Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

insulinoma?

Startet af Jeniva, 11. Januar 2014, kl. 14:52

Jeniva

Min lille pige Sif har intilvider (så vit jeg ved af) haft 2 "svimmelheds" anfald som er gået over igen.  :(
Når hun får det virker hun sløv og som on hun får nogle zone out perioder, og snubler.
Jeg tog hende fluks til dyrlægen, da hun havde den anden omgang igår. Men der var ikke noget at finde og det var for sent på dagen til at tage blodprøver. Jeg skal kontakte dyrlægen igen mandag. Hun spiser som hun plejer (har aldrig spist særlig meget)

Jeg gruer for hvad det er og tankerne retter sig selfølgelig mod insulinoma.

Så her kommer mine spørgsmål:

Svinger insulinoma? (ville jeg tro efter som det jo handler om blodsukker)
Hvor finder jeg det mest erfarne dyrlæge på sjælland? (da jeg vil gøre alt for min lille skat)
Kan det være insulinoma uden at der kan mærkes nogen knude?

Venlig hilsen og tak for hjælpen
Kathrine og Sif

Eliza

Øv det lyder ikke rart :(

Ja insulinoma svinger da det jo handler om blodsukker og man kan ikke mærke en knude i dem. Så hvis det er længe siden hun har spist, så kan det udløse et anfald. Nogle smører honning på gummerne for at afhjælpe et anfald.

Jeg vil anbefale dig dyrlægehuset i ballerup med Alison. I øvrig synes jeg det er fjollet at din dyrlæge ikke kunne måle blodsukkeret, da man kan måle det ved et lille prik i halen og så i sådan et blodsukkerapperat. Det burde tage to sek.

Håber det bedste for din pige.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Jeniva

Tak for svaret. Jeg har planer om at kontakte Alison mandag. Det er rigtig ubehageligt at se ens lille guldklump (for det er virkelig det hun er) gå og se så forvirret ud.

Jeg har godt læst om honning men samtidig står der steder at de ikke må få sukker holdige ting, så det er svært at vide hvordan man skal forholde sig. Jeg kan jo ikke tvangsfodre hende. Pt vejer jeg hendes mad for at se om hun spiser. Men hun har jo aldrig spist særlig meget så det kan være lidt svært at vide. Men synes hun spiser mindre.
Alt dette må jeg jo tage med Alison.

pt virker hun som sig selv igen. Men man ved jo aldrig hvornår det sker igen..  :(

Line

Grunden til at du kan læse om honning i forbindelse med insulinoma, er at ildere med insulinoma har en overproduktion af insulin pga. tumorer i bugspytkirtlen. Ved overproduktion af insulin falder blodsukkerniveauet til under det normale. Det er det du kan se som "anfald". Det kan være alt fra slingren i bagbenene, træthed, svimmelhed til krampeanfald hvor dyrene kan være ukontaktbare. Desuden kan de have kvalme, og derfor kan de have nedsat appetit. Derfor er det særlig vigtigt at være opmærksom på at de får noget at spise. Hvis de ikke gider deres normale foder så meget, så hyg lidt om dem med det eller giv gode godbidder. Det er alt sammen med til at hæve blodsukkeret. Som Eliza skriver så kan du altid måle blodsukkeret på din ilder. Du kan faktisk købe et apparat for ca. 150kr (mener jeg) på apoteket og gøre det selv. Du skal bare være opmærksom på hvornår du måler blodsukkeret, da det svinger i løbet af dagen afhængigt af tid efter det seneste måltid. :)

Jeniva

Ja så lang er jeg med. Det er jo netop derfor jeg undre mig over at der er steder der står at de skal holdes fra det.
Jeg må ned og se hvad sådan et apperat koster, mener det er noget mere end kun 150kr.

Uanset hvad skal jeg stadig have hende til læge igen og undersøgt, så hun kan få den rigtige behandling hvad de så end finder ud af.

Line

En hurtig søgning på nettet siger at en blodsukkermåler koster mellem 100 og 200kr :)

Ildere bør ikke fodres med sukker, da det er et næringsstof de kun i ringe grad kan optage. Derfor vil indholdet af det i foderet betyde at der nødvendigvis ikke er så højt et indhold af protein og fedt. Dvs. jo mere du fodre ilderen med sukker jo mindre opfylder du dens behov :)

Jeniva

ok. det kan godt være det er mig der er dum og ikke forstår svarene..
Men med alt hvad jeg kender til biologiske mekanismer ville det ifølge min logik fremprovokere et anfald at hun  slet ikke får noget sukker.
Jeg ved godt at man ikke stal direkte fodre med det. Men i forhold til forlavt blodsukker (grundet øget insolin) er det vel vigtigt at der kommer noget i hende så det ikke går ud over oganerne. !?
Synes det er mega forvirrende det der bliver skrevet.. "giv honning ved anfalt" <-> "må ikke få sukker"  :S

Eliza

Ildere må normalt ikke få sukker, da det ikke er godt for dem. Men når din ilder først er syg og får anfald, så er det vigtigere at undgå disse, da de kan lave meget større skade på ilderen hvis det er slemme anfald end lidt honning på gummerne gør ved et anfald.

Hvis din ilder har insulinoma, så vil den dø af det, men der kan gå meget lang tid med den rette behandling og ilderen kan leve et normalt og godt liv imens.

Man kan behandle med prednisolon, men det er stadig meget vigtigt, at ilderen spiser en god kost og ofte, for at der netop ikke kommer store dyk.

Hvad fodre du med nu? Jeg vil mene at råt kød er det bedste, men det skal gøres rigtigt for at opfylde ilderens behov.

Måske har hun kvalme og derfor spiser mindre. Jeg ville bestille en tid hos Alison med det samme. Spørg hende i forhold til blodprøve.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

i akutte situationer kan det virke med honning. På længere sigt vil det være bedre at give mere protein, da ildere får deres glukosebehov dækket gennem omdannelse af aminosyrer. Desuden vil man mange gange vælge at gå ind og behandle med binyrebarkhormon. Jeg kan godt skrive dig en længere forklaring på de biologiske mekanismer man kender til, men det vil lige kræve lidt tid. Bottomline honning kan bruges i nødssituationer men det er ikke ensbetydende med at det er godt at give.

Jeniva

Jeg har nu anskaffet blodsukker måler og har tid hos alison. Jeg har også planer om at ændre hendes kost. Pt får hun killinge tørkost eukanuma (da jeg i sin tid blev vejledt til det) og rådt kød.
Jeg har planer om at sætte mere ind med råt kød og finde en anden tørkost med højere protein(min 80%). Ud over det elsker hun lakseolie og lapper det glædeligt i sig.
Jeg ville meget gerne at hun tog lidt på da hun ALTID har været en lille pige.
Hun har desværre den svaghed at hun ELSKER frugt og agurk og jeg giver hende det ikke men hun er ret snu nogen gange -.-

Er der nogen som kan hjælpe mig med noget kost?
pt har jeg mest behov for facts på hvad jeg skal gå efter og nogle mærke. det må helst ikke være alt for besværligt at anskaffe da jeg ikke skal købe hjem i store mængder. Jeg har trods alt kun 1 lille pige.
Jeg tager glædeligt imod alt den hjælp jeg kan få, hvis nogen er villige.

På forhånd tak fra Kathrine og Sif

Mewz

Er der et særligt tørfoder, I vil anbefale til insulinoma-ildere?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

KariN

Min pige der havde insulinoma, levede i 2 år på Ferrettastic foder blandet med Lynx foder og så råt kød og æggeblomme en gang om ugen.

Hun levede 2 år efter hun fik sygdommen og det var ikke den der var hovedårsag til at hun skulle herfra. Om foderet har hjulpet på insulinomaen ved jeg ikke, men hun havde det godt, spiste som hun skulle og så ret godt ud lige til det sidste. CMS (Christina) forhandler begge disse fodermærker.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Jeniva

Min pige gider ikke æg. Jeg har forsøgt flere gange men hun har ikke engang ville smage.. -.-

ok.. kan være jeg skal tage fat i hende (CMS) og forhøre mig.

Tak :)

Jeniva

så har hun været til dyrlægen og blev målt til 3,3 efter faste. :(

Jeg skal selv måle hende og holde øje da det ikke er så slemt at Alison vil sætte hende på medicin med det samme. Men hvis hun får et anfald skal jeg måle og så vil hun sende en recept og anvisning på medicin hvis det ser meget være ud.

øv altså. Håber virkelig hun holder længe da hun virkelig er mit et og alt..   <3

Eliza

Min ene havde også lavt blodsukker men det blev aldrig så lavt at medicin var nødvendigt. Hun levede utroligt nok 1½ år efter, men hun hade så aldrig nogle rigtige anfald. Medicin blev aldrig nødvendigt for hende. Ved at flere har deres ildere længe efter diagnosen insulinoma, så der er håb.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.