Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ildere der kradser på tremmer

Startet af Mewz, 14. Oktober 2008, kl. 12:41

Mewz

Jeg har haft en forholdsvist grusom nat.
Kræene havde været ude og lege hele dagen og blev sat i seng ved midnatstid. Freja lagde sig til at sove, hvorimod Lucifer begyndte at kradse og bide helt voldsomt i nettet på buret og blev ved og ved.

Kæresten tog ham imidlertid ud, og han fik lov til at rende rundt og køre sig selv træt til kl. 5(!) i morges, hvor jeg besluttede at nu skulle jeg altså sove, og satte ham ind igen. Efter mere kradsen og 'tremmerusken', faldt han til ro. Det varede dog ikke mange timer før vi blev vækket af lyden igen, udført af begge ildere, og der er altså tale om en gevaldig larm.

Nu sidder jeg her med hovedpine af migrænegrad og overvejer om der kan gøres noget ved problemet, hvis det er kommet for at blive.

Er her nogen, der har oplevet noget lignende?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

lille_jill

Chucky gør det til tider selvom at han har været ude og rende hele dagen. Jeg ignorer det og nægter at kigge på ham så længe han kradser. Tilsidst opgiver han. Når jeg har gæster fortæller jeg dem, at de ikke må kigge når han kradser. Der er jo intet sjovt i at kradse, hvis man ikke får opmærksomhed for det.

tzari

vi snakker "mine" 4 årige ildere du har ude hele tiden  :o :o
Prøv at gå nogle ture med dem og sæt noget mere legetøj ind i buret ellers må de jo "bare" gå fri  :lol:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Mewz

Citat fra: tzari Dato 14. Oktober 2008, kl. 12:48
vi snakker "mine" 4 årige ildere du har ude hele tiden  :o :o
Prøv at gå nogle ture med dem og sæt noget mere legetøj ind i buret ellers må de jo "bare" gå fri  :lol:

De har masser af legetøj og ting og sager - og der er ikke mulighed for at de kan gå fri hele tiden, som du ved.  :nej:

Angående gåture må jeg se om det vil have en effekt, når jeg får en sele hjem, Freja ikke smutter ud af.

Prøvede at ignorere det i nat uden den store success. De har tålmodighed nok, kræene. Men måske det virker på længere sigt.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

tzari

hvis de ikke bider i tremmerne så bare ignore dem. Prøv evt papegøje tricket(dæk buret over så det er NAT med et tæppe der kan tåle at gå i stykker)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Mija har rusket og bidt meget i tremmer i starten.
Opdragelse er sket som følger:

Jeg stiller mig foran buret, Mija ser mig og går helt bananas med at ruske og bide i Tremmerne.
jeg siger bestemt AHAH og flytter mig ud af hendes synsvinkel (går ind i et andet rum, vores bur står lige ved side af en dør så det er 2 skridt).

Jeg står så og venter og når jeg kan høre hun er stoppet igen går jeg endnu engang hen og stiller mig foran buret. " Heej Mija" eller noget i de stil siger jeg muntert.

Mija starter at ruske tremmer og jeg gør akkurat som før.

Efter dette har gentaget sig nogle gange sker der det når jeg kommer ind igen at hun et øjeblik ikke rusker tremmer, men bare står et stykke tid og kigger på mig.
Så snakker jeg glad til hende og siger hun er dygtig, mens jeg tager hende ud af buret. Så får hun lov at rende lidt.
Skulle hun så begynde at huske tremmer før jeg når at tage hende ud afbryde rjeg emd ahah, går ud og starter 'forfra'.


Det har jeg så bare gjordt det mange gange, men det har også resulteret i at hun faktisk ikke rusker mere.

Jeg håer det kan bruges.

Mewz

Anne: Mine stopper først med at ruske, når jeg går hen til dem. Så sætter de sig og kigger forventningsfuldt op. Bevæger jeg mig væk begynder ruskeriet så igen, så det er vidst lidt omvendt taktik, de bruger.  ???
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Anne

Det er vel fordi de forventer at komme ud?
jeg ville nu alligevel prøve det, hvsi jeg var dig,
Mija kradsede hele tiden, både når jeg var der og ikke.
men hun forstod faktisk forholdsvist hurtigt at jeg gik når hun gjorde det.
Du må for guds skyld ikke tage dem ud når de rusker....

Mewz

Jamen jeg vil prøve det så.

Så vil jeg ønsketænke mig til at de gør det på et andet tidspunkt end midt om natten, så jeg ikke skal til at stige ud af sengen og trisse ud i den kolde gang i tide og utide, til de bestemmer sig for at blive færdige.  8o|
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Malene

Det med tæppet, som Vivian sagde, har virket her hjemme. Jeg har en dreng, som bare overhovedet ikke gider være i bur (det er han så heller ikke hjemme ved mig selv) og han stopper meget hurtigere når jeg har et tæppe over buret. Men det tror jeg så også er fordi jeg ligger og ser fjernsyn om natten, så kan han jo høre lyden og se lyset 8o|
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Namilla

Mine har aldrig rusket tremmer, før jeg sidste jul passede to tremmeruskere... de satte så griller i hovedet på mine egne! For da de to gæste-ildere var taget hjem, fortsatte mine egne med at ruske tremmer... Jeg ignorerede dem simpelthen... jeg købte ørepropper i matas og så sov jeg fra ruskeriet... de stoppede af sig selv, da de fandt ud af, at der altså ikke skete noget, når de ruskede...

Benita

Vi har 5 tremmeruskere! og de er MEGET ihærdige. De bider og river i tremmerne det er uden at opnå noget som helst fra os. Vi ignorerer dem totalt, men det er et problem for vi har modtaget klager fra naboen :/
Det værste er dog at Fifina har brækket en tand på det og alligevel fortsætter hun. Lige meget hvor meget de er ude, så skal der alligevel være "jailhouse rock" i mindst 1 1/2 time før der er ro, og så starter de igen ca kl 4:30  og fortsætter til ca kl 7 :/

Namilla

I sådan et tilfælde må du jo nok finde på en anden løsning... enten et andet bur, eller at de evt. kan være løsgående (fx på badeværelset, hvis du sikrer risten og toilettet)... for klager er ikke at spøge med...

NemoToft

Hej.
Hvor trist med tremmerne og larmen. Vi er 2 mennesker og 3 ildere på 155 kvm. Lækkert. Vi bor på 1. sal og drengerne har deres eget værelse i enden af stuen på stue etagen. Så ingen rusken der. Så dejligt.
Meen der hvor vi boede før, havde vi buret til at stå i soveværelset. Jeg vil også bare sige, ignorer dem. Mega svært.
Knus Dolly.

Benita

Har prøvet med badeværelset :) men så er ALT raseret næste morgen. Fifina er nemlig ikke kun en dygtig tremmerusker, hun er også en storslået klatre ilder. Hun kommer op overalt.
Ang. klagerne så har vi talt med naboerne og til den ene side er de ok, den anden side er ikke, men accepterede det da vi fortalte at ilderne kommer til at leve udenfor når foråret kommer. Vi er igang med at bygge et hjem til dem men vi venter med overflytningen til lunere vejr. De har jo aldrig prøvet det før så vinterpelsen er jo ikke noget at skrive hjem om:P