Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Mad 'allergi', what to do?

Startet af PiaLyng, 20. September 2012, kl. 17:18

PiaLyng

Nå nu har jeg brug for hjælp af nogen af jer kloge hoveder herinde :D

Som de fleste nok har læst har jeg skønne Royal, som simpelthen reagere dårligt på kød :X
Og det først gået rigtigt op for mig nu, at jeg jo så ikke kan give ham en dejlig naturlig 'tandbørste' som de andre ildere får (daggamle kyller, rotte, mus osv)

Så har i nogen gode idéer til hvad jeg kan give ham af 'tandbørster' :P ?

Minority ferrets

Altså Santo har det med råt kød, har Royal det også med tørret? For Santo elsker sit tørrede kød :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

PiaLyng

Citat fra: Minority ferrets Dato 20. September 2012, kl. 17:30
Altså Santo har det med råt kød, har Royal det også med tørret? For Santo elsker sit tørrede kød :)

Jeg er ikke helt sikker på det med tørret kød, for må indrømme jeg har været ekstremt pylret over det :/..
Men tror jeg vil prøve at give ham et mindre stykke og se hvordan det går, for altså.. Han elsker jo faktisk alt..

Cille

Den er svær.
Jeg kender til et par stykker der har hunde der har problemer med nogen animalske produkter.
Så der findes jo nok kødben uden, men det så bare om han gider æde det.
Jeg har haft prøvet med hundekødben,men ingen af mine det det.
Hunde kan så også tygge i forskellige legetøj der kan afhjælpe, men det jo heller ikke noget ilder jo gør meget i...altså at tygge i ting på den måde.
Her kan Titania ikke tåle nogen bestemte godbidder, så kaster hun op og skider tyndt, så det var nemmer hvis det bare var godbidder, for så kunne lade være med at give ham dem, som jeg ikke giver Titania dem hun ikke kan tåle.
Men kød er jo sundt for bisserne og ellers kan jeg kun komme i tanke om tandbørstning , men der er nok heller ikke et hit :fnis:

Dyrenørden

Citat fra: PiaLyng Dato 20. September 2012, kl. 17:34
Citat fra: Minority ferrets Dato 20. September 2012, kl. 17:30
Altså Santo har det med råt kød, har Royal det også med tørret? For Santo elsker sit tørrede kød :)

Jeg er ikke helt sikker på det med tørret kød, for må indrømme jeg har været ekstremt pylret over det :/..
Men tror jeg vil prøve at give ham et mindre stykke og se hvordan det går, for altså.. Han elsker jo faktisk alt..

Pia: Jeg har sådan nogen tyggeting til ildere fra USA, de minder lidt om de dentasticks man kan få til hunde. Ved ikke hvor meget kød der er i dem tror ikke det meget. Du kan få en pose hvis du engang kommer på disse kanter

PiaLyng

Altså han tåler jo fint sin normale mad, og han kan også godt tåle lidt ziwipeak.

Men hans mave slår fuldstændig ud på råt kød, og det skide ærgeligt, for han elsker det..
Og jeg bliver nød til at lukke ham væk, når de andre skal have lov at få lidt.

Og tror ikke jeg bliver populær med tandbørstning :lol:

Citat fra: Dyrenørden Dato 20. September 2012, kl. 17:41
Citat fra: PiaLyng Dato 20. September 2012, kl. 17:34
Citat fra: Minority ferrets Dato 20. September 2012, kl. 17:30
Altså Santo har det med råt kød, har Royal det også med tørret? For Santo elsker sit tørrede kød :)

Jeg er ikke helt sikker på det med tørret kød, for må indrømme jeg har været ekstremt pylret over det :/..
Men tror jeg vil prøve at give ham et mindre stykke og se hvordan det går, for altså.. Han elsker jo faktisk alt..

Pia: Jeg har sådan nogen tyggeting til ildere fra USA, de minder lidt om de dentasticks man kan få til hunde. Ved ikke hvor meget kød der er i dem tror ikke det meget. Du kan få en pose hvis du engang kommer på disse kanter

Det vil jeg da gerne prøve :)
Så må jeg vist bare finde ud af at komme på de kanter :P
eller hvis det går helt galt ses vi jo nok til en udstilling xD?

Dark Crystal Ferret

Tør man spørge hvad det er ved kødet de ikke kan tåle. Jeg har aldrig før hørt om rovdyr der ikke kunne tåle kød?
Det er ikke noget ondt. Jeg vil bare rigtig gerne vide mere om det.. for ja.. har aldrig hørt om sådan noget før.
Er det alt kød de ikke kan tåle, eller kun noget bestemt? Og ved man hvorfor han ikke kan tåle kød?
Jeg kan godt sætte mig ind i hvor vanskeligt det må være hvis man har en ilder der ikke tåler kød. Der er jo kød i rigtig meget af de foder som vi fodre ilderne med. Ikke kun tørkost, men også en lang rakke godbidder m.m. Så har virkelig ondt af dig Pia, hvis det er kød han ikke kan tåle. Men jeg kan høre du bruger rigtig meget tid på at tænke over hvordan du skal hjælpe ham. Så er da sikker på du nok skal finde en god måde at hjælpe ham på :)

Anne

Ebi, som var syg som lille, har også haft lidt fordøjelsesproblemer. Det har også især været ved råt kød, som hun har kunnet få i en lille mængde, men ikke ret meget af gangen. HUn kunne dog af en eller anden grund sagtens få daggamle kyllinger. Hun havde ikke dårlig mave på noget tidspunkt, hos hende blev fedtet ikke fordøjet og kom ud som olie.

Men min pointe i at drage hende ind i tråden, er at jeg ikke så nogen som helst problemer i forbindelse med tørret kød. Hendes tørfoder var (og er) ziwipeak, og det fungerede hun simpelthen perfekt på - det regner jeg med at hun stadig gør, jeg har ikke hørt andet i hvert fald.

Min anbefaling vil nok være, at holde dig primært til det foder du ved han kan tåle, og så prøve forsigtigt at give forskellige ting i små mængder til ham, og se hvordan han reagerer. Tørret kød er et godt sted at starte.

Cille

Dem jeg kender med hunde kan jeg ikke huske hvad det lige er, men det er et eller andet stof i kødet de ikke kan tåle.
Den ene ved jeg det er oksekød den har størst problem med.
Den anden får noget pulver på sin mad for at kunne spise uden at blive syg.
Den har så en eller anden sygdom, og det gør også den er lidt skør i hovedet :S så den skal man passe lidt på


Minority ferrets

Jeg har tidligere lavet en tråd med at Santo ikke kan tåle kød. Det er ALT råt! Hvis ikke han når at kaste det op så snart han får det i munden får han diare i et døgns tid. Det er ret træls fordi han godt kan lide det, men altså han har hans tørrede kanin som søde mia laver til ham når de andre får det råt :) han er undersøgt i hoved og røv, men det er simpelthen en allergi lige som nogle børn ikke kan tåle mælk selvom vi er pattedyr ;)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Barky

Der findes en del katte med allergi overfor f.eks kylling som jo er kød.
Men det er en langsommelig process at finde ud af *hvilket* slags kød dyrene reagerer på.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

PiaLyng

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 20. September 2012, kl. 18:00
Tør man spørge hvad det er ved kødet de ikke kan tåle. Jeg har aldrig før hørt om rovdyr der ikke kunne tåle kød?
Det er ikke noget ondt. Jeg vil bare rigtig gerne vide mere om det.. for ja.. har aldrig hørt om sådan noget før.
Er det alt kød de ikke kan tåle, eller kun noget bestemt? Og ved man hvorfor han ikke kan tåle kød?
Jeg kan godt sætte mig ind i hvor vanskeligt det må være hvis man har en ilder der ikke tåler kød. Der er jo kød i rigtig meget af de foder som vi fodre ilderne med. Ikke kun tørkost, men også en lang rakke godbidder m.m. Så har virkelig ondt af dig Pia, hvis det er kød han ikke kan tåle. Men jeg kan høre du bruger rigtig meget tid på at tænke over hvordan du skal hjælpe ham. Så er da sikker på du nok skal finde en god måde at hjælpe ham på :)

Altså jeg ved ikke om man kan sige han har allergi, men når der kommer råt kød ind, får han rigtig dårlig mave.
-Hvorfor ved jeg ærlig talt ikke, og min dyrelæge sagde at nogen dyr bare ikke kunne med kød.
Og at han ikke kan med kød er som nogen mennesker ikke kan med mælk osv. - vil jeg da tro xD.

Jeg kender en del som har problemer med deres hund/kat har allergi over for et eller andet - ofte er det noget i tørfodret.
Og nogen har dyr som ikke dur på barf.

Citat fra: Anne Dato 20. September 2012, kl. 18:06
Ebi, som var syg som lille, har også haft lidt fordøjelsesproblemer. Det har også især været ved råt kød, som hun har kunnet få i en lille mængde, men ikke ret meget af gangen. HUn kunne dog af en eller anden grund sagtens få daggamle kyllinger. Hun havde ikke dårlig mave på noget tidspunkt, hos hende blev fedtet ikke fordøjet og kom ud som olie.

Men min pointe i at drage hende ind i tråden, er at jeg ikke så nogen som helst problemer i forbindelse med tørret kød. Hendes tørfoder var (og er) ziwipeak, og det fungerede hun simpelthen perfekt på - det regner jeg med at hun stadig gør, jeg har ikke hørt andet i hvert fald.

Min anbefaling vil nok være, at holde dig primært til det foder du ved han kan tåle, og så prøve forsigtigt at give forskellige ting i små mængder til ham, og se hvordan han reagerer. Tørret kød er et godt sted at starte.

Tak for råd, jeg vil prøve mig frem med ting efterhånden, og se hvordan mavsen reagere :D



Zopad

#12
Der er desværre rigtig mange hunde idag der får protein forgiftning ..

Du kan evt prøve de mindste a select gold's dentail sticks da de hverken indeholder korn eller kød og bliver brugt a rigtig mange allergi hunde .. Men kan vel oss sagtens bruges a en allergi Ilder ;)

De kan købes i maxi zoo :)
Apollo & Draco <3

Shamua

#13
Jeg havde også Mikka som heller ikke kunne med noget som helst råt kød. Derimod det helt hårde tørrede kød kunne han sagtens spise, og det hjælp godt på hans tænder :) Men det bløde kunne hans mave heller ikke klare!  :X

Vh. Marianne

Anne

#14
Hanne: den hund med pulveret, har sikkert bugspytkirtelproblemer, som vi jo også snakkede om at Ebi kunne have. Vi har ikke kunnet teste hende positiv for det, og sygdomsforløb og symptomer har ikke rigtigt passet på det, men der ER lighedstegn, og ved hunde får de de enzymer de mangler drysset over maden, og så fordøjer de det fint.


Jeg ville bestemt ikke bruge et kødfrit tørfoder, både fordi det ville være at bede om livsstilssygdomme, men også fordi jeg er næsten sikker på at der godt kan findes et ok tørfoder som han kan fungere på (især hvis problemet kun er råt kød)