Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

hvad gør taurin

Startet af Kiddo, 4. Januar 2013, kl. 13:15

Kiddo

Ja, det er nu ikke fordi jeg er bange for at Ebi ikke får nok taurin i sit foder, da hun får det hun nu skal have af foder der indeholder den slags...
(friske foderdyr,hjerte, indmad, ziwipeak til kat, og taurinpulver over fersk kyllingekød, og meget mere underligt mad ;))
så det er som sådan ikke foderråd jeg søger :D

men jeg kom sådan til at undre mig over... >:|
-hvad er det som gør taurin så vigtig for fritterne at få?
hvad skal de bruge taurin til?
Your problem is you think your problem is your problem

lizzy171002

Hurtig google-søgning for at finde svaret.  :)

Taurin, eller 2-aminoethanesulfonic syre, er en organisk syre. Det er en vigtig bestanddel af galde og kan findes i den nederste tarmen, og i små mængder, i væv af mange dyr, herunder mennesker. Taurin er en afledning af det svovlholdige (sulfhydryl) aminosyre cystein.
(fra http://www.news-medical.net/health/Taurine-What-is-Taurine-(Danish).aspx)

Ferret Health and Taurine
Taurine is important to ferret health because it is a neurally transmitted acid that communicates with muscles and the brain. This is particularly good for ferrets and other carnivorous mammals because it promotes healthy brain development. It also binds perfectly with retinol, which assures proper eye health in your ferret. The important thing to know about taurine is that is used on demand by your ferret's body and organs. This means that it is not stored in the body for later use, and is flushed out during urination. For this reason, ferrets require a high daily intake of this amino acid.

Read more: Why Do Ferrets Need Taurine? | eHow.com http://www.ehow.com/facts_4894555_why-do-ferrets-need-taurine.html#ixzz2H1PxdeyE

Håber det gav svar.  :)

R.I.P. Freja

Julie

Ildere kan ikke omdanne vegetabilsk protein, da de er rovdyr og de kan derfor ikke leve vegetarisk (taurin fås kun fra animalske kilder), så har de brug for taurin - i modsætning til hunde og mennesker, der selv kan danne det. Hos katte hjælper taurin med at opretholde nethinden i øjet samt hjertemuskulaturen - jeg gætter på det samme gør sig gældende for ildere

Julie

Øv hvor er jeg langsom. Det er ikke sådan at skrive fra en mobil

Kiddo

iih, mange tak skal i have :)
det hjalp rigtig meget :D
Your problem is you think your problem is your problem

Eliza

Det er vigtigt for nethinden i øjet og hjertemuskulaturen som Julie skriver. Mangel på taurin ses først når ilderen bliver ældre, så det er godt du husker det :)

Jeg ved godt at taurin ikke som sådan burde kunne overdoseres, men jeg ville nok passe en smule på i forhold til det kunstige taurin som man køber. (dette er en personlig holdning)

Taurin er i frisk hjerte så det ville være rigtig godt at give og meget gerne sammen med benmel, som også ville være godt til fersk kylling.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

når du giver foder der indeholder taurin og frisk hjerte engang imellem, så er der ingen grund til også at drysse taurin over kyllingen :) med mindre selvfølgelig hun får det i større mængder, eller generelt får meget kød fra frost.