Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

alder for en ilder må få sin første mus

Startet af gosia, 15. September 2010, kl. 13:26

gosia

hvor gammel skal en ilder være for at få sin første mus???:D

Barky

Min gamle ilder tog sin første ørkenrotte som 12 ugers.... Levende og direkte ud af min hånd.. Den lille bandit..

Så længe du står klar til at aflive musen hvis den lider, eller ilderen er for langsom.. så vil jeg sige go-for-it..

(10 uger og opefter)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

tzari

mine 2 sidste kuld har fået mus og rotter fra 4-5 ugers alderen af :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

gosia

min ilder er 4 måneder og den har ikke fået en mus fordi vi er i tvivl om den gider/tør spise en mus:/

Barky

Start med en friskaflivet mus og lad den dingle lidt foran ildere og træk den hen ad gulvet... Hvis ildere kun bider i den, og ikke viser den interesse ellers, kan det godt være at du lige skal åbne musen. Så ilderen får en ide om at der er noget godt indeni... ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Namilla

Men lad være med at starte med at skære hul på maven og tarmene... det kan nemlig godt kræve lidt overvindelse for ilderen at spise det...


Agger

Nu har jeg godt nok aldrig aflivet en mus før :D hvordan gør man det :P ? Slår den ind i noget hårdt ?

AlisVolatPropiis

Der er to måder :)

Enten tager du den i halen og svinger hårdt ned i noget fast....en bordkant er at foretrække og brækker halsen på den

Ellers tager du den i halen, placerer den på noget plant, placerer en kuglepen eller lignene bag ørene og kraniet...og presser fremad mens du trækker i halen også-nakketræk.


Personligt foretrækker jeg første metode da det for mig virker hurtigst og mest humant....men kan finde på at lave et nakketræk efterfølgende.
Men for det meste med en erfaren ilder, når man ikke at sige mus, eller lade den ramme gulvet før nakken er knækket på den.

Agger

Synes nu også den første måde virker mest human - og også lettest..

Har lidt overvejet om Rami ikke skal ha nogen pinkies..
Men der er jo lidt rygter om at hvis en ilder får levende foder, så bliver de "blodtørstige".. ?

FerretParadise

Citat fra: Agger Dato 16. September 2010, kl. 18:32
Synes nu også den første måde virker mest human - og også lettest..

Har lidt overvejet om Rami ikke skal ha nogen pinkies..
Men der er jo lidt rygter om at hvis en ilder får levende foder, så bliver de "blodtørstige".. ?
Det er bare et rygte, det passer bestemt ikke.
Jeg barfer 4 af mine, og de er de største kælepotter.
Ann Hillerslev.


Anne

Ja det er bare en sejlivet og absolut latterlig myte

Namilla

Vil bare lige sige at jeg bestemt ikke synes det er i orden at nakketrække en mus, uden at have "bedøvet" den først... hvis man ikke lige er i stand til det, eller har taget på det, så vil man gøre seriøs skade på musen, uden at den dør af det...
Så hellere bedøve den med et slag først, så den heller ikke spræller og skriger når man nakketrækker den...

Barky

Der er jeg enig med Namilla.. Altid bank den ned i bordet med hovedet først, og så lav et nakketræk.. Ikke vælge mellem dem.. Gør begge ting. Ikke alle mus dør ved et slag ned i et bord, og nakketræk må være ulideligt smertefuldt hvis musen ik er bedøvet af et slag først!
Bla bla bla.... Hilsen Julia