Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

European polecat

Startet af Dark Crystal Ferret, 11. September 2011, kl. 21:08

Dark Crystal Ferret

Okay hæhæ.. så fik jeg den ind med ske tak  :P
Det er godt jeg har dig til at rode det hele ud for mig :fnis:
Så fik jeg den del af det på plads :-$

Shamua

#16
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 12. September 2011, kl. 16:13
Hvis der ikke er vildilder i Zarfia, og det tror jeg ikke der er, polecat er for det meste bare en farvebetegnelse og forvirring i england....så kan du jo sælge til alle du vil :)

Jeg kan mærke forskel på Thlayli og mine andre ildere, ikke kun psykisk men bestemt også fysisk...og jeg er ikke i tvivl om han er hybrid, men jeg er nu temmeligt sikker på det ikke er en høj procent og rimeligt udavlet på andre punkter...han er nem nok -faktisk meget nem, men meget meget anderledes og man skal tage lidt særligt hensyn til ham. -Påvirker det min hverdag...nej, jeg tager forskelligt hensyn til alle mine kræ, de er jo forskellige individer :)
Det skulle så være vildilder og ikke bare farve betegnelsen i Zarfia.. Bare en indskydelse.. Men selvom de er fanget i naturen, dem der er tilbage i hende, så er de jo somsagt allerede blandet med tamilder når de kommer ind, formentlig...
De er defineret som polecat når det kommer fra naturen, om man så vil kalde den engelsk european polecat, er jo så en anden snak... Fordi de er jo tydeligvis ikke rent vildilder længere derovre i naturen.

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Jeg tror ikke der er meget vildilder i hende.....men det eneste du kan gøre er at vente til hun får hvalpe og så se om de er egnede til førstegangskøbere eller ej.

AlisVolatPropiis

Citat fra: Shamua Dato 12. September 2011, kl. 17:35
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 12. September 2011, kl. 16:13
Hvis der ikke er vildilder i Zarfia, og det tror jeg ikke der er, polecat er for det meste bare en farvebetegnelse og forvirring i england....så kan du jo sælge til alle du vil :)

Jeg kan mærke forskel på Thlayli og mine andre ildere, ikke kun psykisk men bestemt også fysisk...og jeg er ikke i tvivl om han er hybrid, men jeg er nu temmeligt sikker på det ikke er en høj procent og rimeligt udavlet på andre punkter...han er nem nok -faktisk meget nem, men meget meget anderledes og man skal tage lidt særligt hensyn til ham. -Påvirker det min hverdag...nej, jeg tager forskelligt hensyn til alle mine kræ, de er jo forskellige individer :)
Det skulle så være vildilder og ikke bare farve betegnelsen i Zarfia.. Bare en indskydelse.. Men selvom de er fanget i naturen, dem der er tilbage i hende, så er de jo somsagt allerede blandet med tamilder når de kommer ind, formentlig...
De er defineret som polecat når det kommer fra naturen, om man så vil kalde den engelsk european polecat, er jo så en anden snak... Fordi de er jo tydeligvis ikke rent vildilder længere derovre i naturen.

Citat fra: Starshineferrets Dato 11. September 2011, kl. 21:34
Förutom det faktum att det inte finns vildillrar i england (eller jo, det ska finnas en liten inavlad population någonstans i england som några männsikro försökt bevara - som de alltså inte sälljer ut av), så även om det vore så så är det olagligt att hålla dem även där, för att inte tala om att sälja dem utomlands - alla vilda djur som flyttas mellan landsgränser skall åtföljas av ett speciellt cities avtal (och ändå kan man inte bara plocka vilda djur hursomhelst och ge dem ett intyg.) bryter man mot detta så snackar vi höga böter och många års fängelse faktiskt.

Det som lätt även skapat denna förvirring mellan englands vildiler bestånd och tamillrar är det faktum att i England benämns färgen viltfärgad som "polecat" och så även vildillern...

Men ja.. du kan lugnt avla på din tös utan att behöva oroa dig för att få fram svårhanterliga hybrider ;) Det lilla äkta vilt som kan finnas i vissa linjer är så långt tillbaka och så utblandat att det inte ska göra någon som helst skillnad ;)


Så er det vildilder der er i hende fra de indavlede (der nok er vildttypede) -eller dem der ikke har noget med vildildere at gøre, men derimod ildere der er sat ud og har parret sig på må og få?

og hvordan kan man vide at det ikke bare er en farvebetegnelse?! Og nej så vidt jeg kan forstå på de engelske fora, så definerer de alt de overhovedet kan som european "pure" polecats...selv silvere osv. Og det er -ligesom i dk  ulovligt.

Shamua

#19
Dem fra naturen som er parret på må og få (den engelske vildilder) ... som ikke er en rigtig vildilder.. Og ved det fordi vi har spurgt dem der har "lavet" linjen :)

Vh. Marianne

Starshineferrets

Man kan se på en iller om den är vild eller tam, man kan även i många fall avgöra om det överhuvudtaget finns något vilt i en iller eller ej - oavsett beteende. Det är nämligen inte beteendet som avgör om det är vildiller i en iller eller inte - utan typen, hur de ser utm struktur och vissa specifika drag, Drag som en tamiller (eller knappt ens en högprocentig hybrid) kommer att ha. Vildillrar är just det - Vilda illrar - Mustela Putorius - tamillrar - Mustela Putorius Furo. När man korsar de två "arter" får man en hybrid (eller ja, man får en hybrid oavsett vilka två arter man korsar- eftersom hybrid betyder just en korsning mellan 2 arter- att sedan vildiller och tamiller är mer närbesläktade än många andra är en annan sak, och en av anledningarna till att man kan korsa dem och få fertil avkomma te.x)

Öron finns det många olika varianter på vildillrar, men man kan inte enbart på öronen avgöra om illern är vild, ögonen är en viktig aspekt - Vildillrar har frontalt placerade, runda ögon. Det har inte tamillrar, deras öron sitter inte alls lika frontalt placerade, och de flesta har inte samma runda form. Kraniestrukturen är en annan viktig sak, en vildiller har en helt annan kraniestruktur samt form på nospartiet än vad en vildiller har. Sen har vi de uppenbara - storlek och muskler - vildillrar är helt enkelt ett kraftfullt muskelpaket - de har en kroppbyggnad som en tamiller aldrig kommer att kunna få. Pälskvalité är en annan sak. En vildiller har en spänst och glans i pälsen som ingen tamiller har. De får våra illrars fantastiska vinterpälsar att se ut som något katten släpat in ;)

Sen har vi hur mycket mer atletiska de är.... en tamiller skulle te.x aldrig lyckas med det här:, och nej, han tog sig inte dit via fönsterhyllan eller den andra hyllan.. han hoppade rakt upp....

Hela en vildillers rörelsemönster är så markant annorlunda från en tamiller att det knappt går att tro att det är besläktade djur




Shamua

offentsivt at vedkommende på ovenstående billede har en potteplante stående i vinduet.... :P

Vh. Marianne

Starshineferrets

potteplanten sitter fast hehehe ... men ja.. jag hade denna vildiller hemma hos mig i ett par dagar innan han åkte vidare, och ja.. det var flera år sedan. Skadorna han orsakade finns fortfarande att beskåda. Jag har illrar som är omöjliga att illersäkra för vanligtvis... men jag hade inte en enda chans mot den här killen :s NOTHING hade kunnat förbereda mig för vad han kunde :s

Dark Crystal Ferret

Hold da op det billede Sara, det var godt nok vildt :fnis:
Vil det sige at ejeren af ilderen limer sine potteplanter fast?  :lol: Godt så, det vil jeg da prøve - måske det kan lykkes at få en plante til at overleve dyrene herhjemme også så :dans:
Kan godt se hvad du mener, hvis han kunne det der og vi er van til hvad vores små kæledyr kan - hvad jeg da ellers heller ikke ser som småting :X



Starshineferrets

Illern på bilden har ingen ägare :D Han springer nu mera fritt i Skogarna som han ska :D Men han mellanlandade hemma hos mig ett par dagar.... pottplanterna sitter fast med Ståltråd och blommorna är av plast  :P Fast ja, under den här vildillerns besök lyckades han ha sönder ett par ändå, trotts att de satt fast ;) defiinitivt ingen upplevelse jag vill upprepa igen :( Det var hemskt att se hur dåligt han mådde i fångenskap :(

Nina_eliz

Vi har en ilder som har veldig høy prosent av vilt i seg. Han er ikke tam, men han og jeg har etablert et forhold som fungerer hel fint.
Skulle gjerne hatt han med meg i sengen hver eneste kveld, men det lar seg ikke gjøre for å si det sånn...  ;)
En tam vill.ilder eksistrere ikke.... De er fortsatt ville dyr....




Sølvsten

Citat fra: Nina_eliz Dato 18. September 2011, kl. 17:25
Vi har en ilder som har veldig høy prosent av vilt i seg. Han er ikke tam, men han og jeg har etablert et forhold som fungerer hel fint.
Skulle gjerne hatt han med meg i sengen hver eneste kveld, men det lar seg ikke gjøre for å si det sånn...  ;)
En tam vill.ilder eksistrere ikke.... De er fortsatt ville dyr....





Det kan godt være han ikke er tam men han er godt nok flot.

ilderhjemmet

Citat fra: Nina_eliz Dato 18. September 2011, kl. 17:25
Vi har en ilder som har veldig høy prosent av vilt i seg. Han er ikke tam, men han og jeg har etablert et forhold som fungerer hel fint.
Skulle gjerne hatt han med meg i sengen hver eneste kveld, men det lar seg ikke gjøre for å si det sånn...  ;)
En tam vill.ilder eksistrere ikke.... De er fortsatt ville dyr....





Quark ligner rigtig meget denne ilder
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Nina_eliz

Selv om en ilder er lik i fargen. Så tilsier ikke det at ilderen har vilt i seg...

Oppførselen til en villilder er veldig annerledes enn en tam ilder.... Man ser ikke forskjellen på de før man har hatt en villilder i hus...

Vår Ulrick kunne ikke bodd hvor som helst! Han trenger en helt annen stimuli enn en tamilder. Og han byr på utfordringer som man ikke møter til daglig
hos en tamilder.

ilderhjemmet

Vores Quark er ikke en vildilder men hybrid, ved ikk' hvor meget, han er meget anderledes, både i kropsbygning, udseende og opførsel end vores andre ildere :), ved godt at farven ikke behøver at være afgørende for en vildilder :)
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet