Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ny ilder, råd?

Startet af KillerRacoon, 28. November 2012, kl. 20:22

KillerRacoon

Hej alle.

Jeg har sent i går aftes købt en ilder, af en som ikke kunne have ham mere.
Jeg fik hans foder og diverse andre ting med. Da jeg er ny inden for området, ville jeg lige høre om I kender nogle af disse mærker - om de er gode eller dårlige, eller om I eventuelt har nogle råd til andet :)

Tørfoderet hedder beaphar care+ ferret
Kattegruset  hedder Intersand

Så har jeg også lige et andet spørgsmål :) Jeg synes at han lugter meget, jeg ved godt at det er en han og alt det der.. han er kasteret. Er der noget man kan gøre ved lugten? Bare for at gøre den lidt mildere måske.. Da han og hans bur er på mit værelse.

håber i kan hjælpe mig lidt :)

Anne

hen med dig.

Foderet er ikke syndigt dårligt, men når det er sagt, er det heller ikke ret godt. Jeg plejer selv at bruge (og derfor også anbefale) ziwipeak cat, orijen cat og applaws cat eller kitten. Der er flere gode mærker derude, prøv at gå efter noget uden korn, som indeholder så meget kød som muligt. det skal være til kat/killing eller ilder.

Udover at det ikke bør indeholde korn, bør du generelt finde noget med så få kulhydrater som muligt (derfor er grøntsager heller ikke super, men dog acceptable i små mængder)

proteinen bør være over 35 % (og den bør også være højere, plus det skal være animalsk, ikke vegetabilsk protein)
Fedt omkring 18-25 %


Barky

Alt efter hvordan hygiene opretholdes omkring ilderen og dens miljø, kan lugten godt blive kraftigere. Foderet kan også påvirken duften af det-der-kommer-ud-igen.

Det er vigtigt at vaske det ilderen sover i, og rengøre buret. Rodalon i rengøringsvandet er også noget som fjerner noget lugt.
Hvis ilderen er beskidt og smurt ind i l*rt så er det altså helt ok at skylle ham i lunkent/varmt vand. Det burde fjerne de værste urenheder, det er muligt at du skal finde noget shampoo til dyr og vaske ham i. Men ilderes hud og pels har ikke godt af at blive vasket mere end 4 gange årligt ca.

Men lad ham lige falde til hos dig før at du evt vasker ham, han skulle nødig tænke at han er kommet ud et "ubehageligt" sted. *G* ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

nåja, glemte det med lugt, godt du er mere opmærksom end mig julia :)

Men i tillæg til hvad Julia (barky) skrev, så kan du også vælge at give ham et implantat til sommer, hvis lugten er slem. Jeg vil dog tro at det bare er den almindelige ilderlugt og at der ikke er så meget andet at gøre end at gøre godt rent og skifte bakker.

Jeg bruger i øvrigt krystalkattegrus og er glad for det.

Stephanie

Citat fra: Anne Dato 29. November 2012, kl. 02:06
nåja, glemte det med lugt, godt du er mere opmærksom end mig julia :)

Men i tillæg til hvad Julia (barky) skrev, så kan du også vælge at give ham et implantat til sommer, hvis lugten er slem. Jeg vil dog tro at det bare er den almindelige ilderlugt og at der ikke er så meget andet at gøre end at gøre godt rent og skifte bakker.

Jeg bruger i øvrigt krystalkattegrus og er glad for det.

Han er allerede kastreret? Så bør et implantat ikke gøre forskel på lugten? eller har jeg helt misset noget?

mette11

Jeg synes krystalgrus i bakkerne frem for kattegrus eller træpiller er fantastisk mod lugt og hvis man fjerne lort flere gange om dagen bliver lugten også bedre. Hyppig udskiftning af sengetøj hjælper også.

Mht. foder så ville jeg skifte til de mærker som Anne nævner, da de efter min mening også er bedre for en ilder. Noget foder får også en ilder til at lugte mere (og en del foder lugter også i sig selv - det er der desværre ikke noget at gøre ved).

Jeg synes heller ikke en ilder skal bades, men et enkelt bad kan være ok i tilfælde af at de er beskidte eller der er et eller andet som har gjort at lugten sidder meget i hans pels eller hvad ved jeg. Prøv at giv ham et bad, men det skal ikke være noget han får regelmæssigt, da lugten i så fald bare bliver værre og pelsen har ikke godt af det.

Anne

med et implantat har ilderen meget færre hormoner i kroppen, også selv om den er neutraliseret, så det kan tænkes det kan gøre en forskel, men det er mest hvis den kastrerede ilder har en overproduktion af hormoner, som er det der gør den lugter mere.

Ildere vil altid have en lugt, man  vender sig til det.

KillerRacoon

Tusind tak for alle svarene! Jeg har været ude at kigge på foder i butikker og online. Jeg fandt orijen og aplaws så det er fint!

Dog har jeg lige et ekstra spørgsmål - håber ikke det gør noget..

Da jeg fik ham brugte han kattebakken, men her i dag/nat har han altså gjort det i buret, i den anden ende af hvor kattebakken står.. Jeg har ingen anelse om hvorfor han ligepludselig ikke vil bruge kattebakken. Er der noget man kan gøre ved det? Jeg har haft fjernet hver gang han har brugt den.. Desuden så synes jeg at hans afføring virker meget tyndt..

Anne

Afføringen skal du holde øje med. prøv evt at købe zoolac og se om det hjælper, ellers må du til dyrlægen. Sørg for at han spiser og drikker godt, så han ikke dehydrerer.

Det med at have uheld kan være fordi det hele er nyt for ham. prøv at lægge tæpper over hele bunden af buret undtagen hvor bakken står.

Møghætte

Ilder bliver sjælden 100% renlig så vidt jeg ved og uheld kan jo forkomme :) Hvis han har fået noget han ikk er van til kan det måske give ham lidt tynd mave? Jeg er ikk sikke og de mere erfaren ilderejer kan nok bedre kaste lidt mere og korrekt viden ud end jeg kan :)
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

KillerRacoon

Hmmm det er bare ikke kun "uheld" desværre :( Han har overhovedet ikke brugt bakken siden i går og han har nu gjort det 6 gange i den anden ende af buret  :@ Jeg har fjernet det hver gang men han bliver ved. øv øv. vasker buret i morgen og så prøver jeg det med tæpper og ser om det hjælper  :lol:

Han har ikke fået noget han ikke har været vant til, og han får frisk mad og vand hver dag :)

Barky

Du kan også kapitulere og sætte bakken der hvor han besørger.. Han har ligesom fortalt dig hvor den burde stå nu. :P
Bla bla bla.... Hilsen Julia