Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

hjælp...bakke træning..men hvordan???

Startet af ludvig, 11. November 2008, kl. 13:05

ludvig

Min kære lille ilder vil simpelthen ikke skide i sin bakke, men gør det i stedet under hans bur, dette er nemlig løftet et stykke over gulvet da det har ben. men ikke nok med at han ikke går på bakken når han er ude, når han er i sit bur lægger han den alle andre steder end lige hans bakke...hvad gør jeg...

Namilla

Der er flere metoder: Prøv at lægge en pølle i bakken, så han ved, at det er der de hører til... derudover så bør du holde skarpt øje med ilderen, og når du ser at han bakker med halen løftet, så sætter du ham op i bakken... hvis han så gør i bakken, så roser du ham til skyerne...
Derudover så prøv at stille en bakke der under buret, hvor han mener der skal være toilet, og prøv at lægge tæpper i bunden af buret, alle andre steder en i bakken...de fleste ildere vil ikke skide hvor de sover...
Når han har haft uheld uden for bakken, så må du aldrig rengøre med rengøringsmiddel som indeholder salmiak, det får det bare til at lugte som toilet for ilderen... Jeg bruger selv Rodalon til at gøre rent i...

Namilla

Forresten: hvor gammel er han? og har han været renlig før? Ildere der når teenage-alderen kan nemlig godt finde på at blive "urenlige"...

ludvig

Han er ca fem mdr, så han er lige i "den vanskelige" alder...
Den første gang vi lukkede ham ud gik han rigtig fint i sin bakke, men efterhånden begyndte vi så at finde små "gaver" rundt omkring...men om han har været renlig fra hvor vi købte ham, er svært at sige, hun havde stadig fem andre under samt moren, men bakken så i hvertfald godt brugt ud....
prøvede at dryppe lidt baldrian i hans bakke en dag, da jeg ved at dette virker for nogle katte...men det så ikke ud til at have den store virkning...
Med hensyn til at holde øje med ham, så har jeg prøvet, hvilket resulterede i at han styrtede væk, inden jeg nåede at få ordentlig fat i ham, og kun stod tilbage med hånden fuld af tis...

Namilla

Ja, det var selvfølgelig uheldigt at du kun fik fat på hans tis, og ikke ham....men i det mindste tissede han da ikke på gulvet!  :D

Men nej, ildere kan være problematiske, men det vigtigste er, at bakken er ren (pånær en enkelt pølle) og at han får ros når han gør det rigtige...
Hvis han udser sig et bestemt sted i hjemmet som toilet, så kan du stille en bakke der, og se om det hjælper, eller lægge en avis, så det er nemt at rydde op... det er ikke alle ildere som bliver bakketrænede, og for de allerfleste kan der stadig ske uheld hvis ilderen bliver optaget af noget andet, eller er for langt væk fra bakken...
Er bakken nem nok at komme til? Hvis bakken fx står i buret, kan han måske være bange for at blive lukket inde igen, hvis han går ind i buret, og så bør der nok stilles en anden bakke udenfor buret...

ludvig

hans bakke står godt nok i buret, men det gør hans mad og vand også, og det går han pænt ind og benytter sig af hvis han er sulten eller tørstig. Nu er min lejlighed ikke så stor, og han er begrænset til at være i det største af rummene, da jeg synes mit køkken vil være for farligt for en lille nysgerrig ilder, så han har ikke så langt fra nogle steder til bakken, men lyder til at jeg bare må have lidt mere tolmodighed...jeg har i øvrigt ladet mig fortælle at det kan være fordi jeg ikke bruger det samme grus som hvor han er blevet født, men ved ikke om det bare er endnu en teori, som jeg synes jeg har hørt rigtig mange af i den korte tid jeg har været ilder ejer...

Namilla

Den med gruset er ny for mig, men du kan da forsøge at bruge samme type grus som opdrætteren, for at se om det har en effekt... men jeg synes du skal forsøge at sætte en bakke op, uden for buret... gerne der hvor han ellers går på toilettet... han kan godt bare være for doven til at hoppe i buret, når han skal i bakken... Og så er tålmodighed jo et must når man har ilder...*S*

Velsh82

Hvor stor er hans bakke.. vores ildere vil gerne bruge bakken hvis den er stor nok til at de kan havde alle ben i uden at skulle stå helt bukket sammen... (har også skiftet alle vores trekantet bakker ud med 4kantet så de har lettere ved at være i bakken da de er ligeglade med om det er et hjørne eller bare en kant...

Namilla

Ja, det kan også være hvis kanten af bakken er for lav... mine vil ikke bruge de lave bakker... de vil kun hvis de kan bakke helt op af en kant...

ludvig

synes umiddelbart at selve bakken er okay stor, men kan godt være at jeg skal prøve en større med højere kant...men ja, tolmodighed er dyd, er bare ikke sjovt aldrig at vide hvor man risikerer at finde en pølle...

Namilla

Nej, men sådan er det desværre at have ildere... jeg er lige flyttet fra en lejlighed, og har da måttet slibe gulvet af flere steder under sofaen... jeg tror ikke der er nogen ildere der er 100% bakketrænede og ALDRIG har uheld...