Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Mulig paradentose?

Startet af Julie, 29. Juni 2009, kl. 22:01

Julie

Fritz har efterhånden haft en dårlig hjørnetand. Det startede med at tandkøbet var rødt og der var lidt plak på tanden. Det var imidlertid ikke noget værre, end at jeg selv kunne skrabe det af med en tandrenser. Efter jeg gik over til at fodre 100% med BARF, blev tanden bedre og bedre i takt med at jeg rensede tanden jævnligt, og det røde tandkød blev lyserødt og det så egentlig meget normalt ud efter et stykke tid. Men på det sidste er det blevet rødt i tandkødet igen, men det er begrænset hvor meget belægning der er på tanden. Tandkødet er begyndt at trække sig tilbage og bliver stadig mere og mere rødt, og det værste er, at det faktisk er fuldstændig løst i kanten. Det hænger ikke engang fast på tanden, men er lige til at "trække" af, fordi det kun sidder fast et enkelt sted. Tandrensningen hjælper ikke rigtig mere, og jeg er begyndt at tro, at det måske kan være paradentose, for det virker noget værre end tandbetændelse - dog er tænderne ikke løse, men jeg har ikke tænkt mig at vente til det sker, med at gøre noget. Jeg har lige taget nogle billeder for et par minutter siden. Jeg tager til dyrlægen med Fritzen en af dagene.
Er der nogen der har erfaring med paradentose og kan fortælle lidt om det? Det ser sådan her ud:


Anne

jeg ved ikke om det er paradentose, men jeg ville i hvert fald tage til dyrlæge med det.

Black Diamond

Hvor gammel er han? Syndes da ikke han er så gammel. Jeg ville også tage til dyrlæge. Det kan være der er kommet noget skidt op under tandkødet og derfor han har fået det. Det var mit bud i alt fald >:|

AlisVolatPropiis

jeg mener at have læst et sted at parandontose hos ildere er det samme som hos hunde. Hvis det er det, jeg krydser dog fingre for det ikke er. Da jeg synes at kunne huske at det er besværligt at have med at gøre og at det i sidste ende kan koste tanden  :(

Barky

Jeg havde en ilder med en smule pardentose. Det var ikke noget vi (dyrlægen og jeg) gjorde noget ved andet end at holde øje med det. Han tabte et par af de små fortænder, men lod sig ellers ikke mærke med det overhovedet ang. spisning af diverse godbidder, mus, kylling osv.

Men spørg om det næste gang du har ham med til dyrlægen. De tilfælde af pardentose hos ildere jeg har set har ikke været de værste, og i tilfældet hos min ilder gav det ikke anledning til problemer som sådan.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Julie

Black Diamond - han er kun 3 år.. jeg håber også det bare er en slags infektion, men det virker bare underligt, når det har været pænt igen, og så kommer tilbage og ser værre ud end nogensinde

AlisVolatPropiis - hvis det bare er en enkelt tand der ryger, går det nok.. Jeg er bare nervøs for at det skal brede sig til de andre tænder :(

Barky - det lettede lidt at høre, at det ikke behøver være så galt.

Jeg skynder mig at ringe til dr. dyremand i morgen.

tzari

Har jo selv en FORL kat (kort fortalt angriber hans tandkød hans tænder så de skal fjernes eller selv falder ud). hanhar fået fjernet en god del af dine tænder allerede(har de 4 hugtænder og 8 kindtænder tilbage) uden gener. Når en kat kan klare sig uden tænder kan en ilder vel også(selvom den selvfølgelig ikke kan spise hele kadaver mere men kun lunser). Bare før du går helt i panik over han måske mister nogle tænder  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Julie

Nåe ja, det er Filur, ikke? Jeg tror også Fritz ville kunne klare sig hvis han mistede en tand eller to, men jeg ved ikke om jeg burde skifte tilbage til tørfoder, og så bare BARF'e engang imellem..

Jeg har bestilt tid senere på dagen hos dyrlægen.. Så må vi se hvad han siger

Julie

Så er jeg kommet hjem fra dyrlægen. Fritz skal have penicillin og renset "såret" med klorhexidin i 8 dage. Dyrlægen mente, at Fritz kunne have fået noget op under tandkødet, som så har revet sig ud gennem tandkødet - derfor det lille hak allerbagerst man kan se på billederne - og derved er der kommet infektion under det. Fritz burde være på toppen igen snart, men han vil nok hele tiden have noget af tandhalsen blottet fremover.. 

Black Diamond

Det var dejligt at høre, tillykke med det :)