Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Foder til en snarlig senior

Startet af pyntegodt, 10. November 2014, kl. 17:35

pyntegodt

Min ilder Oliver nærmer sig de 5 år og i forbindelse med dette kan jeg se at man mange steder omtaler dem som seniorer i den alder.
Men jeg er lidt i tvivl om hvor vidt jeg skal foretage ændringer i hans kost snart?
I så fald hvilke næringsforhold skal hans kost have, altså ændres til?

Nu får han en kost som er lav på fibre og høj på protein, et æg eller to om ugen og forskellige slags kylling, så ofte han vil og selvfølgelig andre små godbidder ind i mellem og efa-olie med jævne mellemrum ;)
Lige nu bruger jeg til daglig følgende tørfoder "Purina Pro Plan, junior" mikset med "Applaws, kitten".

Jeg håber der er nogen som kan føre mig på rette vej  :)

Barky

Ildere får som sådan ikke behov for seniorkost med mindre at de begynder at se og opføre sig "gamle".
Det er vigtigt at han får masser af motion, har et varmt blødt sted at sove (evt krøjerkugle puder er godt til lidt ældre ildere) og så en kost baseret på kød og fedt. Præcis som alle ildere.

Ang foder kan du godt opgradere det. Der findes nogen bedre mærker på markedet.
F.eks Ferretastic og eRevolution fra http://www.frettchen4you.de/xtc/ (Der skal betales via PayPal, ellers kommer Christina Steensbro med sin bod som også forhandler det, på Julefrittevitten ilderudstilling som afholdes i Albertslund d. 29 nov)

Eller Ziwipeak som faktisk er tør-barf. Man kan sagtens købe det til hund, men så skal man selv tilsætte taurin, og vil man ikke det, så kan man bare fodre med kattevarianten.
http://ziwipeak.dk/da/

Orijen til kat er også rigtig god til ildere. Med en blanding af de mærker, så kan du faktisk ikke få bedre tørkost.

Ellers så er barf også rigtig godt til ildere. F.eks døde mus og rotter, daggamle kyllinger (max 2 gange om ugen, da de er en erstatning for æggeblomme, iogmed at kyllerne har æggeblommen inde i maven).
Man kan også købe barf til katte, der ligesom ildere er ægte kødædere og derfor ikke kan fordøje fibre og kulhydrater på samme måde som f.eks hunde.

Og så skal du egentlig bare holde øje med ham, det er normalt at ældre dyr mister noget muskelmasse og kan udvikle gigt. Så få et tjek hos en dyrlæge som er dygtig til ildere, måske hvert halve år.
Jeg kan se at du bor i københavn, så vil det nemmeste for dig være at tage til Jagtvejens Dyreklinik hvor Lone har rigtig meget erfaring og viden om ildere. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

pyntegodt

Mange tak for hjælpen, vil klart tjekke foderet ud.

Han har ikke noget bur, så han render rundt så meget han gider og vi leger hver dag, der er stadig meget gang i ham.
Jeg bruger allerede Jagtvejens dyreklinik et par gange on året for en sikkerheds skyld(for forrige ilder døde af kræft) og har gjort det i de syv år jeg har haft ilder, og Lone er jeg glad for :)

Vil overveje BARF, men Oliver er ikke så begejstret for døde dyr, har prøvet både mus, kyllinger og tørret kød, men frisk kyllingefilet vil han gerne have i begrænsede mængder.

Mange tak! :)