Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Fritte mangler hår.

Startet af MichelleR, 1. September 2013, kl. 22:42

MichelleR

Hej :)

Vores fritte er begyndt og mangle hår mange steder på hendes krop, mest omme i nakken og en enkel hårløs plet på kroppen af hende. Hendes hale er også helt hårløs.
Hun er frisk og farer rundt når hun kommer ud af buret, også får hun alm katte mad og et lille stykke kød engang imellem.

Nogen der ved hvad det kan være?

Dyrenørden

Hvor gammel er hun og hvad er det for kattefoder? De kan desværre udvikle en grim sygdom ved forkert kost som bl.a medfører pelstab

MichelleR

Hun bliver 3 år, det er bare det kattemad fra rema 1000 vi købte engang noget fritte foder men hun fik dårlig mave af det, så vi gik tilbage til det fra rema 1000 som hun spiser flittigt.

MichelleR

De hår omme i nakken de forsvandt sådan set efter hun fik sin p-sprøjte.

Dyrenørden

Okay det er desværre ret skidt med det foder :( ildere er meget sarte og udvikler livsstils sygdomme ved dårligt foder. Rema 1000 foder er slet ikke godt til ildere og for den sags skyld heller ikke kat. Det er fyldt med korn og der er ikke meget kød i som ildere og katte som de rovdyr de nu er har brug for. Jeg ville tage hende til en ilderkyndig dyrlæge og få hende tjekket for binyrekræft og insolinoma. Og så ville jeg skynde mig at få skiftet til foder af en ordentlig kvalitet det kunne være orijen, applaws, acana, ferretastic og revolution. Det er alle kornfrie mærker med høj kød procent samt højt protein og fedt procent som en ilder har brug for. Det er vigtigt du bruger en ilderkyndig dyrlæge det ses jævnligt at dyrlæger uden forstand på ildere fejl diagnosticere og dermed fejlbehandler dyrene.

Eliza

Det kunne godt lyde som binyrekræft, men jeg undres over p-sprøjten? Hvorfor har den fået p-sprøjte i en alder af 3 år? og hvad sagde dyrlægen, for den må have været skaldet allerede dengang i var af sted?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Det kunne altså godt lyde som binyrekræft. To meget almindelige tegn på det er hårtab og at tæverne hæver op som om de var i løb.
Det bedste du kan gøre er at finde noget bedre mad (hårtab kan sikkert også skyldes kost som ikke er optimal).
Er hun steriliseret? Hvad er der gjort de andre år mht. løb?

Jeg synes du skal finde en rigtig god dyrlæge i nærheden og få hende tjekket der. Der er desværre virkelig mange dyrlæger som siger at de har forstand på ildere og sagtens kan behandle dem, men de bruger deres viden fra hund og kat og overfører til ildere - hvilket i nogle tilfælde er fint nok, men i andre desværre resulterer i fatale fejldiagnoser  :(

KariN

Jeg er enig med det de andre har skrevet, jeg vil bare lige tilføje at ildere i 9 ud af 10 tilfælde vil få dårlig mave når man skifter foder, det går som regel hurtigt over når deres mave lige har vænnet sig til det nye foder.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Eliza

Den burde ikke have binyrekræft hvis den er fertil, men som Mette er inde på, så kan det ligne at den er gået i løb ved at den hæver op.

Er det ikke dig der reddede ilderen fra et sted, hvor de ikke ville sterilisere den? Du smed et billede op på et af ilderforummerne på fb eller tager jeg fejl?

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

MichelleR

Vidste ikke at det foder var så dårligt, jeg må ud og investere i noget ordenligt foder til hende så. 

Vi vælger og give hende p-sprøjte fordi det har været den løsning der har fungeret bedst for os fordi vi på et tidspunkt tænkte på og få hende parret. vi blev bare nød til og udskyde det et år. så ved ikke om det bliver til noget foreløbigt.

Hun havde kun en lille bitte plet dengang, men efter som tiden gik så blev den større, og nu er hendes hale skaldet, med et par enkle hår.

Vi tager hende til dyrelægen og får hende tjekket snart, og ser om det bare er pga foder eller der er noget være noget i vejen med hende.

Eliza:
Nej har ikke reddet nogen ilder fra noget sted. eller sat billed op. :)

Dyrenørden

Citat fra: MichelleR Dato  3. September 2013, kl. 15:42
Vidste ikke at det foder var så dårligt, jeg må ud og investere i noget ordenligt foder til hende så. 

Vi vælger og give hende p-sprøjte fordi det har været den løsning der har fungeret bedst for os fordi vi på et tidspunkt tænkte på og få hende parret. vi blev bare nød til og udskyde det et år. så ved ikke om det bliver til noget foreløbigt.

Hun havde kun en lille bitte plet dengang, men efter som tiden gik så blev den større, og nu er hendes hale skaldet, med et par enkle hår.

Vi tager hende til dyrelægen og får hende tjekket snart, og ser om det bare er pga foder eller der er noget være noget i vejen med hende.

Eliza:
Nej har ikke reddet nogen ilder fra noget sted. eller sat billed op. :)

Jeg vil på det kraftigste fraråde at avle på hende med de symptomer ligegyldigt om hun bliver rask

AlisVolatPropiis

.....at avle et førstegangskuld på en 3 år gammel tæve er risikabelt....at i så ender med at gøre det på en på fire, vil jeg fandme synes er direkte synd...gennemsnitsalderen for ildere er i dk 4-5 år..hun er alt alt for gammel...pensionist.....veteran....

Og ildere kan ikke tåle korn og kulhydrat...det slider på deres system...derfor skal de kun have foder uden dette....de udvikler som sagt sygdomme.

MichelleR

Siger heller ikke vi skal have hende parret... vi snakkede om det engang...

Men det er heller ikke det emnet handler om...

Dyrenørden

Citat fra: MichelleR Dato  3. September 2013, kl. 17:32
Siger heller ikke vi skal have hende parret... vi snakkede om det engang...

Men det er heller ikke det emnet handler om...

Nej men nu bragte du det selv på bane og så er det klart vi advarer mod det da der er en rimelig risiko for at du mister din tæve eller hvalpe hvis du gør det. Det er desværre set før. Ilder avl kræver stor viden og at man sætter sig meget grundigt ind i det