Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Fritte pige søges :)

Startet af Nicoline, 31. August 2011, kl. 15:00

Anne

det er i hvert fald en god idé at besøge nogen :) Noget af det fede ved ildermiljøet er jo også udstillinger, træf og andre sjove ting. Desuden ville du nok kunne snakke med folk du besøger om opdrættere, og de fleste vil nok hellere sælge dig end når de ved du har været ude og snakke med nogle med styr på tingene.

Du kan selvfølgelig vælge at få en ilder på en anden måde end her igennem, men der er meget at lære fra ildermiljøet, og det er uden tvivl vejen til at give din ilder det bedste liv og dig selv de bedste redskaber til at håndtere de problemer der uden tvivl kommer på vejen.

Dark Crystal Ferret

Hvis jeg nu var dig Nicoline så ville jeg vendte et års tid min. før jeg fik den ilder.
Det er allerede sidst på hvalpe perioden, og langt de fleste opdrættere har udsolgt nu. Hvis det er en hvalp du ønsker dig, så ville jeg da prøve at bruge resten af året ind indtil der kommer hvalpe igen på at besøge nogle steder (privat personer eller/og opdrættere) for at se om dyret er noget for dig.
Du kan nok få stor glæde af dine forældre ved hvad det er de også går ind til. For det er bestemt ikke den letteste opgave at have ilder som kæledyr.
Langt de fleste bøger vi har i Danmark - på dansk, er misvisende om hvad det vil sige at have ilder. Der står eks. at ilderen kan gå i blade og i savsmuld, at de må spise frugt, og at de skal holdes udendørs. Ting som det, og det er helt helt forkert og kan faktisk gøre en ilder rigtig syg.

Hvis du bruger resten af året indtil der kommer hvalpe igen vil du også kunne følge lidt med herinde og kunne spørge om dine spørgsmål og udforske hvad det her handler om. Og på den måde have viden til når der kommer hvalpe rundt omkring igen. Udover det vil du også allerede nu kunne se de forskellige hjemmesider til opdrættere her på siden.
Jeg tror det kunne være fint for dig og dine forældre at besøge en opdrætter, og måske danne sig et indtryk af hvor i vil købe jeres ilder også.
Opdrættere er der stor forskel på også, så skal i købe hos en opdrætter så er det altid en god idé at være i god tid inden man køber. Så man finder det bedste sted at købe sit nye familiemedlem. Når det er sagt, så kan en opdrætter også oplyse om rigtig mange af de mest typiske spørgsmål man kan have.

Jeg syndes det ville være et rigtig godt råd hvis du virkelig gerne vil have en ilder. Det ville også vise at du er oplagt på opgaven du gerne vil gå ind til, og du virkelig vil det her. Begge ting som opdrætter ser rigtig meget på.
Især skal du nemlig vide, at en del opdrætter ikke sælger til børn/unge under 16-18 år. Det vil sige din mor eller far skal skrive under på en kontrakt og være såkaldt ansvarlig for din ilder. Sker der noget, så vil det være dine forældre der blev draget til ansvar. Så hvis du er helt sikker på dine forældre vil gå med til du får en ilder. Så skal de altså mere ind i det her også.

Udover det så syndes jeg da stadig det er fint du kommer ind her og spørger løs om dine spørgsmål. Lad ikke dig selv tro du ved alt - ikke ondt ment, men sådan en som jeg selv, der har haft ilder i nu 4 år, ved langt fra heller ikke alt. Men jeg får OGSÅ mine råd herinde. Samt gode samtaler og hygge med andre der deler min forkærlighed for ilderne.
Du kan måske, hvis du har lyst også komme med til nogle udstillinger. selvom mange af udstillerne på en udstilling ikke har så enormt meget tid til at snakke, og ofte er optaget af at udstille dyrene til dommerne, så vil jeg da stadig mene dine forældre vil kunne få glæde af  - og self også dig selv, at se dyrene tæt på og dejligt mange af dem <3

Vi er måske lige gået ud af hvalpe sæsonen, men vi er LIGE startet på udstillingens sæson. Så det er en god mulighed for dig til at komme forbi og se og lære der også.
Jeg kommer selv med mine to børn (på 12 år) til den næste som bliver afholdt i Hammerum Hallen (nær Herning) d. 1/10 nu her. Så det var måske en god mulighed for dig for at komme og se dyrene i virkeligheden ved denne her lejlighed.

Men mit bedste og mest oprigtige råd til dig, er at du giver dig tid til at lære og lytte i forhold til din drøm. Ilderen er som alle de andre skriver ikke og gentager IKKE det letteste kæledyr i verden. Det er dyrt at holde og det kræver blod,sved og tåre ofte at have dem. De bidder når de er små, og i leg.. selvom de leger, så gør det stadig ondt!
Bliver de ikke ordentligt aktiveret bliver små lette bid somme tider til provo bid, hvor de bider dig for at få deres vilje og det igen og igen. Dette er især hvalpe!
Vi har en lille hvalp lige nu. Hun har ikke bidt for at være ond men kun for at lege med mig. Men jeg har rifter og små sår op og ned af mine arme og finger lige nu. Og selvom jeg er van til det nu, så gør det da stadig ondt - det kan jeg ikke benægte.

Det var en længere roman jeg fik skrevet til dig nu. Men jeg syndes du skal have en chance for at vise at du gerne vil have en ilder. Og dermed får du lidt råd fra mig også..
Som før sagt har jeg selv børn nær din alder, så jeg kender også to små tøser der går med samme tanker som dig - de må så bare ikke få en ilder for deres mor, efter som de bor til daglig hos deres far hvor jeg ikke kan holde øje med dem og gribe ind hvis noget gik galt.

Jeg håber du tager mine ord her til dig og tænker over dem. Held og lykke med det :)

Nicoline

#17
Jeg tror skam at i har styr på det her inde, også meget meget beder end mig, jeg bor i Salling så jeg har ikke så langt til mange af jer så jeg skal bare lige have snakket med min mor om at vi kan tage ud og besøge en af jer, men jeg er meget glad for at i vil hjælpe mig/os , jeg vil følge jers råd med at tage til udstillinger  osv. men jeg har et spørgsmål, jeg har altid fået at vide at ilder og fritter ikke er det samme, men er en ilder og en fritte lige store når de nu er det samme :) ??

Dark Crystal Ferret

#18
Ja, efter som ilder og fritter er helt det samme, så er de lige store ja! :fnis:
Der er flere der har spurgt om dit spørgsmål omkring fritter og ilder. Da man i Danmark ofte har en idé om det er to forskellige ting. Men det er det ikke.
Der er også flere historier om hvor ordret Fritte kommer fra. Men min egen personlige mening er denne:
På Engelsk hedder en ilder Ferret. Jeg har hørt, og tror selv at ordret Fritte kommer derud af.
Ilder er det korrekte ord for det. I Danmark har vi også en vild ilder. Og de lever også andre steder i verden. Faktisk er ilder/mår familien vist den største dyre familie vi har.

Jeg har også hørt en forklaring på at Fritten er kæledyrs udgaven af vildilderen. Men jeg mener selv det er det samme, selvom man ikke kan sige at vild ilderen er helt det samme som en tam ilder. Men nogle mener at fritten også betyder Tam ilder.
Men normalt kalder vi det for en ilder. Uanset om de er kæledyr eller vilde og bor i naturen.

Tamilderen var i første omgang lavet til brug til jagt. I nogle lande bruger man stadig ilderen til jagt - især af kaniner. Jeg har en veninde hvis far i hendes barndom havde ildere til brug til jagt. Hun kan huske de også havde nogle af dem indendørs. Og det er sådan de er kommet ind og blevet til kæledyr - som jeg har forstået det.
De er så blevet mere og mere populære med tiden, og avlet mere tamme og dermed blevet til hvad den kæleilder vi har i dag. Farverne er kommet løbende. Vi kalder det for fancy farver de farver der ikke oprindeligt er normale hos ilderen. Det er sort, silver, choloade, dew (dark eye White) især.
Men det er som sådan historien bag ilderen som jeg har hørt den.
Der kan være andre der har andre forklaringer på det. Men sådan her har jeg hørt den :-$ og det er den jeg selv tror mest på.

Nicoline

Tak for hjælpen, så forstår jeg meget beder hvorfor jeg synes at de ligner hinanden rigtig meget :) men er der nogen hjemmeside hvor man kan se hvor og hvornår de forskeldige ilder udstillinger er :) for så vil jeg nemlig tage til mange af dem og lære alt det som jeg kan komme til at vide om ilder, fra start af igen nu vor jeg ved at en ilder og fritte er det samme   :lol:  <3

Anne

#20
Alisvolatpropiis kom med den forklaring jeg er sikker på er den rigtige på forrige side.

Som de andre også siger, så er det engelske ord for tamilderen ferret, og i mange 1000 år har den været brugt til jagt, også i danmark. Dengang brugte jægerne mest albinoer/lyse ildere for at de hurtigt kunne se om det var ilderen eller kaninen der kom op af hullet og dermed ikke skød den forkerte. Da de så kom til danmark til kaninjagt var det primært albinoerne der blev brugt, og det engelske ord ferret blev oversat med fritte. Der er til den dag i dag mange der siger at fritten kun er albinoen, men det er altså en og samme art, tamilderen, mustela putorius furo. Du kan jo godt se at hvis en ilder får et kuld hvor der både er albinoer og standarder, så er albinoerne jo ikke en anden art end de andre.

Så selvfølgelig er der heller ingen størrelsesforskel når det er samme dyr.

Jeg har i øvrigt en veninde der kommer fra salling-området :) Jeg plejede at bo i thisted, så det havde da været lidt tættere på. Men du er som sagt velkommen i Aalborg med (eller uden) forældre. Jeg har begge køn, forskellige aldre og både virile/fertile og steriliserede dyr.

Nicoline

Mange tak :) jeg vil meget gerne ud og se hvordan man passere ilder på andre måder en den ene jeg kender, så jeg skal bare lige hve snakket med min mor om at jeg kan tage ud og besøge jer, men igår talte jeg med min mor om at vi venter til næste år med at købe en ilder, så jeg kan bruge mine konfirmartion's penge på en ilder og alt det den nu har brug for, så passer det også cirka med at der kommer hvalpe der også har jeg jo også masser af tid til at tage ud og lære meget om ilder, og få ordnet mit værelse så det er 110% ilder sikkert  :)

Anne

#22
god idé at vente. Du kan jo godt allerede nu lave forarbejdet med at tage rundt og snakke med folk, møde dyr og måske endda prøve at komme og kigge til en udstilling

Nicoline

Det er også det at jeg har tænkt mig, men hvor og hvornår er der udstillinger

Malene

Logic is the beginning of wisdom, not the end.

KariN

De næste par udstillinger der kommer er:

Dooking Ferrets d. 1. Oktober 2011 i Herning

JuleFritteVitten d. 3. December i Valby

Very Important Ferrets d. 3. Marts i Albertslund

Selvom man ikke har nogen ilder, er man velkommen til at komme og kigge og snakke med folk og evt. deres ildere :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Nicoline

okay tak, det vil jeg se om jeg kan komme til :)

Namilla

Hvis du gerne vil starte med en hvalp (hvad jeg personligt ikke synes er så god en ide, din alder taget i betragtning), så er det en god ide at blive skrevet op allerede nu. Og så er det virkelig vigtigt at du tager ud og snakker med de forskellige opdrættere, for der er vist ingen der sælger til børn/unge under 18 år, uden at de også har mødt forældrene.

Men jeg synes virkelig du skal overveje om det ikke var bedre for dig at starte med en voksen, som var bide- og bakketrænet. Du skal nok få lov at opdrage på den, for ildere skal "gen-opdrages" når de flytter, men hvalpe kan virkelig være en stor mundfuld, selv for erfarne!
Hvis du virkelig er bestemt på at du vil have en hvalp, så synes jeg du skal sørge for at komme ud og besøge nogen der har en hvalp... gerne en, der ikke er helt bide-trænet endnu... man er ikke forberedt på, hvor meget hvalpe bider, før man har prøvet det...

Nicoline

jeg vil som sagt tage ud og besøge nogen som har haft ilder i lang tid og hvor de har prøvet lidt af vært så jeg kan masser afvide om hvordan den skal passes osv, jeg er blevet bidet mange gange af en jeg kenders ilder og det er også en hvalp, men jeg synes ikke det gør ondt, men så har den nok bare ikke bidt så hårdt :) men jeg er ikke fast besluttet på at det skal være en hvalp, det vil jeg vente med at beslutte mig for til starten af næste år til vis jeg skifter mening :)

Anne

Nogle hvalpe napper kun og nogle bider igennem. Det samme med voksne ildere, men der er det dog lidt nemmere at sikre sig man får en der er sød. Min første hvalp var en rigtig bideilder der bed mig til blods, og jeg skal ærligt indrømme at jeg stortudede den første aften, fordi det lilel møgdyr bare slet ikke var hvad jeg havde forestillet mig. Jeg var altså 19, og havde jeg været 13 så havde jeg aldrig nogensinde klaret hende, men i dag er hun heldigvis en sød gammel pige. Min anden ilder fik jeg fra voksen og hun var perfekt. Hun var det sødeste væsen og kunne aldrig drømme om at bide. Hun var noget helt særligt og selv om jeg ikke havde hende fra hvalp så savner jeg havde stadig, for hun var virkelig bare så vidunderlig på alle måder. Sådan en som hende kunne enhver klare at have, også en på din alder, men My min første ville jeg aldrig anbefale til end er ikke var erfaren.

Der er jo så også forskel på dyr, uanset deres alder.