Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

av av hun bider igen

Startet af philippeb, 24. December 2009, kl. 01:43

philippeb

Hejsa.
Har brug for lidt ilder ekspertise.
Jeg har før skrevet herinde for ca. 1 mdr siden fordi jeg havde fået min første ilder.
Hun bed virkelig meget.

Det er blevet meget bedre takket vær jer allesammen herinde :) tusind tak.

Men nu er der nogle andre ting jeg har brugt for hjælp til.
I starte ville hun ikke gå i snor og hoppede heletiden ud, jeg måtte "Snige" snoren på hende og holde hendes hovde så hun ikke bed.
Nu kan jeg sagtens sætte selen på hende og vi kan godt komme ud og gå. (dog forstår hun ikke at hun ikke bare kan gå hvor det passer hende).

Men hun bider stadigvæk i føderne!
Jeg vil så gerne have hende ud af køkkenet og ind i stuen så hun kan gå frit omkring.
Men hun kommer nysgerrigt hen til føderne, HAPS, og så prøver hun nærmest at gnave i foden :S.
Hvad kan jeg gøre ?

Og mht. hendes bid.
For i tiden var det 25% NAP og 75% hårde bid.
Nu bider hun ikke rigtigt gennem, mere noget 50% nap og 50% bid når hun "hapser" så hun bider ikke helt igennem huden.
Men hun bliver bare ved! :O
Hun tager fat, åbner munden og bider mere i og bider mere i, lidt ligesom om hun prøver at æde mig :O
Normalt at de bider sådan, eller ser hun mig som frokost ^^ ?

Malene

#1
Mange ildere synes fødder er uimodståelige.
Det kan være fordi hun vil have din opmærksomhed. Når du kun har en ilder, har hun jo ikke andre end sig selv og dig at lege med ;) Giv hende masser af opmærksomhed og leg med hende, men "beløn" IKKE dårlig adfærd. De skal lære at de ikke får opmærksomhed ved at nappe. Så hvis du ellers opfylder hendes behov, er det en god idé at ignorere hende når hun napper. Sig "NEJ!" og ignorer hende. Så bliver det ret kedeligt for hende at nappe :)
Jeg tror ikke lige hun ser dig som frokost. Jeg har oplevet at det er lidt forskelligt hvordan ildere bider/napper. Nogle bider hurtigt en enkelt gang, andre gnaver nærmest i en.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Ja som malene skriver.. Så sig Nej eller føj eller sådan noget! Det vigtigste er bare at det er med en dyb og sur stemme! Det har hjulpet rigtig meget på min tøs som før elskede at bide i alt og alle! nu snuser hun til fødderne, begynder at slikke - så siger jeg NEJ VENUS, og så går hun :) Prøv det..

Vh. Marianne

Namilla

Det kan være nødvendigt at gå med sko eller futsko i en periode, for nogle ildere lærer det ikke... og det bliver nemmere at ignorere bidene, hvis du ikke kan mærke det...

philippeb

har prøvet sko,
Så går hun bare lidt højre op.. nemlig til min ankel og det gør sgu ondt :S
Hvordan kan i ignorere deres bid ?
Skal jeg sige nej og måske fjerne mine føder op i sofaen ?
Hun stoppede med at bide da jeg begyndte at give hende små "smølfespark" over røven når hun gjorde det.
At løfte hende op i nakken hjælper nemlig slet ikke, så bliver hun bare sur, og kommer direkte tlbage og bider meget hårdere.
Og hvis jeg tager hende op igen nægter hun at gabe.
:/
God jul allesammen.

Shamua

ja jeg startede også med at fjerne fødderne, og stille og rolig blev hun bedre til ikke at bidde hårdt... jeg kæmpede med hende på den måde i 2 måneder før det blev bedre.. men tror sagtens det kan tage længere tid..

Vh. Marianne

Stubba

jeg har en satan herhjemme (som jeg elsker! :D), som også går efter tæerne. Det er heldigvis ikke så meget mere - kun når man har våde fødder. Vi sagde føj(!) til ham, og så istedet for at gå med det samme (det var mest der han gjorde det) så stå helt stille til han vælger at gå. For det kan godt friste sarte sjæle, hvis man lige har fortalt at man ikke må bide og så derefter flytte foden.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Namilla

Jeg har altid brugt nakketag, men det er der delte meninger om, og hvis du mener at det ikke virker, så skal der jo andre metoder til... Hvis du ikke kan ignorere biddene, så prøv evt. en vandpistol, hvor du sprøjter på hende, når hun bider... så bliver hun jo distraheret... Jeg synes ikke at smølfespark er en god løsning i hvert fald!

Stubba

Man kan også - har jeg læst et eller andet sted - skubbe til dem. altså på "numsen", hvis du forstår hvad jeg mener? Det er sådan ilderne overfor hinanden viser dominans og samtidig distrahere du dem. Det hjælper på Mailo :D
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

KariN

To af mine herhjemme kan slet ikke stå for fødder, så jeg giver dem bare ikke muligheden for at nappe i dem, jeg har altid sutsko på (hvilket egentlig passer mig fint, da jeg er en rigtig frosen-pind)

Så hvis jeg sidder i sofaen og de kommer hen for at nappe siger jeg "Nej" og flytter fødderne op i sofaen, de er heldigvis ikke så slemme til det, ellers for mines vedkomne er det deres måde at sige at de vil have opmærksomhed og så plejer jeg som regel at sætte mig på gulvet og lege med dem :) og så glemmer de alt om mine fødder :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Blackferret

Ildere er vilde dyr der bider lidt engang imellem. Klem hende evt. lidt på snuden når hun bider, men det holder op når hun bliver lidt ældre og du har kælet meget med hende. Det afhænger også af om hun kan mærke at du er bange for at blive bidt. Typisk har det været vores gæster der engang imellem der blevet bidt en lille smugle af vores ildere. Vi har haft ildere i 15 år og det var kun de første par måneder jeg engang imellem blev bidt lidt. Derefter lærte vi at håndtere dem uden nogen sinde igen at blive bidt. Idag bliver jeg aldrig bidt selv af helt fremmede ildere !!

/Ken

AlisVolatPropiis

#11
Ildere er ikke vilde dyr, de har været domesticerede ligeså længe som katten næsten. Med mindre det er en hybrid. Og min hybrid bider altså heller ikke, han napper i leg præcis som de andre kan gøre, men det gør ikke ondt.

At klemme dem om snuden skal man virkelig passe på med 1) så har ildere virkelig sarte snudepartier og det kan nemt gøre ondt. 2) man kan også komme til at presse læberne ind mod tænderne og skade på den måde 3) så er deres kæber faktisk ret skrøbelige og kan nemt brække. Så er man nybegynder med ildere bør man nok ikke lige kaste sig ud i den slags lige med det samme.

Og det er da ganske fint du har en attitude hvor ilderne ikke bider dig, men jeg tror godt nok at størstedelen herinde får et haps engang imellem om de så er bange for det eller ej. Mest fordi min erfaring er at de fleste ildere ikke bider for at dominere mennesker, men fordi de vil lege, have opmærksomhed eller måske er bange for mennesket. Og jeg kan virkelig ikke se hvordan en ufrygtsom attitude kan have en påvirkning på dette. Men igen...tillykke til dig. Os andre må så finde sig i lidt bid fra fremmede ildere til tider (og det personligt endda til trods for godt nok ikke 15 år med ildere, men så næsten 10 da)...bare så brugere herinde med mindre erfaring ikke tror det er deres egen skyld de får nogle haps...

Barky

Jeg syns ikke ligefrem at man behøver at udøve vold mod ildere.. (det er et klem om snuden for mit vedkommende, det er sq det samme som at folk giver mig en knytnæve i ansigtet hvis jeg siger dem imod).

Man kan vælge mellem flere forskellige opdragelsesmetoder, som er ganske naturlige for ilderen, og ikke gør skade på den.
F.eks positiv forstærkning metoden, hvor man ignorerer al dårlig adfærd og roser god adfærd. (Meget forkortet version af den)
eller man kan tage den kort i nakken og sige nej. At tage ilderen i nakken er at "snakke ilder", de har tykkere hud i nakken i forvejen, fordi at deres indbyrdes adfærd også involverer at bide i nakken.

Og ligesom Alis vil jeg ikke ligefrem sige at ilderen er et vildt dyr. Jo, hybrider er. Men de er jo også blandet med vilde ildere. Og dem snakker vi ikke om lige nu. Så den kan vi tage en anden dag.

En ilder holder ikke af sig selv op med at bide. En ilder som f.eks er 1 år gammel, og ikke er blevet bidetrænet VIL bide. Man kan godt rette op på den, ved at bidetræne den. Men den holder sq sjældent op af sig selv, hvis man ikke gør noget for at ændre den adfærd.

Håndtere dem så man ikke bliver bidt? Er det en slags fiksering så ilderens tandsæt ikke kan nå huden? Hvad er det for en slags bidetræning? Virker den reelt?


Enhver kan holde en ilder, også uden handsker, så ilderen ikke kan bide. Men det er ikke enhver der kan lære en hvalp at den ikke må bide, og lære den at kysse uden at nappe. Det kræver arbejde, og belønningen er så dejlig at man ikke har lyst til at lade være.

Nu har alder heller ikke så meget at sige måske... Jeg har da en ilder på snart 6 år, som stadig gerne vil bide fremmende. Og egentlig var han blevet dement, men han gjorde det igen da han fik lejligheden til det for en måneds tid siden. Han har endda kræft og bider stadig fremmede.
Der begik jeg nogen fejl i bidetræningen da han var hvalp, og han har bidt fremmede hele sit liv.  dvs... snart 6 år...

Dog vil jeg give dig ret i, Ken, at ildere kan mærke når man er "bange" eller usikker... Og selvom jeg hverken er det ene eller andet, og faktisk elsker ildere der bider, så bliver jeg også bidt af fremmedes ildere.. Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor mange fremmede ildere du møder generalt.. Jeg har ikke hørt om dig før, eller set dig til træf eller udstillinger.. Så jeg gætter på at det måske ikke er så mange? Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men har være i miljøet her i 5,5 år så undrer mig bare lidt.. *rødme*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Cille

#13
Nu har de andre givet masser af råd så det slet ikke det jeg kommer med.
Men har din pige stadig hormoner,dvs er hun snittet eller ej.
For så kan der være 2 andre løsninger på dit problem.
Hanne og hunner kan begge parter bliver sær i bøtten når foråret går ind og hormoner begynder at farte rundt i deres system... det løses jo så ved at neutraliserer dem.
Det andet kan være hun faktisk er syg og dermed prøver på at fortælle det med adfærds ændring.
Så kan være du skulle tage et smut forbi en dyrlæge og bare få tjek på hun ikke er syg.