Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

alder ved nyt hjem

Startet af tzari, 23. Oktober 2008, kl. 16:34

tzari

Hvad alder ville I købe en hvalp tidligst.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

9 uger. Der kan nok være tilfælde hvor en 8 ugers hvalp er klar hvis det f.eks. er et stort kuld som går moren på nerverne eller hvis de an anden grund er utroligt slevsændige, men man bør ikke sælge hvalpe der ikke er klar og jeg syens sagtens man kan holde dem til en 10-12 ugers alderen hvis de ikke er klar før.

Amazing Ferret

Jeg har svaret 10 uger.

Jeg synes 8 uger er for tidligt og de fleste hvalpe er ikke klar til at forlade deres mor.

Og som tidliger opdrætter sælger jeg mine hvalpe når de er min 10 uger...måske et par dage før, men det er så også det. Men hvis jeg kan se en hvalp ikke er klar som 10-ugers, så bliver den i en uge eller 2

tzari

Jeg har også stemt 10 uger.
Jeg kan ikke helt forstå argumentet med at nogle er klar som 8 uger. I gamle dage mente man katte var klar som 8 uger for der var moderen træt af dem. Dette var jo en misforståelse da moderen FRAVÆNNEDE dem, det sker jo ikke fra dag til dag. Det går godt de fleste gange men hænder man fejl tolker sine hvalpe. Hvad skade er der ved at lade dem gå til de er 10 uger. Hvis moderen direkte begynder at angribe dem kan de jo samles i en søskende flok til de er 10 uger det betyder MEGET for dem psykisk.

De argumenter jeg kan se for at sælge før 10 uger og har hørt er:
- De æder mig ud af huset
- De er selstændige nok så kan godt klare sig
- De bider mindre som 8 uger og er lettere at præge der
- Folk vil have dem så små som muligt
- De er svære for folk at opdrage når de er 10 + uger

Kan ikke rigtig forstå de argumenter da det jo ikke just er en dans på roser at have kuld men det er vilkårene og kan ikke se hvad skade det gør at vente til de er 10 uger.

Hvad synes i kom med argumenter for og imod
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Emmadyhr

Jeg har stemt 9..jeg ville ligge mellem 8 og 10 alt efter hvalpen..Jeg fik, i sommers en hvalp som var taget meget tidlig fra sin mor..HUn var mellem 6-7 uger da jeg fik hende..Hun kom fra tyskland så hun må hgavde været et par dage undervejs..Men hun er klart taget for sent fra sin mor..MAn får et hel andet dyr i så fald..Min hvalp har suttet på Olivers øre i de første 5 månder hun var hos mig..Jeg kan virkelig mærke på hende at det har være for tidligt..men 7-9-13 hun er en engel og har været så sød og rar altid så jeg skal ikke klage.
Men jeg vil aldrig selv havde det godt med at købe en hvalp så tidligt igen. Den næste hvalp jeg fik var 13 uger da jeg fik hende..Hun var klar..Hun er meget mere moden og klar til at forsvare sig over for andre ilderHun legede med boldt få timer efter hun var kommet, var slet ikke ked eller bange..Nogle hvalpe er dog klar før ,så derfor siger jeg 9.

Emmadyhr

Citat fra: tzari Dato 23. Oktober 2008, kl. 17:53
I gamle dage mente man katte var klar som 8 uger for der var moderen træt af dem. Dette var jo en misforståelse da moderen FRAVÆNNEDE dem, det sker jo ikke fra dag til dag. Det går godt de fleste gange men hænder man fejl tolker sine hvalpe. Hvad skade er der ved at lade dem gå til de er 10 uger. Hvis moderen direkte begynder at angribe dem kan de jo samles i en søskende flok til de er 10 uger det betyder MEGET for dem psykisk.

Jeg ved ikke om du mener at en kat skal sælges når den er 10 uger..I så fald kan jeg fortælle dig at i følge FiF dansk katteforening må en avler og dermed alle der sælger kattekillinger ud af huset..ikke sælge dem før de er 12 uger, hvis de gør det bliver de smidt ud af foreningen..
Hvis det er en ilder ud hærntyder til så er jeg eniog i de 10 uger..


tzari

dumt formuleret en kat SKAL være 12 uger
en ilder IMO 10 uger

(tak for lige at påpege det  :-$)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Ferretmania


Jeg har stemt 10 uger for mener ikke, at en hvalp er klar til at flytte hjemmefra før den er  10 til 12 uger alt efter dens psyke.
Og har samme holdning som Vivian,så vil ikke komme med en længere udredning der bare bliver en gentagelse  ;)

Amazing Ferret

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem det er der har stemt 8 uger - synes det er sjovt at de 2 der har stemt ikke har svaret hvorfor de har valgt 8 uger

jeg er bare nysgerrig på hvorfor man mener 8 uger er en ok alder at sælge dem i

Cille

nu er der 3 stemmer på 8uger.
Jeg har stemt 8uger og hvorfor så det....fordi ??? hedder ...Hvad alder ville I købe en hvalp tidligst.
Ikke om hvornår den skal sælges som jeg synes tråden går på.

Amazing Ferret

sælge og købe - jeg synes det går ud på et

Det er vel lidt dobbeltmoralsk hvis man godt vil købe en hvalp på 8 uger, men først vil sælge dem når de er 10

Cille

Ja men jeg er så heller ikke dobbelt moralsk :lol:
Og der bliver ikke spurgt opdrætter om hvad de gør men generalt og hvornår folk tidligst vil købe en hvalp.
Det ?svarer jeg på og jeg kan da også svare på det andet.
Hvalpe er forskellige og mange af dem er helt ok at sælge som 8uger og andre er ikke.
Man kan altså komme ud for at tæven afviser dem når de er 5 uger gammel,og de dermed bliver "voksen" før tid.
Plus de fleste tæver gerne vil have fred for dem når de bliver omkring6-8uger.
Man risikere faktisk hvis de er hos tæven i længere tid at de splitter tævens patter ad....dvs bider dem i stykker og i væreste fald bider dem helt af og tæven skal på pencilin.
Uanset hvor folk sætter grænsen for hvornår de skal flytte hjemmefra,er det en god ide at flytte dem fra tæven når de er 8uger....ihvertfald indtil tævens patter er faldet helt ned og der ingen mælk er overhovedet.
Om man så vælger at sætte dem samme med andre ilder man måske har,det så op til folk selv.
Det igen min mening/erfaring med hvalpe/tæver.
Så hvis jeg mener mine hvalpe er klar når de er 8uger,så sælger jeg dem.
Er de ikke...ja så bliver de til de er klar til det....har haft en hvalp der først flyttede da den var 6mdr....hun ville bare ikke acceptere andre end mig,før vi var til et træf...der fandt hun selv sin nye ejer.
Det har jeg tit moret/undret mig over....men det var da heldigt at personen så ville købe hende :lol:


Emmadyhr

Det kan godt være alt det der du siger Cille er rigtigt ..Jeg har ikke rigtigt viden nok til at kunne sige andet end min ærlige mening i det her..Jeg ved at mange der sælger hvalpe og ander dyrebørn alt for tidligt gør det mange gange fordi hvalpen(katten mm) virker til at kunne undvære sin mor..Mor er måske også lidt træt af sin unge..Men stadig, jo 8 uger ER for tidligt lige meget om det er en hvalp en kat eller hvilket dyr du siger..Efter de 8 uger begynder hvær af dyrene ater efter ater at udvikle sig ud fra andre ting..Hvis du spørger mig så er en ilderhvalp der er 8 uger og bliver solgt også meget afhæning af sine søstre og brødre..måske ildermor er træt af hvalpen men hvalpens liv og trykhed i det hjem den bor i gør vel også sin del..Hvis du tager alt trykhed fra hvalpen og den ikke er gammel nok til at kunne sætter noget nyt i stedet så tror jeg hvalpen får nogle psykiske mén..Har hørt om hvalpe(også katte) der går og piber og ikke kan forholde sig til de nye omgivelser.I mange bøger bliver det beskrævet som om det er noget sødt og den bare skal venne sig til det.Men det er ikke rigtigt.Der er en grund til det.
Feks, du tager en hvalp eller kattekilling på ,ja 6 uger og går en tur i haven med den.I kattens tilfælde kan den slet ikke forholde sig til det store rum uden væge og døre som den er van til.Derfor vil den ind i trykhed igen(trykhed for den er det hjem den er vokset op i for dette lille dyr)..Jeg mener også lige så meget man skal tage hensyn til at hvalpen som er kommet i det nye hjem ikke har en ny ilderven(søster eller bror) som kan lege med hvalpen på det psykiske plan hvor hvalpen er psykisk altså allersmessigt..når den skal lege med voksne ilder og omstille sig til de nye forhold tager det på den psykisk .Den kan blive overvællet over det store dyr der vil undersøge den og bide i den og havde den til at underkaste sig den..Det mener jeg ikke en 8 uger gammel hvalp(kat eller hundehvalp ) er klar til så tidligt..Jeg har læst en del bøger om dyrepsykologi og derfor har jeg hørt en masse historier det taler sit eget tydelige sprog..Det er ikke kun morérn til hvalpen du skal tage højte for i sådan et spørgsmål..Det er lige så meget søskene og omgivelser.Lugte og alle de ting der gør hvalpen tryk i dens lille verden..Hvis ikke hvalpen er klar til at give slip på alt det så kan det give den psykiske mén at flytte den fra det. Derfor er 10 uger passende for en ilderhvalp...Katte, hunde og andre dyrebørn har deres egne kurver for hvornår de er klar( som er højer), men ilder hvalpe bør være 10 uger min efter min mening

Cille

læs mit indlæg igen,du må have overset et par linjer... men sætter dem da lige ind igen.
CitatHvalpe er forskellige og mange af dem er helt ok at sælge som 8uger og andre er ikke.
CitatSå hvis jeg mener mine hvalpe er klar når de er 8uger,så sælger jeg dem.
Er de ikke...ja så bliver de her til de er klar til det....har haft en hvalp der først flyttede da den var 6mdr....hun ville bare ikke acceptere andre end mig,før vi var til et træf...der fandt hun selv sin nye ejer.
sidste quote er der sat et her ind,for det en fejl det ikke er der


Emmadyhr

Søde jeg har skam læst din tråd..Det er jo netop det jeg svare på..Jeg syndes ikke man skal sælge hvalpe når de er 8 uger fordi moren er træt af dem..for som sagt at "mor"er træt af er jo ikke lige med at så kan man sælge hvalpen før tid.og det med hvalpe der bliver voksne før tid.det har jeg svært ved at tro de kan blive helt psykisk og sådan.Jeg vil ikke blande mig i hvordan du gør det og det er bestemt heller ikke det jeg prøver på ,slet ikke ;)..Men det jeg prøver at sige er at det er, efter min mening og forstand, forkert at sælge en hvalp (ligeså at købe ) en hvalp som er 8 uger eller yngre..Det gør noget ved dyret..Jeg sikriver også at jeg jo ikke kan gøre mig klog på noget, jeg siger bare hvad jeg mener..

Og så syndes jeg også virkelig, som Amazing Ferret selv skriver også det er dybt dobbeltmoralsk at man  kan købe en hvalp på 8 uger og samtidig ikke vil sælge hvalpe på under 9-10 uger alt efter hvalp.. Og her tænker jeg jo jo lige så meget på folk der køber hvalpe i butikker men selv har en holdning om at man ikke selv sælger dem som 8 uger fordi det er fortidligt..

Men Jeg ved godt som jeg selv skriver længer oppe at jeg selv har en hvalp der er taget for tidligt..men skriver jo samtidig at jeg kan se hvor meget det har skadet den og at jeg har også har en hvalp der var taget til tiden som virkelig var moden nok til at slippe sine vante omgivelser..

Alt i Alt syndes ikke modenhed hos en hvalp kommer ud på om dens mor er træt af den eller om hvor mange er er i et kuld eller sådan nogle ting.. Syndes man skal tænke på hvalpen frem for sig selv
Men Cille der er IKKE rettet i mod dig som person overhovdet.. :)