum vimsede rundt, og hun havde nok været over det hele på under 2 min :P imens gjorde jeg alt klar i hendes nye bur, og jeg ser Frida i øjenkrogen pile hen mod mig hvor hun hakker mig umotiveret i tåen, det ga et spjæt i benet så straf var vel straf nok tænkte jeg og 2 min efter skulle jeg da også bide testes i den anden fod (samme sted :)) der fik jeg et lidt stører chok, igen straf var vel straf nok da hun desværre lavede en salto igennem stuen. derefter valte jeg at sætte hende ind i hendes nye bur så hun ku få noget ro.

Jeg vækkede hende ved at jeg puslede rundt i morges så med det samme har hun fået godbidder og hun fik lov til at snuse min hånd, det har jeg så gjort nok 4-5 gange hvor hun har blundet imellem men gang nr 3 eller 4 bed hun mig fandeme i hånden igen, da jeg ville la hende snuse min hånd, så min godbid charme slår ikke helt igennem. hun har desuden skidt og pisset en del.. bare ikke i kattebakken, så det bliver nok også noget mig og Frida skal arbejde med.

Men lige kort for at vende tilbage til de bid jeg har fået, så har hun ikke vist nogen form for adfærd mht til agressivitet. er det Almen ilder adfærd at bare sprænge i finger flæsket på en, især når alle bid har været når hun har opsøgt mig?

Hold da op, det blev til en helt roman! men kære rare ilder folk! jeg har brug noget feedback på mine handlinger så jeg er sikker på at jeg ikke gøre noget forket, så jeg forhåbentlig jeg kan få en kærlig ilder ud af Frida.

mette11

Velkommen til. Super at du tager hende til dyrlægen så hurtigt og får kigget på hende. De ting du skal være obs på mht. dyrlægebesøg er om hun er i løb (det er ikke sæson nu, men man ved aldrig med sikkerhed med de små tosser), om hun er vaccineret (det skal hun i hvert fald - og hvis du er i tvivl, så giv hende en vaccine nu). En grundig undersøgelse vil også være på sin plads.

Ved du hvad hun har fået at spise? Hun kan jo være underernæret pga. forkert eller mangelfuld kost. Husk at en ilder skal have ubegrænset adgang til mad og det skal være kvalitetsmad (ildermad er desværre tit slet ikke egnet til ildere).

At hun bider kan være en reaktion på at hun er flyttet. Nogle ildere bliver meget utrygge og forvirrede over at få et nyt hjem og har brug for tid til at falde til ro. Måske kan du få en fra dit lokalområde til at komme og kigge på hende og hjælpe med at se hvorfor hun bider, hvis det fortsætter. Hun kan også bide fordi hun er sulten og lige skal finde ud af hvad man må spise. En anden mulighed er at hun lige skal teste dine grænser. Måske har hun heller aldrig lært hvordan man skal opfører sig? Måske har hun ondt et sted? Faktisk er der rigtig mange muligheder - men en dyrlæge kan udelukke de fysiske årsager og de andre ting må man arbejde med.
Jeg synes det bedste du kan gøre lige nu er at give hende ro til at falde lidt til og sørg for at bliv gode venner med hende, fex. ved at give godbidder (gerne i form af noget fornuftigt foder, tørret kød, lakseolie, æggeblomme eller andet sundt) og sidde stille og roligt ved hende og snakke roligt til hende. Når hun så sover kan du ae hende stille og roligt, men vær opmærksom på at hun måske kan blive forskrækket når hun vågner og ser dig/mærker dig.

At bruge en bakke et fremmed sted er svært for mange ildere. Mange finder selv ud af det når de lige har set stedet an og er faldet til. Nogle har brug for pottetræning. Det er normalt nok at hun ikke bruger bakken første dag et nyt sted.

Spørg endelig løs - man kan ikke vide alt og vi har sgu alle lært meget hen ad vejen som vi absolut ikke anede noget om inden vi fik ildere ;)

Skovfyr

Hej Mette og tak for svar og feedback! :-)
nu har hun været akut ved dyrelægen og fået et halv hjertet tjek, det første hun sagde var at det ikke helt var hendes område, og at det gør ekstremt ondt at blive bidt, så lymfe kirtlerne blev ikke tjekket og jeg tror ikke jeg kommer igen der, men 500g fritte på 2 år, med lopper. så jeg fik det atvide som jeg allerede tænkte :) (men hun kunne snildt neutralisere den for 1500 når hun har taget på) nogen der har en anbefaling til en dyrelæge i esbjerg området måske?

Mette Ang med bid tror jeg at det er af samme årsager men det studser mig lidt hvorfor en af dem, der er jo også det at jeg er en mand?
men men hvis hun bidder må jeg vel gi igen af kærlighed, det bliver vist noget med at vende kinden til og give godbidder når hun ikke bidder.
Har bare svært ved at lære af mine fejl føler jeg da alle bid som sagt er kommet umotiveret og på hendes "opsøgen" så når en fritter siger gå væk osv hvad gør de så?

mit næste spørgsmål kommer så nu!  :P
Hvor ofte skal jeg ha hende ude, og skal jeg helt vendte i et stykke til hun er lidt mere tilvant til stedet og mig? for hvis hun bliver ved med at spise mine fødder er der jo nok en mulighed for at både mig og Frida får en øv oplevelse ud af det? (hun har nappet huld i den ene fod og lavet en lang rids i den anden =) )

Eliza

Tillykke med hende. Hun lyder meget ilderagtig ;)

Husk det er en kæmpe omvæltning for hende og måske har hun ikke haft den store kontakt til mennesker når hun har siddet i et lille bur i haven og ellers boet i en stald.

Ilderens sprog er bid og de bider også i leg og for at få opmærksomhed. Jeg synes det lyder fornuftigt ikke at straffe hende en masse, for så vil hun sikkert bare se dig som den dumme, hvilket du jo ikke ønsker. Du skal selvfølgelig ikke bare acceptere bid, men at ignorer at hun bider er faktisk også en straf og når du så giver ros når hun ikke bider så fatter hun det på et tidspunkt.

Jeg ville droppe at ae hende i buret, det ville mine ikke gide ;) lad hende være ude så meget som muligt, tag evt. tykke sokker på, da nap i tæer er ret normalt. Sæt dig på gulvet så hun kan komme til dig og hav godbidder parat.

Håber i finder ud af det på en god måde
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Eliza

Jeg ville vælge at give suprelorin implantat der også tager hende ud af løb. Det er en kemisk neutralisering men sundere for deres krop og det ville kunne gives med det samme.

En ilderkyndig dyrlæge er nødvendig, der findes dog ikke mange af dem :( kender ikke nogle i Jylland desværre.

Ilderen er faktisk ikke et burdyr og bør ses som en hund eller kat, som du aldrig ville sætte i bur mange timer i døgnet. Mange har dem i bur fordi de ikke har mulighed for at sikre hjemmet ordentligt.

Jeg ville lade hende være ude altid måske på nær om natten. Tag tykke sokker på eller sutsko. Bide i tæer gør rigtig mange ildere også de bidetrænede. Det er tit en måde at gøre opmærksom på sig selv og sige leg med mig.

Find en masse legetøj du kan bruge så hun ikke bider dig men i legetøjet.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Øv med den dyrlæge. Men i det mindste kom du ikke hen til en af de kvajpander som selv mener at de har forstand på ildere uden at have det! Dem er der desværre en del af. Der er vist et par stykker herinde som er fra Esbjerg og du må høre dem hvilken dyrlæge de bruger (Malene og Kiddo mener jeg også er derfra).

Hun skal være så lidt i bur som muligt. Ildere har brug for aktivering og plads. Altså nu er der stor forskel på bure jo - men hvad man normalt kalder for bure er efter min mening alt for småt til andet end natten. Mine har et lille værelse de bor på og en 30m2 udendørs løbegår, men mindre kan selvfølgelig også gøre det.

Jeg ville også vælge et suprelorin implantat og give det nu. Så kan du altid få hende steriliseret senere, eller du kan fortsætte med implantater.

500g. er sgu ikke ret meget - men ildere er forskellige og nogle er mindre end andre. Det tyder på at du har ret i at hun er underernæret af den ene eller anden årsag.

Hvilket foder får hun?? Jeg vil anbefale foder som ZiwiPeak, Carnia Lynx, Ferretastic (er ikke sikker på hvordan det staves). Kan ikke lige huske flere gode, men det skal være noget som hovedsageligt indholder kød og ikke indholder kornprodukter og så lidt frugt og grønt som muligt, da dette ikke er godt for ildere. Og husk at hun altid skal have al det mad hun vil med frisk vand til.

Skovfyr

jeg har sluppet hende fri så hun har vimset rundt, og i et meget langsomere tempo end igår, det sluttede dog med at hun gik over og nappede mig i foden og kiggede lidt på mig hvorefter hun kravlede op for at spise noget mere. Hun får alt hvad hun kan trække, i godbidder har det være tørret kød stykker og en godbids pate på tube.. hun er dog ved at ha ejerfornemelse for tuben, så med hendes bideri er det nok for at prøve mig af for hun er sku ikke bange af sig, den står pt på en morfar, men må lokke hende ud når hun vågner.

det basis fodder hun lige nu får er kattemad på dåse mærket multifit, en variant med kylling i, fik noget killinge tørfodder i en prøvepakke hos dyrlægen som jeg vil se om hun vil ha, og hvis det er godkendt af Frida bliver det hvad hun får, men har ikke set indholds fortegnelsen :P? så hvis der er noget skidt i må jeg finde noget andet

Det var lidt øv med dyrelæge besøget men jeg har fået en loppekur så jeg er glad! og så vil jeg lade en anden dyrelæge tage sig af det lidt mere seriøse :)

mette11

Ok - vær sød at lige tjek hvad det indholder. Generelt er vådfoder ikke noget ildere skal have, men noget er klart værre end andet.
Hun har bedre af at få noget kvalitetstørfoder som basisfoder og det vil også kunne hjælpe hende med at få sin korrekte vægt. Godbidder skal man også passe meget på med mht. indhold. Gå efter noget som er 100% kød. Det kan man heldigvis få i de fleste dyrehandlere. MaxiZoo har fex. en del varianter som heller ikke koster ret meget.

Nap i fødder betyder tit "leg med mig" på ildersprog - og det er bare med at adlyde, for når man har ildere, så bestemmer man ikke længere selv!!  :P

Skovfyr


Shamua

Hej med dig :)

Jeg kender kun til en dyrlæge i det område som er god til ildere, og han er i Ribe :) http://www.ribedyreklinik.dk/  (Mine forældre bor i Varde så kommer der engang imellem så skulle finde en dyrlæge til nødsituationer).

Angående bid kan hun også bide fordi hun simpelthen bare er sulten og stresset. Det mad vil jeg tro slet ikke dur til hende, så det er bare super godt at du spørger ind til det. Noget du nemt og hurtigt kan få fat i er det her fra tyskland. Derinde kan du også finde det FERRETastic foder som Mette11 anbefaler. Det er ganske udmærket tørfoder :)

Det kan også være at hun bider dig for at teste dig og lære dine grænser at kende, så det er vigtigt hun lærer dem fra start :)

http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?cat=c44_F4Y-rEVOLUTION.html

Ellers kan du ved nogle dyrlæger finde Orijen til kat, det er også et ok foder, og du kan muligvis finde applaws kitten. (Kan i øvrigt også bestilles på zooplus.de)

Husk at hvis du nu får fat i et nyt tørfoder, så skal hun gradvist over et par dage vænnes over på det nye så hendes mave ikke får et chok.

Men tror også, som der bliver nævnt, at hun bider fordi hun ikke har været særlig meget i menneske hænder, men det at det er pigen der står med hende er jo et tegn på at hun godt kan opføre sig ordentligt, så jeg vil da sige at der er ganske meget håb for at hun nok skal blive en god pige.

Held og lykke med din nye pige :)

Vh. Marianne

Skovfyr

tak for feedback shamua, ja jeg har godt hørt at det er der jeg skal til igennem en pb =)

Ang med foder hva så med produktet jeg linker? men jeg vil se på de produkter du anbefaler, og formentlig anskaffe mig det, hvis det er liige det der dur som basis foder =)

Hun har forøvrigt været vågen og med det samme stod jeg klar ved lågen og bød til leg med en pels bold, pels mus, og et halstørklæde som jeg måske ku få hende til at finde morsom.. men nej, morsomt det så det ikke ud til at være :lol: hun hoppede op i buret igen efter 5 min.. det var åbenbart tid til en blunder igen.... hun sover meget? men vil tro det er pga hendes tilstand hun er i?

Shamua

Okay lyder godt :)

Det foder du linker til vil jeg hurtigst muligt stoppe hende med at give. Ville slet ikke give det til ildere, der er alt for meget kornprodukt i. Men som sagt, hvis du vælger at skifte så gør det gradvist så hendes mave vender sig til nyt foder :)

Ildere sover rigtigt meget, nogle mere end andre. Det er fint at du tilbyder leg, og så bare lader hende sove når hun vil :)
Hun kan jo også være ekstra træt fordi hun er flyttet og der sker så meget nyt for hende.

Vh. Marianne

Skovfyr

øv med øv på, så ryger det hjem til min mors katte... Det var jo ellers det dyrelægen stak mig i hånden >:|

Shamua

Brug det indtil du får noget nyt hjem :) Det fra Tyskland jeg linkede til, plejer at komme i løbet af et par dage :)

Vh. Marianne

Shamua

Har lige hørt at man kan købe ziwipeak i Maxizoo i Esbjerg, så hvis du vil kan du jo hente det i morgen :)

Vh. Marianne