Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ikke for sarte sjæle. Basse og Cotton fanger mus.

Startet af jean08, 3. September 2012, kl. 23:33

jean08

I kan jo lige få hele historien.
Jeg var på marked i weekenden og var ude at gå med basserne, der kom så en mand hen til mig og snakkede om nogle mus i nogle huller foran hans bod.
Han viste mig hvor det var og basserne begyndte at grave hullerne større. Manden sagde der hvert fald var tre mus der.
Cotton fik så fat i en mus, men den slap fra ham da han fik den op af hullet. De fik så bagefter begge fat i en mus som de fik taget livet af.

MOV 0270
MOV 0273

De har ikke prøvet at få levende mus, men hvordan kan det være at de ikke spiser musene ?

SaschaDJensen

Ikke for noget vel? Det er måske meget godt de ikke spiste musene, hvis de har sygdomme eller sådan noget.

- Altså personligt ville jeg aldrig lade mine drenge æde vilde mus  :-$

Selina


Anne

det er svært at se på filmene hvad art det er, men der er nogle musearter der er rimeligt store. Halsbåndmus fx.

Jeg ville heller aldrig lade mine spise vildemus, pga risikoen for parasitter. det er selvfølgelig ikke jordens undergang hvis de får et eller andet, men det kan jo være dyrt at behandle. Jeg har det måske også sådan lidt, at der ikke er nogen grund til at slå dyr ihjel ude i naturen hvor de ikke generer nogen. Selvfølgelig er det fint nok, hvis det var meningen at ilderne skulle have spist dem, og jeg er da sikker på at ilderne fik en oplevelse ud af det.

Barky

Mine ildere fik i flere år de mus som kattene bragte med hjem at spise. Og de blev aldrig syge eller fik parasitter, orm osv. Ilderne boede også udenfor og var heller aldrig forkølede. Ej heller om vinteren.

Det er altså stadig et dyr som lever vildt i danmark, uden at besøge en dyrlæge hver måned.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Men til gengæld er levealderen for den vilde ilder heller ikke så høj da det er langt hårdere at leve som vild og de netop ikke kan komme til dyrlægen men dør i stedet hvis de fx får orm og går med det længere tid :(

Personligt ville jeg bare fryse musen et døgn og give den.

Mine har aldrig gidet spise de mus som de selv har slået ihjel eller jo men først flere timer senere. De gange jeg har givet levende, har de slået den ihjel og så kommet hen til mig og "spurgt" om jeg ikke havde flere  :lol:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#6
De vilde ildere får også parasitter ja, og som jeg skrev er det jo heller ikke noget de lige går hen og dør af (normalvist). Men de vilde ildere kommer lige præcis ikke til dyrlægen, hvilket også vil sige der ikke sidder en ejer der skal til at betale for dyrlægeregningerne (for jeg går da stærkt ud fra at vi er enige om at man er en uansvarlig lort hvis man lader sine ildere gå med parasitter med vilje, uden at behandle det).

"i naturen" argumentet virker for mig meget sjældent, og slet ikke i en sammenhæng hvor der tales sygdomme og parasitter, eftersom jeg synes det hurtigt bliver en glidebane til at så behøver man jo ikke behandle dem, for i naturen er der ingen ejer og dyrlæger.

Om man vil give sin ilder vilde mus må man sådan set selv om, jeg synes bare det er vigtigt lige at fortælle at mus i naturen altså ofte har parasitter (det er jo ikke sikkert alle ved det), og at man, hvis man gerne vil give dem, måske lige som minimum skulle smide dem i fryseren (og jeg går ud fra at de ligesom fisk skal være dybfrosset i et døgn ved +21 grader).

Jeg vil lige sige at jeg har selv givet mange mange penge i dyrlægeregninger både ved mistanke om parasitter og hvor de reelt har været til steder, og når man har oplevet at skulle behandle 4 voksne og 11 hvalpe for giardia, så kan det godt være at man ikke er så ligeglad med parasitter en anden gang. (og nej, giardia overføres normalvist ikke igennem mus, men det er der andet der gør).

Malene

Nej, det er ikke husmus. Det ligner mosegrise, men jeg ved det ikke :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Barky

Bla bla bla.... Hilsen Julia