Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Homoner øger aldring?

Startet af Shamua, 2. September 2010, kl. 19:35

Shamua

Jeg havde en forelæsning om aldring i intro-ugen på uni. Og ham forelæseren sagde at hormoner øger aldring. Dvs, at jo flere hormoner man har des hurtigere ældes man. Og det havde noget at gøre med celledeling. Flere hormoner --> mere celledeling --> hurtigere aldring.

Er der nogen der har hørt det før?

Min udmiddelbare tanke var - så må fiksede ildere da leve længere end de intakte? Da de intakte jo har øget hormonproduktion i brunstperioden!?
Snakkede med min far om det, som er læge. Han har lidt forstand på det, men ikke super meget. Men han bekræftede min teori!

Hvad siger i?

Vh. Marianne

Anne

Bortset fra at de fiksede ildere kan få binyrekræft...

Men jeg ved det faktisk ikke. mange af de ildere jeg har hørt om der blev meget gamle var enten fertile/virile hele livet, eller blev neutraliseret sent.

men har da også hørt om nogle 7-8 årige som blev snittet i en normal alder (fra ½ år).

Starshineferrets

kastrerade illrar har också hormonproduktion.. faktiskt i princip samma produktion som en okastrerad iller har.. skillnaden är bara den att de inte har någonstans att ta vägen och därför blir binjurarna hyperaktiva -> binjuretumörer.

Men det stämmer delvis. men ja.. normal homonproduktion hos en iller har ju såklart inte den effekten. men illrar som är framavlade för att ha hög produktion som tex farmar djur, illrar som har mycket hög fertilitet, hyper östrogena honor som tex brunstar mer än normalt antal per år (det normala är faktiskt enbart 1 brunst per år, förutsatt att de får en överlevande kull) etc, brukar faktiskt i många fall verka något mera "slitna" och se mindre "livskraftiga" ut än andra illrar. men jag känner inte till någon direkt forskning på iller och det här, men det kan säkert finnas på mink.