Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Tæve med hvalpe

Startet af FerretParadise, 8. Maj 2012, kl. 20:09

tzari

Jeg har selv oplevet en tæve der stressede en del med hvalpene. Jeg placerede hende først i bur med hvalpene og hun begyndte også panisk at flytte rundt på dem og efterlade dem sjove steder fordi hun var stresset. Hun valgte 3 gange på første 5-6 uger at vælge en hel ny placering til hvalpene og dette lod jeg hende gøre nu hun følte tidligere redeplads ikke var sikker mere. Ja de var nyfødte men lyder som om det problem du har har været længe under opsejling og er udløst af stress.
Dette løste jeg ved at lade hende have en gang for sig selv og give hende fred til at være mor. Lad hende vælge hvor hun vil have hvalpene og prøv at lade vær at håndtere hvalpene for meget da dette kan være med til at stresse hende. Jeg har selv mistet en tæve da hvalpene var 5½ uge gammel.
Stor procent del af hvalpene udviklede "psykisk problemer" i samværet med andre ildere, de lærte simpelhen ikke hvordan man gjorde. Havde 3 stk, der gik sammen og de havde deres egen flok og var meget stride ved andre. Nu er den sidste alene og hun går pt alene og kun kort varigt med Fire. Da hun enten bliver møflet voldsomt af de andre eller i andre hjem selv bliver bully. En af de andre kan ikke forsvare sig men ligger sig passivt og skriger om hjælp.

Hvor var hun placeret da uheldet skete og hvad gjorde du imens. Hvis du prøvede at rykke hvalpene i sikkerhed så kan det desværre let have forstærket hendes følelse af at hvalpenes placering ikke var sikker mere. Nej bebrejder dig på ingen måde prøver at finde ud af HVAD der reelt skete omkring hende da uheld skete for at man kan få en forståelse for hendes handling og handle derudfra.

Så mit bud ville være du lader hende selv vælge hvor hun vil have hvalpene og holder igen med at tage hvalpene foran hende men kun tager dem når hun kortvarigt er ude og gå lidt når hun får behov for det. Håber du vil læse dette som et velmenende råd for er ment sådan.

Og side kommentar prøv lige at tage hendes temperatur og check der ikke er lukket livmoder betændelse eller lign for det kan desværre også være der er en fysisk grund til hendes opførsel.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Jeg har på intet tidspunkt håndteret hvalpene, eller hjulpet med at få dem ind i renden igen, hvis de var kravlet ud.
Bla fordi det var tævens job og ikke mit, men også fordi jeg ikke kunne få lov.
Jeg røret faktisk kun ved hvalpene om morgenen når jeg skulle gøre rent i hvalpegården, og der blev de hurtigt vejet. Imens var tæven udenfor hvalpegården, hvor hun fik lidt tørret kød eller mælkeerstatning. Noget der tog et par minutter.

Imens ulykken skete lod jeg hende være, jeg kiggede lige ned en gang, men ellers holdt jeg mig væk. Netop for at få hende til at falde til ro så hurtigt som muligt.

Det var lidt "sjovt" med hende. Til tider elskede hun at ligge sammen med hvalpene, og så meget fredsfyldt ud, men så et par minutter efter kunne hun flippe helt ud. I alt det her, har hun også bidt i mig, det var slemt den første uge, så blev det bedre, og til sidst var hun dum igen.
Hun har ikke lukke livmoderbetændelse, alt dernede er helt som det skal være, der hvor den er gal med hende er i hendes hoved.

Hun er nu hos min veninde Mette, et sted hun elsker at være, sammen med Fire og Sniper. Hun har hygget sig der specielt med sin kæreste Fire, som hun har puttet med og hun spiser fint. Der bliver selvfølgelig holdt øje med hende, både om hun får betændelse i "babserne", hun skal jo lige ha stoppet mælkeproduktionen, og så bliver der holdt øje med om hun går i løb igen.
Jeg har valgt at fjerne hende helt fra min lejlighed, så hun ikke kan lugte eller høre hvalpene, for det ville bare stresse hende super meget.

Hvalpene har det fint, om lidt skal jeg ind og veje dem. De har fået mad 3 gange i nat, blevet vasket og nusset, og de har pruttet og tisset fint alle sammen.

Jeg er obs på det med ilderadfærd, nu de ikke har deres mor, men det har jeg en god plan for hvis nu mine egne tæver ikke vil passe dem.
Så vil jeg om en uges tid begynde at besøge Christina med hvalpene, hvor de kan være sammen med hendes hvalpe og deres mor Java. Det vil jeg gøre hver dag i mange timer. De vil selvfølgelig skulle være alene om natten, men helt ærligt, det tror jeg selv er en god plan B. Plus når de bliver lidt ældre og kan løbe rundt og lege, så vil mine tæver helt sikkert nyde at lege med dem, det er jo noget helt andet end at skulle lege mor for dem i en hvalpegård, hvor de skal vasket osv.
Ann Hillerslev.

mette11

Sikke noget lort  :( Stakkels lille hvalp  :( Og stakkels dig og hvalpekøberen  :'(

FerretParadise

Citat fra: mette11 Dato  9. Maj 2012, kl. 08:29
Sikke noget lort  :( Stakkels lille hvalp  :( Og stakkels dig og hvalpekøberen  :'(
Ja livet er sgu ikke retfærdigt nogle gange.  :(

Og i alt dette her er jeg bare så taknemmelig over, at jeg har så gode veninder i Mette og Christina, der straks er sprunget til for at hjælpe.  <3
Ann Hillerslev.

katja

pu ha sikke en omgang, hvor er jeg ked af det på dine og hvalpekøbers vejne, men er glad for at høtre hvalpene har det godt nu,
ejer af 7 dejlige trolde,

lussingen

Jeg vil lige komme med en lille up-date på Navi:
Hun kom hjem til mig igår sidst på eftermiddagen. Da Ann og Christina var kørt med den lille hvalp, rendte hun rundt i gangen og på ilderværelset sammen med Fire og Sniper. Hun brugte lidt tid på at skælde Sniper ud, men Fire var hun meget glad for at se. Hun puttede med ham i en rund seng efter en lille halv time. Over for mig har hun været meget kontaktsøgende. Hun bad flere gange om at blive taget op, hvorefter hun rimelig hurtigt ville ned igen :) Hun var ikke aggressiv i sin adfærd overfor mig, men lod mig tage hende op og kigge på hende. Lidt senere legede hun lidt rørleg med Fire. Hun spiste og drak godt og tog også gerne imod godbider.
Da vi havde spist aftensmad kom Navi, Fire og Sniper ud i volier. Dette var hun meget glad for. Hun skældte stadig lidt på Sniper, men søgte meget Fire for at putte med ham. Hun spiste og drak fint. Omkring kl. 21 kom de ind i gangen, og her hyggede hun igen med Fire. Hun var lidt våd på maven af mælk, og dette tørrede jeg af med en serviet, hvilket hun ikke havde noget imod. Hun lagde sig på mine ben i nogle minutter og nød at blive puslet lidt om.
Jeg gik i seng kl 23. Jeg valgte at sove i stuen, da jeg her bedre ville kunne høre hende. Jeg har været oppe et par gange i nat, ikke fordi der var noget galt, men mere fordi hun skældte Sniper ud. Dette var ikke på nogen måde alvorligt, men mere sådan en lidt kællinge-agtig opførsel. Hun fik lidt nus og lidt tørret kød og jeg fik lige tørret hendes mave igen.
Her til morgen lå hun i en hængekøje og sov sammen med Fire. Hun vågnede da jeg stod op og kom hen for at sige godmorgen. Hun fik lidt olie og  nus og fik lige tørret maven.
Da vi tog på arbejde kom hende og de to drenge i volier.
Hun har hele tiden spist og drukket godt, og hun har ikke på noget tidspunkt været aggressiv og forsøgt at bide mig. Hun virker ej heller stresset over at være væk fra sine hvalpe. Hun virker til at være glad for at være sammen med især Fire <3
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

FerretParadise

Tusind tak Mette, det var dejligt at du her ville skrive en opdate om hvordan det er gået hos dig.  :)

Det lyder til, at Navi har det godt, og ikke stresser over at være væk fra sine hvalpe, og det glæder mig rigtig meget.
Jeg må indrømme, at igår da vi stod og måtte sige farvel til den lille dreng, da var min kærlighed til Navi meget lille.
Min fornuft ved godt, at hun ikke har gjort dette for at skade sine hvalpe, det var bare resultatet af hendes opførsel. Jeg tør dog ikke risikerer noget med hvalpene, og når de nu selv kan spise, og hun har det godt hos dig, så ser jeg bestemt dette som den bedste løsning for alle. Og jeg må indrømme, at i denne situation så er det hvalpene jeg tænker mest på. Navi skal nok klare sig, hun har sin Fireman.

Hvalpene har taget godt på, imellem 16-34 gram. Den største dreng har taget 16 gram på, og den mindste pige har taget 24 gram på.
Så det vil jeg sige er rigtig flot.  :)
Ann Hillerslev.

lussingen

Det var så lidt :)
Nej, hun virker ikke stresset. Jeg havde faktisk regnet med, at hun ville være mere fremme i skoene og måske være lidt efter mig, men det har hun ikke været. Hun virker også glad for at være sammen med især Fire, hvilket jeg er rigtig glad for. Hun har endnu ikke ville lege med mig, men det er jo ikke så underligt, da hele situationen er meget ny for hende.
Jeg forstår godt dine følelser omkring hende. Vores følelser er jo ikke altid rationelle, og selvom din hjerne siger dig, at det jo ikke er noget hun har gjort med vilje, så kan hjertet jo godt sige noget andet. Derfor tror jeg det er godt for alle parter, at hun er lidt væk. Det gælder både for hende og dig. Og ja, Navi er en sej pige, så hun skal nok klare den. Hun er så glad for Fire, og det glæder mig sådan.

Hvor er det dejligt at høre, at hvalpene har taget så flot på :dans:
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Eliza

Sidder her med en klump i halsen og tårerne der presser på :( og jeg har ikke engang mødt de her hvalpe.. Jeg er virkelig ked af det på din, navi's, hvalpen og ikke mindst hvalpekøberens vegne :(

Det er forfærdeligt, at hun ikke magtede opgaven og fik skadet den lille stakkel.. Men jeg er sikker på hun ikke gjorde det med vilje, hun ville jo nok egentlig bare passe på den. Hvor er det trist.

Jeg håber virkelig hvalpene får det godt og at der er en af dine andre piger der vil passe på dem. Hvor må det være hårdt for dig. Tanker og kram herfra..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Tusind tak Eliza.  <3

Ja Navi har ikke gjort dette med vilje, men det er sgu noget lort, og jeg tør ikke tage chancen for at hun ikke gør det igen.

Desværre så vil mine piger ikke passe hvalpene, men jeg bliver selvfølgelig ved med at prøve. De gør dem ikke noget, de snuser til dem, og så tager de benene på nakken.

Jeg er lidt træt, men du kender det jo selv, hvordan det er at ikke få sin nattesøvn.  ;)
Ann Hillerslev.

CMS

Jeg ved ikke rigtig, hvad skal jeg skrive herinde, og du ved jo også, hvad jeg føler om det her :( Det var en rigtig lorte-dag i går, og vi måtte sige farvel til en lille smuk dreng, der ikke havde fortjent, hans liv skulle slutte, inden det rigtig var gået i gang.

Jeg er helt sikker på, det er den bedste løsning, at Navi er helt væk fra både hvalpe samt dit hjem de næste uger - både for hendes og hvalpenes skyld. "Heldigvis" skete dette først, nu hvor hvalpene selv kan spise (når nu det skulle ske), og jeg er sikker på, de nok skal blive rigtig dejlige hvalpe.

De er sgu nogle søde små, og de fortjener den bedste chance her i livet <3
Mange hilsner Christina

Emils far

Sidder her og ved ikke helt hvad jeg skal skrive....andet end at jeg virkelig føler tristheden over hvad der er sket. Jeg kan kun gi dig en riktig stor trøsteklem <3 og håber alt vil gå godt videre.

Malene

[besked=Malene]Tråden er blevet delt: Tæve med "ukendt" termin.[/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

FerretParadise

Så er der gået 13 dage siden jeg måtte fjerne Navi fra hvalpene.
Det går rigtig godt med dem, de tager godt på, men det har godt nok været hårdt synes jeg.
Nu er de efterhånden blevet så store, at jeg ikke behøver stå op om natten flere gange for at fodre, vaske, tørre og nusse dem i søvn. Nu skal de bare have en masse mad når jeg går i seng, og så kan de klare sig med det natten igennem. Super dejligt.  :)
De er sødere end søde, super kontaktsøgende, og elsker at kysse. De vil også meget gerne have øjenkontakt, og reagerer meget på ens udtryk i ansigtet og ens lyde. Super sødt.  :)
De har hilse på flere af Mettes dyr, noget de bestemt ikke var bange for. Det var mere omvendt, at det var Mettes dyr der var bange for hvalpene.  :fnis: Den ene hvalp hvæste ligefrem af en af Mettes dyr.  :fnis:
Idag har de hilst på Aylen, Fire og Sniper. Aylen og Sniper gad dem ikke, men det gad Sniper godt. De fulgte efter ham, som Kongens Efterfølger, det så ret sjovt ud, specielt fordi Sniper er så meget større end dem.  :fnis:
Sniper vaskede dem også i nakken og ørene, og det kunne de godt lide, og da de gik i seng, fulgte Sniper med op i deres seng, og nærmest puttede dem.  <3
Ann Hillerslev.

lussingen

Jeg synes det er så dejligt at høre, at de klarer sig så flot!! Nu har jeg jo været en del sammen med dem, og ja, de er virkelig kontaktsøgende. Jeg bed også mærke i det med øjenkontakten, hvilket jeg synes er ret pudsigt, men utrolig dejligt.

Ja, mine dyr var sgu godt nok bange for dem :fnis: Jeg havde ikke regnet med at de 4 banditter var sådan nogle kyllinger, men det var de så. Det så virkelig sjovt ud, da Sundance opdagede en hvalp og sprang en halv meter baglæns :fnis:

Det går godt med Navi. Hun nyder at gå sammen med de to piger, og hun har opført sig rigtig pænt overfor mig. Hun er blevet mere kontaktsøgende og vil gerne nusse. Ind  mellem har hun dog stadig sin egen mening om tingene, men okay, det er jo også Navi vi snakker om.
Hendes babser er blevet fine. Der er ikke længere "mælkedepoter", så hun er ikke spændt i brysterne mere.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.