Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Lugter lidt grimt ud af munden... Tænder? Sygdom?

Startet af AnneHansen, 5. Februar 2014, kl. 13:49

AnneHansen

Hej i forum'et

Vi har en skøn ilder, som er ca. 2 år gammel. Hun har et problem, tror vi.

Først lidt baggrundsviden:
Hun havde en grim hoste da hun var "lille", som vi rendte til dyrlæge med, i tid og utide. Alt blev prøvet, lige fra antibiotika til medicin mod allergi. Intet hjalp, det mener vi i hvert fald ikke. I nogle perioder, var det værre end andre. Men normen var at hun fik de her "hoste-anfald" ca. 2-3 gange om ugen. Og når jeg siger hoste-anfald, så er det fordi jeg ikke ved, om det var hoste. Det lød meget lig den "hosten/gispen/fnysen" som vores gamle han-ilder havde, da han fik kræft i leveren. Men lidt efter lidt, gik det i sig selv, og nu har der ikke været noget med hende i mere ned 1 år (7-9-13).

Problemet:
Det vi søger hjælp til, er om der er nogen af jer, som kender til en tilstand, som gør at ilderen lugter lidt grimt ud af munden, nærmest lidt halv-råddent!? De forskellige dyrlæger har sagt, at det højest sandsynligt bare er det mad de spiser, som gør at hun lugter lidt. Der er bare det problem ved den tankegang, at det gør vores han-ilder ikke. Han spiser godt nok noget andet foder, primært, men han spiser også noget af det samme som hun gør. Så det kan jeg ikke forstå, hvis det skulle være det, der er årsagen!
Grunden til at jeg skrev lidt baggrundsviden, var, at vi hele tiden har haft en ide om, at det kunne være noget med lungerne. Måske noget svamp. Jeg har forsøgt at overbevise lægerne om, at det måske kunne være svamp og om ikke vi kunne prøve noget anti-mycogent (antimycobakterielt), når nu antibiotika ikke virker på svamp. Men ingen tror på det, så derfor spørger jeg jer.

Tænderne & tandeftersyn:
Om det evt. kunne være en tand som er syg, har vi tjekket. Vi har virkelig undersøgt hende så godt som man nu kan, med sådan en lille ilder-pige's mund. Vi skal til det halvårlige tjek hos "ilder-tandlægen" (det har vi døbt ham, fordi han reddede livet på vores han-ilder for noget tid tilbage:). Men jeg tror ikke det er en tand. Hvis der havde været en tand der var så syg, at den lugtede sådan, så ville det for det første være synligt og for det andet ville hun ikke spise med den iver som hun gør. Det tror jeg ikke på.

Vi vil gerne høre så mange ideer om dette som muligt. Også selv om du er i tvivl. Du kan, uden at vide det, sidde inde med vigtig information.

På forhånd tak.
Venligst
Anne  <3 :)

Anne

Hej Anne

velkommen herinde! Jeg synes du skal prøve at kontakte Alison som er dyrlæge i ballerup og tage turen dertil. Hun er meget erfaren indenfor ildere og forhåbentligt kan hun hjælpe dig med om der skal noget andet til? Jeg synes det lyder som om at du virkelig vil dine dyr det bedste og jeg synes du skal følge din mavefornemmelse og få en second opinion.

mette11

Jeg synes også at i skal kontakte Alison og få hendes vurdering - hun holder til i Ballerup og er den i området som har mest forstand på ildere. Ellers er Lone fra Jagtvejens Dyreklinik også god til ildere, men der er så lidt længere dertil og Lone råder desværre ikke over sammen undersøgelsesmuligheder som Alison gør. Begge er rigtig søde og dygtige.