Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvordan definere man en chokolade?

Startet af Amazing Ferret, 13. September 2011, kl. 18:39

Starshineferrets

jag har aldrig varit med om att en viltfärgad iller har fått avdrag för att dne har varit för ljus... domaren måste verkligen ha slagit i huvudet där tycker jag, för så ska det ju absolut inte vara. En viltfärgad ilelr är viltfärgad oavsett om den är ljus eller mörk, och en ljusviltfärgad kan vara lika fin som en mörkt viltfärgad - det en bra domare tittar efter är inte enbart själva färgen när de sätter poängen för färg - utan jämnhet i färgen, om illern har bra kontratser (och det kan både ljus och mörkt viltfärgad ha), fin mask, glans och lyster i färgen samt en tredimensionalitet i pälsfärgen (hur man nu ska förklara detta). Och detta kan både ljusa och mörka viltfärgade illrar ha - så ja, med en domare som vet vad de gör så ska faktiskt inte bara det faktum att illern är mörk avgöra att den vinner.... då är domaren verkligen ute och cyklar i min menig :s

Vad gäller diskussionen om färgindelningar och alla dessa "nya" färger så ja.. för min del spelar det egentligen ingen roll om det dyker upp en massa nya klasser MEN jag tycker att det är trist när utställningar utgörs av fyrtiarton klasser med mellan 2-4 illrar bara för att alla ska få sin egen färgklass. Man kan faktiskt utmärkt ha illrar i andra färger klassen, där blir de inte ens bedömda mot varandra färgmässigt utan de döms efter sin egen standard - alltså - en choklad döms som en choklad, en svart som en svart, och högst poäng vinner klassen helt enkelt.

Personligen har jag hellre mina illrar i stora klasser än små, då jag tycker att det känns roligare om man vinner eller placerar sig högre upp i en klass, när man haft så många andra fina illrar att tävla mot. I mindre klasser känns det dessutom "hårdare" att inte vinna något, eftersom konkurensen varit så liten i en klass på tex 2-4 illrar - då blir det mera påtagligt när man inte blir placerad. Men det är min mening :D

Jag känner lite som julia där vad gäller uppdelning mot mörk och ljus viltfärgad - vad händer med dem som är mellanfärgade? Jag har min dweia här, som är för ljus för att vara mörkt viltfärgad, men för mörk för att vara ljus. Med en sådan uppdelning innebär det att hon aldrig har en chans någonstans - för helt plötsligt har man satt total fokus på färgen. - något man till motsatsen från vad många verkar tro faktiskt inte gör i en vanlig viltfärgad klass - det SKA inte vara färgen som styr där. Gör den det har man i mitt tycke dåliga domare helt enkelt som inte kan titta på en iller och se allt annat som bör vara avgörande. Färgnyansen skall inte styra, men hur färgen är fördelad etc.

Shamua

#16
Jeg gider ikke læse tråden, men sådan her definerer jeg forskellen mellem pastel og chokolade:

En pastel har "brune" ben samt hale og de behøver ikke have en maske, men de må gerne. Det er så der man kan begynde at snakke lys/almindelig/mørk pastel.... En pastel er lysere ned af siden og maven, end på resten af kroppen.

En chokolade har "brune...rødlige" ben samt hale. De kan have maske og de kan mangle maske. Det giver forskellen mellem self og solid. Med maske (self) og uden maske (solid). En chokolade er ikke lysere på siden og maven. Dette er forskellen der gør at de bliver chokolade. En Chokolade har sammen farve på hele kroppen.. (Der kan selvfølgelig være en smule mørkere ben og hale, end på resten af kroppen, men det er stadig samme farve. Farven ser bare mørkere ud fordi pelsen sidder tættere på ben/hale)

Billedeksempler:

Min Arya - PASTEL:

http://ferretopia.eu/index.php?topic=6282.0

Bawas Emi - CHOKOLADE:

Har fået lov til at låne billedet af Bawa :)

Det er bare min definition, og det er den måde jeg finder mest rigtig...

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Det er jo ikke forkert bare fordi folk har en anden mening  ;)

Der er jo også forskellige definitation på hvornår en ilder er sort eller bare mørk vildtfarvet  :D

Shamua

#18
For at svare Julia og Sara på "hvor blev mellemfarven af" ... Den er der i hvertfald på Dooking, For klasserne hedder:

- Mørk vildtfarvet

- Almindelig og lys ..... Godt når står klassen som almindelig, men dem der deltager på udstillingen har også fået en mail om, hvor de skal fortælle om den er mørk, almindelig eller lys, fordi det kommer til at stå på skemaet... Netop fordi at ingen skal miste point fordi den er for lys til at være almindelig vildtfarvet og omvendt...

.... og så bare de mørke for sig selv.

Ja, det kan være svært at definere farverne, men vi starter et sted og forsøger. Jeg tror faktisk vi har ramt ret godt. Jeg lærte i hvertfald en masse om forskellene på de 3 vildtfarvede nuancer på Petfoods. Det var også her "vi" blev opmærksomme på at man er nød til at definere alle 3 farver.

Erika: Nej, jeg synes da der er en ret klar definition på hvornår en ilder er mørk vildtfarvet og sort. I hvertfald i dk.

Vh. Marianne

Dark Crystal Ferret

#19
Barky: Nej jeg ved godt det ikke var et person angreb på mig. Og jeg debatter også bare :P Vi kan skam godt være venner, selvom vi ikke er enige :)

Men jeg ved også godt det ikke er lige med det samme vi får en Cinnamon/Kanel klasse. Men stadig er det da et ønske jeg har, efter som jeg syndes dyrene skal bedømmes for den farve de har og i de klasser hvor de passer ind. Og jeg syndes det er synd de får træk for ting de faktisk skal have. Som den sorte i en vildtfarvet klasse.
Men ja, vi har en sort klasse i Danmark hvilket jeg er rigtig glad for :dans:

Jeg syndes bare at det er synd, som jeg hele tiden har sagt, at nogle klasser bliver så store som Andre farver klassen bliver nu vi bruger den til alt hvad der ikke er Paste/Albino/Standart/Silver osv osv.

Men nu i skriver at klasserne bliver meget små i en Cinnamon klasse. Så sidder jeg jo bare her og får en tanke. hmm men efter som i jo mener at der kun er 3 - 4 rigtige chokolader i Danmark. Så må resten - altså Peters Ramses, Anjas Emi og Hannes Dooley - Tildes Aysiha og alle de andre i IKKE mener er rigtige Chokolader jo være en Cinnamon?? Og i så fald har vi jo pludselig mange af dem, og knapt så mange Chokolader. Hvilket i mit hoved giver en mindre chance for en Chokolade klasse og en større for Cinnamon. Og det er der vel heller ingen der ønsker?

På den anden siden så mener jeg jo også stadig at det er synd at komme dem i en pastel klasse. Uanset hvad, så ér de altså ikke pastel, det er vel tydeligt for alle at de ikke ligner hinanden?
Jeg er også enig i at vi ikke skal lave klasser til ALLE farverne. Det ville blive for mange klasser. Især fordi de ville være meget små..

Men jeg skriver altså også om at vi må udvikle os med udviklingen inde for ilder farver/opdræt. Og i fremtiden så kommer der altså flere af de farver - Også i Danmark.
Da jeg fik William og du Barky fik Maleika, havde vi slet ikke andre i de farver - ikke som jeg husker det. Og siden har vi jo fået rigtig mange nye ind i landet, og flere og flere ønsker at bruge dem i avl. Jeg tror ikke vi kan blive ved med at leve i "fortiden" i forhold til ilder farver, og slet ikke i forhold til Chokoladen.
Jeg ved ikke om i forstår min mening her og jeg håber ikke i tager den personligt op som noget negativt jeg skriver. Men jeg mener altså at vi er nød til at følge med udviklingen, lige som med alt andet i den her verden.

Ikke ment som om vi skal have alle de farve klasser i Danmark som vi har i udlandet. Men i nogle tilfælde har vi allerede farverne i vores eget land.
Jeg ved godt det her deler vandene mellem os, og nogle er meget uenige med mig.. Men jeg tror bare vi er nød til om ikke andet at overveje den nu. For den vil helt sikkert komme op igen før eller sener. Og i nogle tilfælde vil jeg jo altså mene at som med chokolade klasserne, så er det en ting vi må overveje.
Jeg har sjældent set så mange tråde hvor folk skrive de har fået en chokolade, hvor alle sidder og siger de ikke er chokolade men pastel.- fordi den ikke ligner Maleika eller Yabba. Men det mener jeg jo så ikke de dyr er i mange tilfælde - de er Cinnamon/Kanel. Det er så bare min personlige mening. Men som sagt, der går nok år før vi finder enighed omkring det her.

CMS

Jeg synes, der bliver diskuteret to ting i denne tråd, og jeg tror, det er enormt vigtigt at holde dem adskilt. Dette her går ud på 1: at få defineret, hvad er en chokolade? (farven helt oprindeligt efter standarden) og 2: hvad gør vi med chokolader/cinnamon/kanel/pasteller på udstillingerne.

1: Chokoladen er jo et tysk fænomen opstået som en mutation af de sorte - en sort med pigment-fejl ;) Den sorte er jo så fremavlet af vildtfarvet (en en dårlig vildtfarvet, hvis man spørger nogle) men først anderkendt i den tyske standard og idag også i den danske og svenske.
Ser man på chokoladen og holder sig op af den tyske standard, er det fuldstændig som Julia skriver, der findes en self og en solid. De, der så har fuld maske og er for lyse, er så en dårlig chokolade efter standarden (eller en helt anden farve). Hvis man ser på de sorte, findes der jo også både self og solid. Da man så begyndte at få ildere, der var helt sorte på kroppen uden farveforskelle på ben og hale men med fuld maske - jamen så er det enten en dårlig sort (efter tysk standard) eller en rigtig dårlig vildtfarvet, da de vildtfarvede jo skal have farveforskelle på kroppen. Det samme er lidt ved at ske med chokoladerne/pastellerne.

Vi har i DK ikke "vores egen" standard, men vi har nogle gængse normer omkring farverne. Lige pt. står vi med en håndfuld ildere, der falder lidt udenfor kategori, og der opstår problemet.


2: I forhold til udstillinger ser jeg det SLET ikke som et problem. Så længe der bliver angivet på dommerskemaet, hvilken farve den pågældende ilder har, bliver den jo dømt efter den. Dommere har jo altid en måde, de foretrækker ilderne på - altså deres standard. At den er forskellig fra dommer til dommer, er jo charmen ved netop at udstille hos forskellige dommere. Dog er der jo nogle helt basic regler, alle dommere har.
Jeg er sikker på, en god dommer er proffesionel til at domme ilderen som den er i forhold til, "hvad den skal være". I så fald er klasserne jo slet ikke et issue, man kunne sætte Romeo (sort) i albino angora (klasse), så længe der står på hans skema, han er sort korthår og bliver dømt således, er der ingen ballade herfra (pst - langt ude eksempel men håber min pointe kom frem)   
Mange hilsner Christina

Lena og Peter

#21
Jeg ved godt vi er kommet lidt væk fra tråd starten, men synes da endeligt det er en spændende diskution, om hvordan man skal gøre på udstillinger..  ;)

Med hensyn til chokolade er det jo meget svært, da de jo er enten en "dårlig" sort eller pastel.

Jeg synes at den løsnng man forsøger at lave på Classic, er en mulighed.. Her forsøger man at lave en self klasse. En anden mulighed er jo også at man stopper med at sætte de ilder med aftegninger i andre farver, og så bruger denne klasse til de ilder der har en anden farve. Når man kigger på vores egen Minnie, som jo altid kommer i andre farver, er hun jo vildtfarvet med tomte.



Så kunne man jo evt. lave en klasse til de dyr med aftegninger.. Men igen hvad så med silver..????

Jeg vil dog give Marianne ret.. Som det er lige p.t. ser jeg også Anja's Emi og vores Ramses som chokolader her i Danmark..  ;)

Citat fra: CMS Dato 14. September 2011, kl. 12:11
2: I forhold til udstillinger ser jeg det SLET ikke som et problem. Så længe der bliver angivet på dommerskemaet, hvilken farve den pågældende ilder har, bliver den jo dømt efter den. Dommere har jo altid en måde, de foretrækker ilderne på - altså deres standard. At den er forskellig fra dommer til dommer, er jo charmen ved netop at udstille hos forskellige dommere. Dog er der jo nogle helt basic regler, alle dommere har.
Jeg er sikker på, en god dommer er proffesionel til at domme ilderen som den er i forhold til, "hvad den skal være". I så fald er klasserne jo slet ikke et issue, man kunne sætte Romeo (sort) i albino angora (klasse), så længe der står på hans skema, han er sort korthår og bliver dømt således, er der ingen ballade herfra (pst - langt ude eksempel men håber min pointe kom frem)   

Problemet kommer jo, hvis der på hans dommerseddel stå at han er albino angora... ;) .. Det er jo derfor det er vigtig at finde frem til den rigtige farve.. En ilder som Emi ville jo have større chance for at vinde, hvis hun er  chokolade/cinnamon end hvis hun er pastel, da hun jo er en dårlig pastel..  ;) . Hvad klassen så hedder, giver jeg dig ret i er ligemeget.. Bare der står det rigtige på dommerseddelen.

Barky

Øhm... Jeg løb tør for ting at sige... :-$  Nå, så har jeg vist sagt hvad jeg mente...  :lol:

Carry on....
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Kan problemet med "dårlige" chokolader ikke blive taget op når der faktisk er ildere nok til at det begynder at blive et problem? jojo der er nogle der er lidt svære at få i den rigtige klasse, men så er det vel heller ikke et større problem og som det er nævnt tidligere, så ved man jo når man køber sådan en farve, at de kan være svære at placerer.

Nu har man fået en chokoladeklasse kan i så ikke bare være glade for det? Efter min mening er der slet ikke nok ildere til den burde være der, men mere vil have mere og nu skal vi have nye klasser med andre farver som vi slet ikke har godkendt i dk.
Der må altså godt være fmange dyr i en klasse, for det giver da et meget bedre billede at de vinder over en masse end over et par andre. Personligt synes jeg det er en smule tamt at mine dyr skal vinde over mindst 10-15 andre dyr hvor en chokolade skal vinde over max 5 andre..

Vil da så sige at selvom en ilder bliver flyttet i en klasse betyder det jo ikke at den ikke har en vinderchance selvom den ikke har den helt "rigtige" farve. Jeg mindes da at Navi vandt en 2. plads i sort kun slået at Jezabel  :lol:

Man skal huske at dommerne dømmer efter langt mere end en farve og grunden til at fx mørke vildtfarvede vinder mere, tror jeg er pga deres kropsbygning oftere er flottere og mere muskuløs end de lyse vildtfarvede.

Jeg vil også kun mene at en chokolade er en ilder som Maleika og skal kommer fra sorte linjer og ikke linjer med en masse pastel.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.