Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

"Pottetræning" om igen.

Startet af Frikken, 11. Juni 2009, kl. 21:39

Frikken

Jeg er ny her, har kigget lidt rundt, men kunne ikke umiddelbart se emnet nogle steder, selvom det for mig virker som et ret oplagt emne. Jeg undskylder på forhånd hvis emnet er et eller andet sted i rodet, så må i linke :)

Okay, jeg står i den situation, at jeg har to ildere. Den ene er 2 år (ham har jeg haft siden han var lille), den anden er 1 år og ham har jeg lige fået. Det første halve år jeg havde Faxe (ham på 2 år) gjorde jeg alt hvad jeg kunne for at træne ham til at gå i kattebakken, uden held overhovedet; han skubbede den væk, sked bagved bakken, sked i modsat hjørne (prøvede faktisk at sætte tre kattebakker op i hans bur, så der kun var et frit hjørne) eller også sked han simpelthen bare ved siden af. Tyson, som så er ham på 1 år, er trænet med at et hjørne i buret er fyldt med "piller" til at besørge i. For mig er det ikke et problem at de har et hjørne i deres bur, det der er problemet er mere når de ikke er i buret (hvilket vil sige det meste af tiden) - Hvordan pokker kan man træne en 2årig og en 1årig ilder til at bruge bakken? Er det for besværligt, eller skal man bare være stædig?

Håber på respons, og på forhånd tak :]

lille_jill

Vær stædig.

Husker du at vaske af, hver gang at de skider ved siden af? Rodalon er godt, det fjerner lugten, så kræene ikke tror, at gulvet er en stor kattebakke.

Tilo

Og sæt mange kattebakker op, så de altid har en træt på, og så snart du ser de bakker om til at skulle lave en prut, løft dem over i bakken, det kan tage lang tid før de fatter det  :)
Venlig Hilsen Thilde 
R.I.P Qvark 2004-2010, Elmer 200?-2010,Hubert ca 2004 -2011, Snorre 200?-2012 & Bigfod 2007-2012 <3

Frikken

Citat fra: lille_jill Dato 11. Juni 2009, kl. 21:41
Vær stædig.

Husker du at vaske af, hver gang at de skider ved siden af? Rodalon er godt, det fjerner lugten, så kræene ikke tror, at gulvet er en stor kattebakke.

Vasker af med rodalon hver evig eneste gang.

Frikken

Havde tre af de der trekants-bakker, og synes egentlig de er for små, når jeg kigger på hvordan Faxe f.eks. besørger. Han bakker, ja, men han bakker LÆNGE før han egentlig laver noget. Overvejer derfor at købe en af de helt store kattebakker, men ville lige have nogle råd til hvordan man bedst muligt træner dem.

Dengang jeg prøvede at træne Faxe, gjorde jeg alt for at holde øje med ham. Hver gang han var ved at bakke for at lave noget, satte jeg ham op i bakken, og sådan blev jeg ved. Hvis han så endelig besørgede i bakken, blev han rost til skyerne. Det hang desværre ikke ved.

lille_jill

opvaskebaljer kan anbefales.

Amazing Ferret

Sjovt som i alle sværger til Rodalon -  det har ALDRIG virket herhjemme

Frikken

Jeg søgte egentlig lidt nogle råd til hvordan man bedst træner dem. Om man skal holde øje med dem nærmest 24/7, for at sikre sig at man får sat dem i bakken med det samme de begynder at bakke, eller om der er andre metoder? :]

Fortæl om jeres oplevelser og gode fif ^^

Pipvig

Jeg har også en opvaskebalje. Jeg havde godt nok et hjørnetoilet til at starte med men så snart han kom ned i buret så kunne jeg se at den ikke var stor nok. Den jeg har er så stor at han kan være nede i den. hjørnetoilettet drønede han lige over i den anden ende. Men det har altså hjulpet at jeg skiftede den ud. Han bruger så også kattenes kattebakker.

Rodalon har heller ikke hjulpet det helt vilde her hos mig. Jeg har til gengæld puttet aviser ud ved siden af min seng hvor han til stor fryd pruttede. Han har ikke gjort det siden!

Det har også hjulpet her at han er inde i buret engang imellem så han "er nødt til" at bruge bakken til tider.


Namilla

Jeg sværger også til opvaskebaljer... både er de store nok til de ildere der gerne vil have god plads, de er heller ikke så nemme at flytte med, når der er grus i, de er billige og de bliver ikke så hurtigt "fyldt" som de små bakker...
Sørg for at lægge en pølle op i bakken, så de har en chance for at lugte sig frem til toilettet, hav mange bakker stående rundt om. Hold øje med ilderne når de er ude! Det er næsten det mest vigtige... når de har sovet og når de har leget vildt eller når de har spist, så skal de næsten altid på bakken...og så er det bare at holde øje... når ilderen bakker og løfter halen, så putter du ham op i bakken. Og selvom han så hopper ud af bakken, uden at have gjort noget, så putter du ham tilbage i bakken...det bliver du ved med, indtil han har gjort det han skulle... så roser du og giver en godbid...
Hvis det er nogle bestemte hjørner, så kan du evt. købe kontor-stols-underlag (blank plastik) som du lægger der...og stiller bakken ovenpå...hvis de så konsekvent skider lige ved siden af bakken, så går det i det mindste ikke ud over gulvet...

Frikken

Citat fra: Namilla Dato 12. Juni 2009, kl. 07:42
Jeg sværger også til opvaskebaljer... både er de store nok til de ildere der gerne vil have god plads, de er heller ikke så nemme at flytte med, når der er grus i, de er billige og de bliver ikke så hurtigt "fyldt" som de små bakker...
Sørg for at lægge en pølle op i bakken, så de har en chance for at lugte sig frem til toilettet, hav mange bakker stående rundt om. Hold øje med ilderne når de er ude! Det er næsten det mest vigtige... når de har sovet og når de har leget vildt eller når de har spist, så skal de næsten altid på bakken...og så er det bare at holde øje... når ilderen bakker og løfter halen, så putter du ham op i bakken. Og selvom han så hopper ud af bakken, uden at have gjort noget, så putter du ham tilbage i bakken...det bliver du ved med, indtil han har gjort det han skulle... så roser du og giver en godbid...
Hvis det er nogle bestemte hjørner, så kan du evt. købe kontor-stols-underlag (blank plastik) som du lægger der...og stiller bakken ovenpå...hvis de så konsekvent skider lige ved siden af bakken, så går det i det mindste ikke ud over gulvet...

Det lyder rigtig godt. Det må jeg prøve :) Havde ellers kigget lidt på de store kattebakker i forretningerne osv., men opvaskebaljer er klart billigere, såe, det skal helt sikkert prøves :)

Metnil

Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. Juni 2009, kl. 22:24
Sjovt som i alle sværger til Rodalon -  det har ALDRIG virket herhjemme

Altså herhjemme virker det faktisk næste modsat?!

Hvis drengene rammer ved siden af, så bliver der vasket med rodalon.. og STRAKS er lige præcis dét hjørne det allerbedste i hele verden! Så det er ligesom om at det tiltrækker ilderne til at besørge dér.. :S

Amazing Ferret

Citat fra: Metnil Dato 12. Juni 2009, kl. 18:32
Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. Juni 2009, kl. 22:24
Sjovt som i alle sværger til Rodalon -  det har ALDRIG virket herhjemme

Altså herhjemme virker det faktisk næste modsat?!

Hvis drengene rammer ved siden af, så bliver der vasket med rodalon.. og STRAKS er lige præcis dét hjørne det allerbedste i hele verden! Så det er ligesom om at det tiltrækker ilderne til at besørge dér.. :S

Ja det er også det der sker herhjemme  >:|

Line

Jeg har samme problem med Zamira :) Opvaskemiddel er klart bedre end rodalon :)