Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Opskrift på Docksuop

Startet af SaschaDJensen, 5. November 2012, kl. 20:56

SaschaDJensen

Hej. jeg ville gerne lige høre hvilke forskellige opskrifter i har på Docksoup, for ville gerne til og igang med at prøve og lave det (:
-ville man feks. kunne bruge hele mus/rotter i det hvis man koger dem lidt? eller hvordan kan man lave det bare for at gøre det lidt mere spændende at spise noget der både smager godt og er synd for dyret. Det er ikke for at de kan tage på bare for at lave noget hvor de for kogler og indmad i da mine ikke gider at spise mussene ..

På forhånd tak  :)

Anne

Hvorfor vil du lave noget der er synd for dyret :P ??

jeg plejer at koge kylling (og/eller and) i en gryde dækket med vand i minimum en time. Derefter tager jeg kødet op og piller alle de dele der kan blendes fra og smider tilbage i kogevandet (dvs jeg tager lårbensknoglerne fra og giver dem til mine mus, og resten brækker jeg lidt i stykker og smider tilbage i vandet). Så slukker jeg blusset, smider noget tørfoder i blandingen og lader det trække lidt. Til sidst blender jeg det hele.

Du vil sagtens kunne putte hele foderdyr i, og engang imellem putter jeg også æg i eller andet kød, hvad jeg lige har.

SaschaDJensen

Haha, stavefejl :D

- Du bruger ikke de store knogler så eller hvordan?  :P

Må prøve at lave det imorgen og se om det er noget de vil have. Skal de have det varmt eller koldt? el midt i mellem? :D

Ferretale

Citat fra: SaschaDJensen Dato  5. November 2012, kl. 20:56
Det er ikke for at de kan tage på bare for at lave noget hvor de for kogler og indmad i da mine ikke gider at spise mussene ..

Har du os prøvet med daggamle kyllinger?
Min den ene syntes nemlig heller ik altid mus er et hit, så æder han kun hovedet og ikke mere..

Men når de får daggamle kyllinger bliver skålen overfaldet  :)

Eliza

Jeg vil så mene at det meste af det sunde ved musen forsvinder når den bliver kogt på den måde og egentligt lyder det en smule klamt at koge mus og rotter :)

Det sunde ved en mus er netop aktiveringen og at det fjerner tandsten at tygge den. Sammensætningen er selvfølgelig også god, men de fleste bruger frostmus som så alligevel ikke indeholde de rigtige værdier i indmaden da det bliver degenereret med tiden i fryseren.

Jeg tror ærlig talt ikke at mus kogt til suppe er særlig lækkert eller sundt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

SaschaDJensen

Citat fra: Ferretale Dato  6. November 2012, kl. 10:47
Citat fra: SaschaDJensen Dato  5. November 2012, kl. 20:56
Det er ikke for at de kan tage på bare for at lave noget hvor de for kogler og indmad i da mine ikke gider at spise mussene ..

Har du os prøvet med daggamle kyllinger? :D
Min den ene syntes nemlig heller ik altid mus er et hit, så æder han kun hovedet og ikke mere..

Men når de får daggamle kyllinger bliver skålen overfaldet  :)

Ja, det vil de gerne spise men ved ikke hvor jeg kan købe dem, for ham jeg plager af købe fra har lidt glemt mig  :D

SaschaDJensen

Citat fra: Eliza Dato  6. November 2012, kl. 11:07
Jeg vil så mene at det meste af det sunde ved musen forsvinder når den bliver kogt på den måde og egentligt lyder det en smule klamt at koge mus og rotter :)

Det sunde ved en mus er netop aktiveringen og at det fjerner tandsten at tygge den. Sammensætningen er selvfølgelig også god, men de fleste bruger frostmus som så alligevel ikke indeholde de rigtige værdier i indmaden da det bliver degenereret med tiden i fryseren.

Jeg tror ærlig talt ikke at mus kogt til suppe er særlig lækkert eller sundt.

Havde heller ikke tænkt mig at lige rotterne eller musene, problemet er jo bare at de ikke vil spise andet end hoved på dem, og så hvis jeg blender rotterne i det så fik de også lidt indmad nemlig. 

Eliza

hehe forstod det bare som at du ville koge rotter og mus i stedet for kylling/and :)

Men hvis det er for indmadens skyld, så ville jeg ikke bruge foderdyr da de som sagt ofte har været frosset så længe at der ikke rigtig er den samme næring i dem. Så ville jeg nok købe noget friskt indmad og blende i uden at koge det, men husk ikke at overdosere.

Det eneste gode ved at putte en blendet mus i vil være pelsen der er god for fordøjelsen :) men ikke nødvendigt, for man giver jo kun ducksoup som tilskud og ikke som en hoveddel af kosten
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

SaschaDJensen

Citat fra: Eliza Dato  6. November 2012, kl. 16:08
hehe forstod det bare som at du ville koge rotter og mus i stedet for kylling/and :)

Men hvis det er for indmadens skyld, så ville jeg ikke bruge foderdyr da de som sagt ofte har været frosset så længe at der ikke rigtig er den samme næring i dem. Så ville jeg nok købe noget friskt indmad og blende i uden at koge det, men husk ikke at overdosere.

Det eneste gode ved at putte en blendet mus i vil være pelsen der er god for fordøjelsen :) men ikke nødvendigt, for man giver jo kun ducksoup som tilskud og ikke som en hoveddel af kosten

Tak for det, det var også lidt det jeg mente som du skriver :D - Og hvor kan man købe sådan noget indmad henne.. og det er kun noget jeg ville give dem indimellem, sådan ca. 1-2 gange om ugen.. Har lavet noget idag, og de elskede det  :)

Ferretale

Citat fra: SaschaDJensen Dato  6. November 2012, kl. 13:09
Citat fra: Ferretale Dato  6. November 2012, kl. 10:47
Citat fra: SaschaDJensen Dato  5. November 2012, kl. 20:56
Det er ikke for at de kan tage på bare for at lave noget hvor de for kogler og indmad i da mine ikke gider at spise mussene ..

Har du os prøvet med daggamle kyllinger? :D
Min den ene syntes nemlig heller ik altid mus er et hit, så æder han kun hovedet og ikke mere..

Men når de får daggamle kyllinger bliver skålen overfaldet  :)

Ja, det vil de gerne spise men ved ikke hvor jeg kan købe dem, for ham jeg plager af købe fra har lidt glemt mig  :D

Jeg køber daggamle kyllinger her: http://www.triova.dk/
Sidst jeg købte kostede det 200 kr for en kasse, og der er ca. 350 stk. i en kasse  :)


Mht. indmad, kan du fx købe svinehjerter og lever i forretningerne  :)
Det er ik altid de små forretninger har det, men Kvickly, super Brugsen og Superbest der har jeg købt  ;)

Eliza

Halal slagtere har tit kyllingehjerter og lever som jeg selv foretrækker at bruge, hvis ikke jeg selv tilsætter taurin. Barf butikkerne har også tit nogle indmadsposer, men der skal man holde øje med at det er helt nypakket, for ellers er det lidt spild.

Men husk at en ilder ikke må få mere end 1-1½ kyllingelever om ugen og 2 kyllingehjerter 3 gange om ugen. Men hvis du giver tørfoder er det nok ikke nødvendigt i din duck soup og fryser du den skal du tænke på det indmad ikke er så meget værd efter en måned. Jeg ved så heller ikke hvad der er tilsat af vitaminer i tørfoderet, for det skal man jo huske at de også får vitaminer fra + hvis man bruger vitaminpasta. De fedtopløselige vitaminer kan være skadelige hvis de overdoseres.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

undskyld jeg lige kommer med et spørgsmål og ikke et svar til dette emne.. men det virkede lidt dumt at lave et HELT nyt emne nu hvor man lige kunne spørge her, nu hvor det er lidt under emnet.

angående docksuop, er det godt at ens ilder får det? og hvor tit og hvor meget skal de sådan ca have det?
fordi jeg har prøvet at følge lidt med i tråden her, fordi jeg ikke har hørt om det før! og troede ærlig talt først at det var mad til mennesker, uups.. hehe
men hvis man nu giver sine ilder applaws kitten, hvad ville så være godt at lave af docksuop til ens ildere? jeg har nemlig to og hanen nægter at spise de mus og andet godbids ting jeg køber til dem :( han er først lige blevet glad for tørt kød, og det tog altså sin kamp!

fordi jeg er lidt bange for at de måske ikke FÅR alt det de nu skal have i deres tørfoder, så ville jeg bare lige høre her :) 
Koko og Klunde <3

Anne

Ducksoup er sundt nok, men det skal bare være et supplement og ikke egentlig deres kost. Der er mange gode ting der går tabt når det bliver kogt, så derfor skal det ikke ind og erstatte deres normale mad. Det er rigtigt godt hvis ens dyr er syge, både fordi det er let at fordøje og fordi man kan bruge det til at gemme medicin i. Det er også godt hvis man skal opfede dyr, da man kan lave det ret fedt og også putte olie og æg i. Mine får det i ny og næ som en slags godbid, de er helt tossede med det, men ellers er det bare godt at have.

anjafh

hmm okay, så det er sådan lidt god hygge mad til dem af en slags?

men nu behøver mine ikke rigtig at blive fedet op, så hvad er bedst at lave det af? og hvordan helt præcis gør man det?
Koko og Klunde <3

Anne

jeg beskrev det højere oppe, og du kan jo bare bruge kylling, det er godt og billigt.