Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Avl på angoratæver

Startet af Anne, 4. Maj 2012, kl. 22:42

Anne

[besked=Malene]Delt fra Soelberg`s Sun Ferret - parringer 2012.[/besked]

Må man spørge hvad begrundelsen for at lave en angora-angora parring er? Og har du en backup plan hvis hun ikke har mælk nok?
Undkyld hvis du synes det spørgsmål er træls i den parringstråd, tråden kan for min skyld deles, men jeg har kigget i tråden et par gange nu og er gået ud igen, men jeg er simpelthen nødt til at spørge.

Soelberg`s SUN ferret


Anne det er helt fint at du spør ind til det. Jeg havde også regnet med at spørgsmålet ville komme når parringerne blev lagt ind ;)

Der er helt styr på tingene. Jeg ville ikke lave sådan en parring ellers. Jeg har desuden prøvet det før med succes <3

Barky

#2
Ligesom Anne er jeg noget bekymret for angora+angora parring... Hvordan er dine erfaringer med dem? Jeg vil gerne høre om successerne, for jeg har i snart 8 år som ilderejer, kun hørt om eet kuld i tyskland hvor det var en 100% succes. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Soelberg`s SUN ferret


hvordan 100 % succes. Mener du mælk eller overlevende hvalpe ??

Anne

Har du oplevet at dine tæver havde mælk eller hvad gør du? Jeg ville betegne en succes som at tæven selv har mælk, men jeg ved at der er mange i f.eks. tyskland der parrer en anden tæve op sideløbende i stedet som kan hjælpe med ungerne (eller overtage dem).

Barky

Nu har Anne sagt det... Men ja.. med 100% succes regner jeg det for at tæven selv klarer skærene uden hjælp.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Soelberg`s SUN ferret


En angora tæve har som regel ikke mælk nok, så jeg har en tæve der er parret tom. De 2 tæver opfostrer så hvalpene sammen, og det er der intet problem i overhovedet. Men ja når i regner en succes på mælken, så er det jo ingen succes, men regner man succes ud fra overlevende hvalpe så er det jo en succes

Soelberg`s SUN ferret


det er jo ikke sådan at jeg lader en angora tæve få hvalpe og så tager hvalpene fra hende for at lade en anden tæve opforstre dem. Det ville jo være synd for tæven.

Barky

Men så er det jo heller ikke 100% succes. Så ER der stadig problemer med mælken hos angoratæver...
Mit spørgsmål er så.. Hvorfor parre dem op?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Soelberg`s SUN ferret


Jeg kan ikke se man ikke skal gøre det, når nu man kan gøre det med en babysitter. Tæverne virker glade for at være 2 om pasningen, tja så hvorfor ikke.

Barky

Citat fra: Soelberg`s SUN ferret Dato  6. Maj 2012, kl. 19:38

Jeg kan ikke se man ikke skal gøre det, når nu man kan gøre det med en babysitter. Tæverne virker glade for at være 2 om pasningen, tja så hvorfor ikke.

Fordi at tæven ikke selv kan opfostre kuldet......??

Behøver du en mere alvorlig grund? O_O
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

#11
Er det virkelig SÅÅÅÅÅÅÅå slemt at man laver en angora/angora parring????

Når man nu ikke tager hvalpene fra tæven, men har en ammetæve ved siden........Og når man nu ikke prøver, så finder man jo heller ikke ud af om vores angora tæver bliver bedre og rent faktisk selv på et tidspunkt kan opfostre unger uden en ammetæve.

Os der avler angora prøver jo på at gøre dem bedre, så på et tidspunkt lykkes det jo.....

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Maj 2012, kl. 20:19
Er det virkelig SÅÅÅÅÅÅÅå slemt at man laver en angora/angora parring????

Når man nu ikke tager hvalpene fra tæven, men har en ammetæve ved siden........Og når man nu ikke prøver, så finder man jo heller ikke ud af om vores angora tæver bliver bedre og rent faktisk selv på et tidspunkt kan opfostre unger uden en ammetæve

Ja det er faktisk ret "slemt" når avlsdyr ikke kan opfostre deres unger.

Og hvis forsøget går på om tæven selv kan opfostre hvalpene, så er ammetæven ganske unødvendig. Enten lever de og så kan angoratæver give mælk nok, eller også dør de. Og så kan angora tæver ikke give mælk nok.

Som skrevet tidligere. Så har jeg kun hørt om eet kuld nogensinde hvor det rent faktisk skete at tæven havde mælk nok.

Hvad bliver det næste? At vi tillader avl på solide silvere selvom de måske ikke kan føde ungerne selv, så kejsersnit er nødvendigt.

Når nu at det er muligt, for dem der absolut MÅ, at lave angorahvalpe uden at bruge angoratæver.. hvorfor så ikke? Disse hvalpe risikerer ikke at dø af mangel på næring.

Og du kan da slet ikke være forbavset eller undrende Erika. Det er ikke normalt at parre angoratæver op. Det har det aldrig været, for hvalpene viste sig at dø af mangel på mælk eller næringsrig nok mælk.
Jeg mener bare at det er komplet idiotisk at finde det nødvendigt at parre en angoratæve op og en amme til hendes hvalpe samtidig.
Hvis ikke at folk er kvikke nok til at indse at når angoratævernes hvalpe DØR uden en amme, at det så er en SERIØST ALVORLIG DEFEKT. Så ved jeg snart ikke hvad.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Jeg er ikke forbavset  :D Jeg har faktisk vidst længe at Randi har gjort det før......men jeg blander mig ikke i hvad folk avler på  :D

Randi ved hvad hun gør og så kan jeg virkelig ikke se hvor folks problem er.........

Og nu vi er i gang....hvorfor himler i så ikke op over hendes silver/silver parring???? Det er jo heller ikke velset i folks hoveder  :D

Min pointe er bare at man skal ikke blande sig i hvad andre gør og håbe på at de ved hvad de gør  ;)

Barky

Føler du dig ramt Erika?

Vil du tage den her diskussion med mig igen? Vi har taget den i årevis og er ikke blevet enige endnu.

Jeg behøver vel ikke, endnu engang, at opremse de genetiske problemer der opstår med silver+silver parringer? Jeg behøver ikke fortælle dig at det er en dårlig ide at parre en angora tæve op når hun nu ikke kan opfostre hvalpene. Du véd godt disse ting, men gør det alligvel. Så hvorfor skulle jeg svare på dine spørgsmål?
Bla bla bla.... Hilsen Julia