Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Vegansk kattemad

Startet af lille_jill, 19. Februar 2009, kl. 19:48

lille_jill

Nu er jeg i flere tilfælde faldet over vegansk kattemad. Det er ikke noget som jeg nogensinde vil komme til at fodre med, men er det så galt endda?
Link til foder + indholdsfortegnelse: http://store.nexternal.com/shared/StoreFront/default.asp?CS=vegane&StoreType=BtoC&Count1=396145045&Count2=313285470&CategoryID=51&Target=products.asp

Anne

Jeg ville ikke røre det med en indtang.
Man skal huske at det ikke er alle proteiner som optages ens og ej heller vitaminer. Det a vitamin som er i gulerod kan f.eks. ikke optages af ilder, det kan det a vitamin som er i lever til gengæld, osv.

Ilderen har ingen blindtarm og den er derfor slet ikke i stand til at nedbryde langt de fleste af de vitaminer og proteiner fra grøntsager som mennesker, og måske også til dels katte (?) kan.
De vil få ALT for mange fibre igennem det foder, og så er det jo bare lavet af nogetså langt fra ilderens naturlig kost at jeg syns det er vildt langt ude.

jeg vil nødig trde på nogen, men at være vegetar er et personligt valg, og det skal da ikke gå ud over et dyr som ikke kan vælge selv. Dyrene er fra naturens side bestemt til at spise bestemte ting, vil man have en vegetar så er der også dyr som er det fra naturens hånd. Jeg er overbevist om at det der ville være meget skidt for en ilder.

jeg tror heller ikke det er sundt for katte.

Namilla

Undskyld, men det var da den værste omgang fis jeg har hørt...
Dyrene er rovdyr fra naturens side, og derfor skabt til at spise kød... at man som menneske (som i øvrigt fra naturens side er omnivor og derfor i stand til at leve af grøntsager) vælger ikke at spise kød, skal da ikke gå ud over dyrene...
Hvem er de mennesker, som har så lidt respekt for deres dyr, at de vil påtvinge dem deres egne valg, mht. livsstil?...jeg er målløs...

lille_jill

Bare rolig, jeg vil skam heller ikke fodre med det :) Mine dyr skal ikke lide under mine valg. Der ligger sgu også barf i min fryser og ducksoup i mit køleskab, selvom at jeg selv er veganer.
Jeg ville bare gerne have det helt korrekte svar. Tak for det anne :D

Anne

Regnede jeg da heller ikke med du ville, men det er da godt nok lige at slå fast så andre ikke hopper på den.

Namilla

Nej, det var ikke rettet mod dig...men at produktet findes betyder vel, at nogen faktisk synes det er en fin ide...

Soelberg`s SUN ferret

Citat fra: Anne Dato 20. Februar 2009, kl. 11:32
Jeg ville ikke røre det med en indtang.
Man skal huske at det ikke er alle proteiner som optages ens og ej heller vitaminer. Det a vitamin som er i gulerod kan f.eks. ikke optages af ilder, det kan det a vitamin som er i lever til gengæld, osv.

Ilderen har ingen blindtarm og den er derfor slet ikke i stand til at nedbryde langt de fleste af de vitaminer og proteiner fra grøntsager som mennesker, og måske også til dels katte (?) kan.
De vil få ALT for mange fibre igennem det foder, og så er det jo bare lavet af nogetså langt fra ilderens naturlig kost at jeg syns det er vildt langt ude.

jeg vil nødig trde på nogen, men at være vegetar er et personligt valg, og det skal da ikke gå ud over et dyr som ikke kan vælge selv. Dyrene er fra naturens side bestemt til at spise bestemte ting, vil man have en vegetar så er der også dyr som er det fra naturens hånd. Jeg er overbevist om at det der ville være meget skidt for en ilder.

jeg tror heller ikke det er sundt for katte.

giver Anne helt ret  :ja:

tzari

skummelt koncept ville jeg ikke anbefale heller  :o
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner