Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

opdrætter ris/ros

Startet af katja74, 11. September 2011, kl. 09:24

katja74

Tænkte på, om der findes en side hvor man kan læse ris/ros fra køberer... hos de forskellige opdrætterer ???

Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Amazing Ferret

Det findes vist ikke så vidt jeg ved

Barky

Jeg tror også at det ville være en seriøst dårlig ide, i et lille miljø som vores.
Man bør vælge sin opdrætter ud fra dennes ærlighed og ens egen mavefølelse, og så efter hvilken slags ilder man søger.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Tror kun sådan en side ville kunne skabe rigtig mange problemer da stort set alle kender alle og tit har folk købt dyr af hinanden, men bliver så alligevel uenige eller uvenner og så kunne der skrives en masse nederen ting, uden det som sådan var fordi der var noget med opdrættet.

Hvis man sætter sig godt ind i det og følger lidt med på forum så kan man nu også hurtigt få en ide om hvad det er de forskellige går op i og hvilke kriterier de sætter for deres dyr.

Du kan se på linjerne der er bag og hvor mange oplysninger der er på tavlerne. Du kan besøge opdrætterne der gerne vil se dig også og fornemme hvordan dyrene holdes og der kan du spørge ind til opdragelse, foder osv..

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

#4
Jeg kan også kun være enig med Eliza her. Jeg tror det ville skabe flere problemer end gode ting for opdrættere og ilder nettet.
For det første fordi vi sidder som privat personer og kæmper for dyrene og generne. Vores ilder net er i forvejen fyldt med uvenskaber og folk der ikke kan lide hinanden i perioder.
Og når jeg skriver perioder, så er det fordi jeg har set mange uvenskaber i de små "klikker" i tidens løb. Folk der er mega uvenner, men med tiden finder sammen igen og bliver venner.
Jeg har selv skrevet grimt om nogle opdrættere før i tiden, og det sidder jeg og fortryder nu, fordi jeg ikke ønsker at skabe ufred bland andre eller ødelægge mit eget humør med det.

Jeg tror, som jeg også skrev på Fantasy til dit spørgsmål, kun det ville skabe mere uvenskab og ufred blandt os. Og jeg tror hverken det gavner på ilderforums eller folk imellem at vi kan sidde og rose den ene eller skrive grimt om den anden i en tråd eller andet. Folk er allerede ved at være trætte af den ufred der er blandt opdrættere på ilder nettet. Så mere af det kan jeg ikke rigtig se hvad der skulle komme godt ud af.

Du kan nemlig, som de andre også skriver, danne dig din egen mavefornemmelse på forums og via folks hjemmeside og hvad hvalpe købere fra opdrættere skriver på forums osv.
Du kan besøge folk der har et opdræt og du kan på mange måder danne dig et billede af opdrætterne på mange måder, før køb.
Og helt ærlig så tror jeg ikke du ville få nær så meget ud af at kunne se folks mening i en ris/ros af opdrættere nogle andre steder. Da den nok ville blive fyldt meget hurtigt med privat fnidder mellem folk der er uvenner. Det ses ofte herinde i forvejen, også fordi vi i forvejen ofte er uenige om gener, linjer, og farver.
Så tror ikke nogen ville få mere ud af det. Hverken en selv, opdrætterene og heller ikke ilderne selv. 

SilverDragon

Jeg tror hvis man har ris eller ros, (og med ris mener jeg konstruktiv kritik, ikke at svine hinanden til) så syntes jeg man skal skrive til den opdrætter man gerne vil rise eller rose.
Istedet for at tage det over et forum eller andet.
dog kan jeg se mening i at dele hinandens erfaringer omkring opdrættere med hinanden, men vi er jo alle forskellige i hvilke krav vi har til en opdrætter og nogle hvor kemien bare ikke passer sammen

katja74

Kan godt se, det nemt ville blive et mudder-kaste forum... men tænker det kun er hvis admin tillader det på sådan et sted. Med lidt hård hånd, og faste skemaer man ku udfylde, tror jeg (ved det af gode grunde ikke... men TROR bestemt) det kunne lade sig gøre :)

Men ved, at havde jeg haft den viden jeg har idag, havde jeg overvejet det en EKSTRA gang inden jeg købte dyr et af de steder jeg har fra. Og det er absolut IKKE baseret på det dyr jeg har.. for han er en fantastisk dejlig dreng, flot, sød, godt opdraget allerede fra starten.. har INTET at sætte på dyrene eller linjerne!!!!

Men havde jeg haft den viden omkring opdrætter, ærlighed og måde at håndterer det at være opdrætter, havde jeg valgt anderledes!! Og vil ik ønske for NOGEN, at blive hevet igennem dem mølle jeg har været igennem (og stadig er igennem).

Heldigvis er det ikke noget der berør mig personligt, eller noget der fylder meget i min hverdag... men havde jeg været en ung pige, første gangs køber, en usikker person eller lign, havde det ikke været en sjov omgang.... men heldigvis r+ en voksen kvinde der ikke finder mig i hvad som helst!

Jeg tænker helt klart med købers øjne... derfor tænkte jeg om der var steder man kunne, inden man kastede sig ud i køb af fritte fra opdrætter, læse sig lidt frem til andre købers erfaringer! Men det er der så åbenbart ikke *s**

Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Amazing Ferret

#7
Nogen gange skal man som køber også lige tænke på om man selv er fair eller om man selv måske har gjort noget forkert :)

Jeg tænker bare at hvis man bliver uvenner med opdrætter, så er det jo ikke enbetyende med at det ALTID er opdrætters skyld


katja74

Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. September 2011, kl. 19:18
Nogen gange skal man som køber også lige tænke på om man selv er fair eller om man selv måske har gjort noget forkert :)

Jeg tænker bare at hvis man bliver uvenner med opdrætter, så er det jo ikke enbetyende med at det ALTID er opdrætters skyld

Helt enig.... der er sføli episoder det KUN er købers, KUN er opdrætter og hvor det er BEGGE der er skyld i den dårlige oplevelse.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Amazing Ferret

Og jeg tænker lidt at selvom der var sådan en ris/ros ting, så er det jo individuelt fra person til person hvilke erfaringer man har med en opdrætter  :)

Som der er skrevet så må man jo gå efter det man søger, besøge en masse opdrættere og så tage sin beslutning ud fra det...og så er det meget vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse  :D Det har jeg i hvert fald lært, både med køb af hvalp og salg af hvalpe

katja74

Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. September 2011, kl. 19:30
Og jeg tænker lidt at selvom der var sådan en ris/ros ting, så er det jo individuelt fra person til person hvilke erfaringer man har med en opdrætter  :)

Som der er skrevet så må man jo gå efter det man søger, besøge en masse opdrættere og så tage sin beslutning ud fra det...og så er det meget vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse  :D
Det har jeg i hvert fald lært, både med køb af hvalp og salg af hvalpe

Det er desværre ikke altid nok :( Nogle mennesker ændre sig, fra at være venlige og venner,,..... til pludselig at blive både løgnerer og onskabsfulde!

Og jeg blir så TOSSET, når andre opfører sig på den måde... når det kan have konsekvenser for andre! Blir sur når de kan få lov at opfører sig på den måde, uden konsekvens.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Amazing Ferret

Citat fra: katja74 Dato 11. September 2011, kl. 19:33
Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. September 2011, kl. 19:30
Og jeg tænker lidt at selvom der var sådan en ris/ros ting, så er det jo individuelt fra person til person hvilke erfaringer man har med en opdrætter  :)

Som der er skrevet så må man jo gå efter det man søger, besøge en masse opdrættere og så tage sin beslutning ud fra det...og så er det meget vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse  :D
Det har jeg i hvert fald lært, både med køb af hvalp og salg af hvalpe

Det er desværre ikke altid nok :( Nogle mennesker ændre sig, fra at være venlige og venner,,..... til pludselig at blive både løgnerer og onskabsfulde!

Og jeg blir så TOSSET, når andre opfører sig på den måde... når det kan have konsekvenser for andre! Blir sur når de kan få lov at opfører sig på den måde, uden konsekvens.

Sådan er livet jo  ;) Selvfølgelig er det træls, men jeg tror nu der er en grund til folk gør som de gør  :) Jeg tror ikke folk bare lige tænker at nu vil de blive onde og begynde at lyve.....

Dark Crystal Ferret

Katja.. Undskyld mig rigtig mange gange. Hvordan skal jeg skrive det her... så du forstår det rigtig og ikke misforstår mig

Men...Brug dit hoved, prøv lige at tænk dig om her ik.

Jeg ved godt der kun er én opdrætter du mener her, men jeg ved også rigtig mange sidder her og tror det er nogle helt andre, jeg bestemt ikke tror på du ønsker at skade lige nu.

Hvis der er sket noget mellem dig og en anden opdrætter - så tag den privat!
Det er ikke en sjov sag den du sidder i nu, det er klart. Men efter som det er en privat mellem dig og en anden opdrætter, så kommer det ingen her på forumet ved. Og lige nu sidder folk og er i tvivl om hvem af de opdrættere du har købt fra, du mener. Efter som du har købt fra flere opdrættere.. Det mener jeg ikke er optimalt at folk nu sidder og er i tvivl om den ene af dem.

Det er fint nok du vil advare imod en opdrætter. Men brug lige hovedet engang. Det er ikke ondt ment.. Men nogle ting skal ikke ind på et forum men holdes privat.


katja74

Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. September 2011, kl. 19:36
Citat fra: katja74 Dato 11. September 2011, kl. 19:33
Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. September 2011, kl. 19:30
Og jeg tænker lidt at selvom der var sådan en ris/ros ting, så er det jo individuelt fra person til person hvilke erfaringer man har med en opdrætter  :)

Som der er skrevet så må man jo gå efter det man søger, besøge en masse opdrættere og så tage sin beslutning ud fra det...og så er det meget vigtigt at lytte til sin mavefornemmelse  :D
Det har jeg i hvert fald lært, både med køb af hvalp og salg af hvalpe

Det er desværre ikke altid nok :( Nogle mennesker ændre sig, fra at være venlige og venner,,..... til pludselig at blive både løgnerer og onskabsfulde!

Og jeg blir så TOSSET, når andre opfører sig på den måde... når det kan have konsekvenser for andre! Blir sur når de kan få lov at opfører sig på den måde, uden konsekvens.

Sådan er livet jo  ;) Selvfølgelig er det træls, men jeg tror nu der er en grund til folk gør som de gør  :) Jeg tror ikke folk bare lige tænker at nu vil de blive onde og begynde at lyve.....

Måske... måske ikke.  ;)

Nå, men jeg fik jo i al fald svar på, om der fandtes sådan en ris(konstruktiv)/ros side  :)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

AlisVolatPropiis

Nu er jeg grundlæggende enig i at det blot vil blive mudderkast og dårlige miner, tit baseret på uvenskaber og bitre følelser.

-men jeg vil da heller ikke lægge skjul på at jeg faktisk synes det er en god ide i princippet -hvis alt fnidder kunne blandes udenom (og jeg ved godt det ikke kan, men HVIS det kunne) at på samme måde som alle andre firmaer, have en form for vurdering. For det kan jo ske der faktisk er noget der vil kunne gavne køberne. Vi kører jo meget mund til mund i ildermiljøet, og det kan være ligeså skadeligt...og jeg mener generelt det er sundt med konkurrence -det har det med at få kvaliteten i vejret.
Jeg indrømmer gerne jeg i alle andre henseender ikke køber noget større uden i lang tid at undersøge og læse anmeldelser -og her snakker vi døde ting. Og jeg undersøger skam også med ildere, men jeg har også anden indsigt end en ny udefra kommende. Og i teorien kunne en uvildig og fair, men også realistisk anmeldelse da hjælpe og gøre tingene nemmere og mere overskuelige for en ny køber.

Måske jeg også bare er fan af at kunne undersøge ting inden jeg tager beslutninger :)